Gå til innhold

problem med å svelge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men bare drikke!?

Er dette en slags ny og fiffig fobi nervene mine har funnet på for å plage meg, eller fysisk?

Alt annet går fint, men vann, cola, øl (!!!) etc skal pluyselig være vanskelige saker. Trasig.

Jeg har litt historie med angst og uro, og får valium av legen. Jeg har også hatt noe sånn svelge-redsel og ubehag tidligere, men det artet seg noe annerledes.

Jeg har også hatt konkrete fysiske plager med litt sånn, hvertfall delvis svelgerelaterte ting, mye magesyre og stress og spiser nexium for dette.

Har tatt sånn slange gjennom nesen for å kikke på svelg og spiserør, og skal ta røngten av spiserør til uken.

Men jeg holder en liten knapp på at jeg har utviklet en dum noia (igjen. Jeg har hatt mange og varierte helt irrasjonelle og latterlige noiaer, hvor av mange heldigvis brenner ut av seg selv, men allikevel, uff så slitsomt!)

Det arter seg slik at jeg rett og slett ikke får svalgt. Bare bitttebitte små slurker, og jeg er livredd for å sette dem i halsen, og gjør det innimellom og. Dette har vedvart i varierende styrkegrad, i ca 2 uker nå, med første tegn noe tidligere i sommer.

HVIS nå dette er en fobi og de ikke finner noe på røngten, hva er lurt da? Å prøve å ignorere fobi (hvilket virker helt umulig til tider), eller å respektere fullvoksen fobi og spørre om flere valium (som forøvrig ikke har noe supergod effekt på akkurat dette) og håpe på at den forsvinner like brått som den kom? Men jeg har jo ikke lyst til å skulle måtte spise valium hver gang jeg skal drikke noe da..:S

Går det an å tvinge seg selv til å bestemme seg for at denne fobien, den gidder jeg virkelig ikke å ha? Og i såfall, fremgangsmåte?

Tips, anybody?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tante Navn
Skrevet

''Går det an å tvinge seg selv til å bestemme seg for at denne fobien, den gidder jeg virkelig ikke å ha? Og i såfall, fremgangsmåte?''

Prøv å drikke alt med sugerør.

;-)

Skrevet

''Går det an å tvinge seg selv til å bestemme seg for at denne fobien, den gidder jeg virkelig ikke å ha? Og i såfall, fremgangsmåte?''

Prøv å drikke alt med sugerør.

;-)

Hjelper det? Det skal jeg prøve! Takker! :)

serenity777
Skrevet

Det er en type angst oftest det du beskriver der. Jeg har hatt det i noen grad i alle år.

I tillegg har noen medisiner (seroquel), en bivirkning som heter dysfagi, og det er att svelgemuskelen blir svakere. Selv begynte min nå moderate svelgeangst da jeg gikk på seroquel.

Skrevet

Det er en type angst oftest det du beskriver der. Jeg har hatt det i noen grad i alle år.

I tillegg har noen medisiner (seroquel), en bivirkning som heter dysfagi, og det er att svelgemuskelen blir svakere. Selv begynte min nå moderate svelgeangst da jeg gikk på seroquel.

Jeg har lest litt om dysfagi, og det er jo som du sier, fysisk? Kan valium gi en sånn bieffekt også? Jeg bruker ikke andre medisiner enn det (bortsett fra nexium for magen, samt en ibux eller paracet i dann og vann) og vanligvis i svært moderate mengder.

Hva gjør du for å ikke ha svelgeangst da? Prøver du å ignorere, eller går det over igjen uten at man tar noen konkrete grep, eller what to do? :)

Skrevet

Du har da vært "trang i halsen" før. Jeg tror det er stress. Prøv og spis is. Du vet den gode Dream yogurtisen som du liker. Dessuten har du klart å få meg til å spise når jeg har vært sånn.

serenity777
Skrevet

Jeg har lest litt om dysfagi, og det er jo som du sier, fysisk? Kan valium gi en sånn bieffekt også? Jeg bruker ikke andre medisiner enn det (bortsett fra nexium for magen, samt en ibux eller paracet i dann og vann) og vanligvis i svært moderate mengder.

Hva gjør du for å ikke ha svelgeangst da? Prøver du å ignorere, eller går det over igjen uten at man tar noen konkrete grep, eller what to do? :)

Tja, jeg gjør vel ikke så mye annet enn å sitte opp når jeg spiser dersom jeg kjenner tendensene. Med fast føde skal det jo svært mye til å trekke det inn i luftrøret, værre dog med drikke, men egentlig ikke så farlig da, bare ubehagelig.

Ang vival, så vil jeg tro det bedrer problemet, iallefall gjør det det for meg med lignende medisiner.

Dysfagi er fysisk ja, men det blir værre med angst, iallefall ble det det for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...