Gå til innhold

Ang, barnevernet, har ringt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kvinne jeg meldte en gang, brydde seg ikke om noen råd fra noen.

Hun brydde seg kun om seg selv og evnet ikke se omsorgssvikten hun selv påførte sine barn, jeg tror hun er alvorlig psykisk syk, og i slike tilfeller må man melde i fra til barnevernet.

Hadde du vært alene med dine barn Madeleneime, hadde du glatt kunne blitt fratatt omsorgen for dine barn med den begrunnelsen at du har asbergers.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• rose23

17

• frosken

10

• DoleMari

10

• Angustia

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Barnevernsbarn er overrepresentert når det gjelder rusmisbruk, kriminalitet, etterlysninger i politiet og i norske fengsler.... Er dette solskinns-statistikk?

''Barnevernsbarn er overrepresentert når det gjelder rusmisbruk, kriminalitet, etterlysninger i politiet og i norske fengsler.... Er dette solskinns-statistikk?''

Ja, og hovedgrunnen til dette er i de fleste tilfeller manglende omsorg fra barnas biologiske foreldre gjennom flere år. I de fleste tilfeller venter barnevernet for lenge - og ikke for kort - med å frata uegnede foreldre omsorgen for sine barn.

Skrevet

Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet? Vil oppfordre trådstarteren til å skrive en månedelig rapport om hvordan det går med barna.

''Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet?''

Første tiltak vil sannsynligvis være foreldreveiledning og om nødvendig også noe avlastning dersom moren er svært sliten.

Skrevet

Hadde du vært alene med dine barn Madeleneime, hadde du glatt kunne blitt fratatt omsorgen for dine barn med den begrunnelsen at du har asbergers.

Rose23: Nå holder det med løgnaktig anti-BV-propaganda.

Barnevernet i Norge karakteriseres ved at det er alt for sjeldent at de intervenerer. Alt for mange barn lider hos uegnde foreldrel, og det er svært sjeldent at BV fjerner barn hjemmefra.

Skrevet

''Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet?''

Første tiltak vil sannsynligvis være foreldreveiledning og om nødvendig også noe avlastning dersom moren er svært sliten.

He he. Første bud for å få til nyttig veiledning er å møte foreldrene med ydmykhet, positiv støtte og empati. Som regel strander saken allerede her i en krig....

Skrevet

Hvordan skal en da hjelpe barn, uten å hjelpe foreldrene?????

''Hvordan skal en da hjelpe barn, uten å hjelpe foreldrene?????''

Barnevernet i Norge i dag hjelper barn via foreldrene. Om ikke foreldrene kan hjelpes på noen som helst måte, flyttes barna midlertidig eller permanent. Forut for dette er "hver stein snudd". Til barnas eller foreldrenes beste; det er åpent for tolkning.

Skrevet

He he. Første bud for å få til nyttig veiledning er å møte foreldrene med ydmykhet, positiv støtte og empati. Som regel strander saken allerede her i en krig....

''He he. Første bud for å få til nyttig veiledning er å møte foreldrene med ydmykhet, positiv støtte og empati. Som regel strander saken allerede her i en krig....''

Jeg har sett barnevernssaker på nært hold hvor man har fått etablert et konstruktivt samarbeid. Jeg har også sett at barnevernets inngripen har medført at barn har fått både bedre skoletilbud, barnehagetilbud, fritidstilbud mm - uten at foreldrene har mistet omsorgen for barna.

Jeg har også sett tilfeller hvor det har låst seg mellom foreldrene og barnevernets ansatte, noen ganger hovedsakelig pga barnevernet og andre ganger hovedsakelig pga foreldrenes innstilling.

Jeg mener du er uhyre ensidig i din argumentasjon.

Gjest poncho
Skrevet

Hva synes du man skal gjøre da om man ser at et barn lider under mangel på omsorg, psykisk eller fysisk? Når man snakker med foreldrene og dette ikke blir bedre?

Jeg har selv en barndom med omsorgssvikt. Den damen som i perioder kom og hjelp til hjemme hos oss er jeg den dag i dag veldig glad i. Jeg husker de periodene hun var hos oss som en solskinnsdrøm. Ellers bodde jeg sammen med en mor som var deprimert, paranoid, gråt mye og låste alle dører, dro for mørke blendegardinger for vinduene og slapp ikke inn folk. Det eneste jeg savner fra min barndom er at det kanskje skulle vært flere hjelpere inne i bildet, noen som kunne lært meg litt sosiale koder og gitt meg litt lærdom om livet.

Skrevet

''Barnevernsbarn er overrepresentert når det gjelder rusmisbruk, kriminalitet, etterlysninger i politiet og i norske fengsler.... Er dette solskinns-statistikk?''

Ja, og hovedgrunnen til dette er i de fleste tilfeller manglende omsorg fra barnas biologiske foreldre gjennom flere år. I de fleste tilfeller venter barnevernet for lenge - og ikke for kort - med å frata uegnede foreldre omsorgen for sine barn.

Helt enig frosken!

Skrevet

Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet? Vil oppfordre trådstarteren til å skrive en månedelig rapport om hvordan det går med barna.

''Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet? Vil oppfordre trådstarteren til å skrive en månedelig rapport om hvordan det går med barna.''

Jeg har heldigvis ingen erfaring med BV og ingen jeg kjenner heller, men jeg tror ikke at hele BV er en gjeng med jævler som bare vil gjøre ting verre for familier og barn.

Gjest Nemlig hemlig
Skrevet

Så da er det bedre å hente barna og plassere dem i et hus der fosterforeldrene har høye stillinger, boblebad og tar betaling for å ta seg av de stakkars barna?

Jeg har selv opplevd omsorgssvikt da jeg bodde hos en av mine foreldre, som hadde eupf. Det ødela meg mye, og snakke stygt om barnevernet det er lett, de kan jo ikke svare mht taushetsplikten. Barneværn er viktigere enn foreldrevern.

Skrevet

''Ja, på hvilken måte skal barna kunne få det bedre med hjelp av barnevernet? Vil oppfordre trådstarteren til å skrive en månedelig rapport om hvordan det går med barna.''

Jeg kjenner en psykolog som har vært både i voksenpsykiatrien og i bup og h*n sier at det er _mange_ voksne som sier de skulle ønske at barnevernet grep inn mye tidligere da de var barn, de reagerte alt for sent.

H*n mener også at foreldrevernet i Norge er myyye sterkere enn barnevernet og at det er alt for sterkt i mange tilfeller.

Skrevet

Jeg har selv opplevd omsorgssvikt da jeg bodde hos en av mine foreldre, som hadde eupf. Det ødela meg mye, og snakke stygt om barnevernet det er lett, de kan jo ikke svare mht taushetsplikten. Barneværn er viktigere enn foreldrevern.

''og snakke stygt om barnevernet det er lett, de kan jo ikke svare mht taushetsplikten.''

Viktig poeng.

Gjest Luftig
Skrevet

Synes du har vært både tøff og modig!

Et barns ve og vel går alltid foran voksnes.

Skrevet

Jeg kjenner en psykolog som har vært både i voksenpsykiatrien og i bup og h*n sier at det er _mange_ voksne som sier de skulle ønske at barnevernet grep inn mye tidligere da de var barn, de reagerte alt for sent.

H*n mener også at foreldrevernet i Norge er myyye sterkere enn barnevernet og at det er alt for sterkt i mange tilfeller.

Ja, det er jeg ikke i tvil om. Men å "gripe inn", hva betyr det?

Skrevet

Dette kommer du til å greie å stå i - det er jeg helt sikker på. Det er en modig og voksen avgjørelse å ta den telefonen - både til barnevernet og til din venninne. Dette mener jeg å kunne si etter å ha trålet meg gjennom hele denne tråden her - du opptrer også her modent og ryddig. Gir respons, men går ikke inn i ufruktbare diskusjoner. Du står han av som de sier der nord :)

Jeg føyer meg inn i rekken blant dem som mener at barnevernet står sterkere enn foreldrevernet.

Jeg er selv blitt rapportert inn til bv i forbindelse med en akuttinnleggelse for noen år siden. Det var rutine fra sykehuset sin side, og spesielt behagelig var det jo ikke. Men samtidig er jeg veldig for at det heller er en bekymringsmelding for mye enn en for lite. For min del, fikk det ikke noe etterspill annet enn rutinene til bv som innebar noen få møter, men jeg stusset litt på at de ikke snakket med ungene i det hele tatt.

Enda noen år tidligere tok jeg selv kontakt med bv for å få hjelp i en vanskelig situasjon, og noen år var det en avlastningsfamilie der for oss, noe som gagnet både barna og meg.

Jeg har hele veien vært i god dialog med bv de gangene det har vært aktuelt. Noen her etterlyser empati og mindre nedlatenhet, og det er klart at kommunikasjon på det planet ikke er særlig fruktbart. Men det er jo også en kjent sak at mange (de fleste?) foreldre kommer på defensiven i en slik situasjon, og da er det heller ikke et godt utgangspunkt for dialogen. God kommunikasjon skal gå begge veier, og hvis vi foreldre ikke evner å se vår egen rolle, er det ikke rart om det kræsjer. En av grunnene til at bekymringsmeldinger rulle inn, bunner jo ofte i at foreldrene har issues som gjør at de nettopp ikke ser så mye mer ut over seg selv.

Det er ingen menneskerett å oppdra barn, men det er en menneskerett å få hjelp og støtte til å leve opp blant dem man er glad i uten for store skader.

Hold fram som du stevner. Ha med deg plata med hakk som NHD har anbefalt deg, og lykke til.

Skrevet

''og snakke stygt om barnevernet det er lett, de kan jo ikke svare mht taushetsplikten.''

Viktig poeng.

Det er vel og bra med taushetsplikt til beskyttelse for barna. Men hva skal en gjøre når barnevernsansatte gjemmer seg bak taushetsplikten og bruker den til å beskytte seg selv og sine anklager? Dere tenker "det er sikkert mer i det, enn hva vi hører. De kan jo ikke si noe på grunn av taushetsplikten". Dermed kan de ture fram som de vil uten konsekvenser.

Skrevet

Hva synes du man skal gjøre da om man ser at et barn lider under mangel på omsorg, psykisk eller fysisk? Når man snakker med foreldrene og dette ikke blir bedre?

Jeg har selv en barndom med omsorgssvikt. Den damen som i perioder kom og hjelp til hjemme hos oss er jeg den dag i dag veldig glad i. Jeg husker de periodene hun var hos oss som en solskinnsdrøm. Ellers bodde jeg sammen med en mor som var deprimert, paranoid, gråt mye og låste alle dører, dro for mørke blendegardinger for vinduene og slapp ikke inn folk. Det eneste jeg savner fra min barndom er at det kanskje skulle vært flere hjelpere inne i bildet, noen som kunne lært meg litt sosiale koder og gitt meg litt lærdom om livet.

Hva om barnevernet da var i stand til å kommunisere med dine foreldre? Hjelpe din mor til å forstå hva du trengte og ikke trengte? Hva om de hjalp din mor til å komme seg ut av depresjonen?

Gjest germinate
Skrevet

Hva om barnevernet da var i stand til å kommunisere med dine foreldre? Hjelpe din mor til å forstå hva du trengte og ikke trengte? Hva om de hjalp din mor til å komme seg ut av depresjonen?

Det er vel en av de positive tiltak de gjør...

Gjest germinate
Skrevet

Det er vel en av de positive tiltak de gjør...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...