Gå til innhold

Sove i samme seng som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer litt på hva som er normalt i forhold til sove i samme seng som barn.

Min sønn kommer stort sett til min seng hver natt. (jeg er ikke sikker på når, men når jeg våkner ligger han der...). Er det galt av meg å la han gjøre det.? (Han er nå 4 år!). Hva kan jeg eventuelt gjøre for å stoppe han? Jeg merker jo faktisk ikke at han kommer.

Jeg er litt redd for at det er min feil at det har blitt slik. Da vi bodde sammen med hans far, brukte jeg å ta gutten over i min seng da jeg gikk å la meg. Og låste døra til soverommet, slik at hans far ikke skulle slippe inn til oss. Jeg begynte med dette etter at hans far kom full hjem en natt, og "sloknet" oppå gutten i barnesenga. Det føltes rett og slett bare tryggere at vi låste oss inn på soverommet sammen. Men, det er jo nå 2 år siden vi kom oss unna... Så jeg vet ikke om det kanskje er feil å la han få ligge noen timer i min seng nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med den historikken, virker det ikke feil å la en 4-åring gjøre dette overhodet.

Gjest Bare koselig
Skrevet

Det kan da ikke gjøre noe som helst:-)

Skrevet

Mine barn har gjort akkurat slik - kommet inn i sengen vår en eller annen gang i løpet av natten - i mange år. Ikke noe problem, synes jeg - så lenge man klarer å sove slik. Jeg savnet det nærmest da de sluttet ;-)

Skrevet

Jeg har ei jente på 12 år som liker å komme inn til meg om natten innimellom og siden jeg har dobbeltseng og god plass så ser jeg ingen problemer med det. :o) Regner med det gir seg om ikke så lenge.

Jeg mener at så lenge det er barnet som vil ligge inne hos deg og ikke du som vil ha barnet hos deg for å dekke ett eller annet behov så er det ikke noe problem så lenge du ikke har en kjæreste som må flytte seg e.l.

Skrevet

Jeg har ei jente på 12 år som liker å komme inn til meg om natten innimellom og siden jeg har dobbeltseng og god plass så ser jeg ingen problemer med det. :o) Regner med det gir seg om ikke så lenge.

Jeg mener at så lenge det er barnet som vil ligge inne hos deg og ikke du som vil ha barnet hos deg for å dekke ett eller annet behov så er det ikke noe problem så lenge du ikke har en kjæreste som må flytte seg e.l.

Takk for svar. Det var egentlig i grunnen det jeg lurte litt på. Om det var "andre behov" som ble dekket. Men, det er som sagt han som kommer tuslende...Jeg merker det ikke engang. Men, som sagt, det er nok jeg som startet det hele. For å holde oss begge trygge. Så derfor er jeg litt usikker nå.

Skrevet

Det kan da ikke gjøre noe som helst:-)

ja, det er jo i grunnen koselig...

Gjest sangsol
Skrevet

Da jeg var liten, kunne jeg finne på å gå inn til mine foreldre om natta (feks etter å ha våknet fra en vond drøm). Jeg ble aldri nektet.

Mine barn har fått gjøre det samme i alle år. Av og til var hele senga full og en av oss voksne flyttet i barneseng i løpet av natta.

De sluttet selv å komme, en etter en, etter hvert som de kom i puberteten.

Skrevet

Som de andre her mener jeg at det er helt normalt. Min 12-åring kan enda finne på å komme inn til oss om natten, men det har blitt sjeldnere og sjeldnere. Da han var 4 kom han nok både titt og ofte.

Skrevet

I min forrige liv - hadde jeg også små barn. Ingen galt med det.

Skrevet

I min forrige liv - hadde jeg også små barn. Ingen galt med det.

"Å, nei - det er han igjen...slettet allerede. Hvar det noe jeg galt jeg sa?

Er dette bare for innvidde? En slags Frimurerlosj?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ser ikke noe galt med det, han slutter nok av seg selv når han blir stor nok. Tror det er ganske vanlig i grunn.

Skrevet

"Å, nei - det er han igjen...slettet allerede. Hvar det noe jeg galt jeg sa?

Er dette bare for innvidde? En slags Frimurerlosj?

Det var antaglivs jeg som sa noe galt....Unnskyld!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke se noe galt i at en fireåring kommer over i foreldrens seng på morgenkvisten.

Skrevet

Det kan nok hende han hadde gjort det uansett. Ikke tenk på det - svært mange barn gjør det samme.

Fint at dere begge får sove, det er mye bedre at han legger seg hos deg og sover videre uten at du merker noe, enn at begge skal våkne altfor tidlig bare fordi du insisterer på at han må bli liggende i sin egen seng.

Skrevet

Tilgitt...:-)

Skrevet

Hei:-)

Jeg synes det er flott at du er så bevisst på å ikke bruke sønnen din til å dekke dine behov. Som de andre i denne tråden, så tenker også jeg at det er helt greit at han kommer vandrende i løpet av natten. Men jeg synes også det er flott at han har vendt seg til å sovne i sin egen seng. Jeg tror det å kunne sovne i egen seng er viktig, men at det å forflytte seg inn i foreldresengen i løpet av natten er svært vanlig. De fleste slutter med det av seg selv i løpet av noen år (men det finnes også de som må kastes ut av foreldresenga en eller annen gang etter at de er konfirmerte - en av brødrene mine hadde en sånn unge ...*s*)

Gjest Moderator
Skrevet

''Det var antaglivs jeg som sa noe galt....Unnskyld!''

Det var ikke noe du skrev som forårsaket slettingen.

Skrevet

''Det var antaglivs jeg som sa noe galt....Unnskyld!''

Det var ikke noe du skrev som forårsaket slettingen.

Du gjør bare jobben din. :-))

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg har valgt samsoving med alle mine dvs de som har behov sover i min seng, for tiden sover min datter på 7 år alltid med meg, de andre mer sporadisk.

Det lukter en spesiell mammalukt sier de på mitt rom av mitt sengetøy, selv om det er nyvasket, det syns jeg er søtt :)

Trygge tenåringer får man når de aldri opplever å bli avvist men får være det naturlige midtpunkt i sine foreldres liv.

Når de blir store nok foretrekker de stort sett egen seng, men min tenåring kommer av og til særlig hvis vi har set skummel film :)

Samsoving, the continuum consept søk på det :)

Men det kan egentlig ikke læres, man må være en en mamma med urinstinker tror jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...