Gå til innhold

NHD - Spørsmål om Ritalin vs. Dexedrine

Anbefalte innlegg

Gjest Voksen med ADD
Skrevet

Hei!

Jeg er en mann i begynnelsen av 30-årene som fikk diagnosen ADD i fjor.

Første medikamentet jeg fikk (Strattera 100mg) fungerte bra en stund, før jeg fikk en alvorlig "nedtur" og store seksuelle problemer.

Behandlling med Ritalin ble startet i februar. Jeg gikk gjennom en streng "prøvefase": Én ukes opphold på psykiatrisk sengepost; to timer utetid hver dag. Etterpå fortalte overlegen meg at dette ble gjort for å "teste" meg; han ville utelukke en eventuell personlighetsforstyrrelse. Hvis jeg hadde hatt EUPF ville jeg mest sannsynlig slått meg vrang i løpet av den uken.

Det skjedde imidlertid ikke. Jeg ble roligere og mer konsentrert, så jeg brukte nesten alt av tid på å lese. Å lese 100 sider faglitteratur skrevet på engelsk i løpet én dag er kanskje ikke ikke verdensrekord, men iallefall personlig rekord. :-)

Når jeg leser på diverse fora her i Norge har jeg inntrykk av at det varierer sterkt fra overlege til overlege mht medikamentell behandling av voksen AD(H)D. Min overlege hadde Strattera som førstevalg, Wellbutrin som andrevalg og Ritalin som siste valg. Andre overleger gjør det motsatt og prøver heller Dexedrine før man eventuelt prøver Strattera. Fastlegen min (som nå står for oppfølgingen) syntes det var merkelig at man ikke startet med det medikamentet man kjenner best, før man beveger seg ut i "ukjent farvann".

Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på Ritalin og Dexedrine, hvis man ser bort ifra at Dexedrine er mere potent og har et større misbrukspotensiale? Slik jeg har forstått det har de en forskjellig bivirkningsprofil og at man prøver Dexedrine hvis man opplever uholdbare bivirkninger på Ritalin.

Jeg har et noe høyt blodtrykk, noe mine foreldre også har. Det varierer sterkt i løpet av døgnet; gjennomsnittstrykket er 140/84. Det har ikke økt etter jeg startet med Ritalin, men det gjør meg likevel litt bekymret. Når man etter all sannsynlighet skal langtidsbehandles med et sentralstimulerende medikament; hva ville du valgt hvis man skal ta hensyn til kardiovaskulære langtidsbivirkninger?

(Når det gjelder rus har jeg aldri hatt problemer med det. Jeg har heller ikke drukket alkohol på over åtte år, fordi jeg synes den har en destabiliserende effekt på både kropp og sjel.)

På forhånd takk! :-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...