WaTfM? Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Har lest her inne at psykisk syke (altså de som har diagnoser?), generelt sett, er dårligere til å håndtere en økonomi enn folk ellers. Hva er årsaken(e) til dette? Det kan vel ikke bare vært at psykisk syke har mindre inntekt enn folk flest. For det er andre grupper med samme inntekt, vil jeg tro, hovedsakelig somatisk syke med noenlunde samme funksjonsnedsettelse som de av de psykisk syke som forsørges av NAV. Kan det være at trivselsnivået hos nevnte gruppe er lavere, slik at det dermed er enklere å ty til "kjapp tilfredsstillelse" ved å bruke penger? Eller henger det mer sammen med et en generelt sett dårligere evne til langsiktig tenkning/planlegging? Eller er det enda flere grunner? 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Jeg tror at psykisk syke er like forskjellige som fysisk syke. Mange psykisk syke mennesker har god styring på sin økonomi. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Skrevet 19. juli 2012 Jeg tror at psykisk syke er like forskjellige som fysisk syke. Mange psykisk syke mennesker har god styring på sin økonomi. Selvsagt, men slik jeg har forstått det gjelder dette fortsatt generelt sett (eller på "gruppenivå", som mange liker å kalle det). 0 Siter
WaTfM? Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Skrevet 19. juli 2012 Jeg tror at psykisk syke er like forskjellige som fysisk syke. Mange psykisk syke mennesker har god styring på sin økonomi. Men kanskje det blir helt feil å "psykologisere" noe som foregår på samfunnsplan...? 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Men kanskje det blir helt feil å "psykologisere" noe som foregår på samfunnsplan...? Det spørs vel litt om hvordan syk man er. Noen er jo så deprimerte at de ikke greier å gå i postkassen, ei heller betale regninger. Om noen er manisk er det jo også en sykdom som gjør at man bruker penger over evne. Personlig har jeg kredittgjeld på ganske mange tusen. Nesten tohundre. Når jeg er normal og frisk holder jeg jo ikke på sånn. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Skrevet 19. juli 2012 Det spørs vel litt om hvordan syk man er. Noen er jo så deprimerte at de ikke greier å gå i postkassen, ei heller betale regninger. Om noen er manisk er det jo også en sykdom som gjør at man bruker penger over evne. Personlig har jeg kredittgjeld på ganske mange tusen. Nesten tohundre. Når jeg er normal og frisk holder jeg jo ikke på sånn. Disse to "scenariene" trekker kanskje snittet "ned" for psykisk syke generelt... :-) Finnes det flere slike scenarier / typer årsaker til dårlig økonomihold (på individplan)? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 ''Eller henger det mer sammen med et en generelt sett dårligere evne til langsiktig tenkning/planlegging?'' Ja, noe handler nok om det. Eksekutive funksjoner - overordnede kognitive funksjoner. Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 ''Eller henger det mer sammen med et en generelt sett dårligere evne til langsiktig tenkning/planlegging?'' Ja, noe handler nok om det. Eksekutive funksjoner - overordnede kognitive funksjoner. Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer. ''Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer.'' Interessant. Kan man feks. se det hos søsken? 0 Siter
WaTfM? Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Skrevet 19. juli 2012 ''Eller henger det mer sammen med et en generelt sett dårligere evne til langsiktig tenkning/planlegging?'' Ja, noe handler nok om det. Eksekutive funksjoner - overordnede kognitive funksjoner. Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer. Helt enig i det siste der. Men noe annet. Er det mulig for trygda å bare brenne alle pengene ved utbetaling og satse på nødhjelp? Mener ikke dette er noe jeg skal gjøre, jeg bare lurer, for i såfall syns jeg systemet har en svakhet. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 ''Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer.'' Interessant. Kan man feks. se det hos søsken? Må legge til at jeg neppe er representativ her men.. Jeg har selv to barn som er slik; den ene er økonomisk bevisst og nesten grådig - den andre igjen er stikk motsatt. Jeg har selv også 3 søsken hvor 3 av oss er økonomisk mens den siste ikke. Vi fikk det kanskje inn med morsmelken... Det var iallfall derfor det var interessant for min del.. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 ''Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer.'' Interessant. Kan man feks. se det hos søsken? Må legge til at jeg neppe er representativ her men.. Jeg har selv to barn som er slik; den ene er økonomisk bevisst og nesten grådig - den andre igjen er stikk motsatt. Jeg har selv også 3 søsken hvor 3 av oss er økonomisk mens den siste ikke. Vi fikk det kanskje inn med morsmelken... Det var iallfall derfor det var interessant for min del.. 0 Siter
Angustia Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 Helt enig i det siste der. Men noe annet. Er det mulig for trygda å bare brenne alle pengene ved utbetaling og satse på nødhjelp? Mener ikke dette er noe jeg skal gjøre, jeg bare lurer, for i såfall syns jeg systemet har en svakhet. ''Er det mulig for trygda å bare brenne alle pengene ved utbetaling og satse på nødhjelp?'' Ja, om du er norsk trygdemottaker og vil leve av kr 50 pr dag (som enslig), som skal dekke alle utgifter. Lykke til ;-) 0 Siter
WaTfM? Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Skrevet 20. juli 2012 ''Er det mulig for trygda å bare brenne alle pengene ved utbetaling og satse på nødhjelp?'' Ja, om du er norsk trygdemottaker og vil leve av kr 50 pr dag (som enslig), som skal dekke alle utgifter. Lykke til ;-) Hehe. :-) Såpass... 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 Hehe. :-) Såpass... Du kan få kontonr mitt hvis du har for mye 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 ''Men manger ganger har jeg tenkt at det finnes et eget "økonomistyringsgen". Det virker som om noen har det og noen har det ikke helt uavhengig av andre faktorer.'' Interessant. Kan man feks. se det hos søsken? ''Interessant. Kan man feks. se det hos søsken?'' Jeg vet om flere søskenpar (bl.a. mine egne unger) hvor den ene sparer fordi h*n liker å se hvor mye penger det blir i lommeboka mens hos den andre så brenner pengene i lomma og må brukes så fort som mulig. ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 ''Interessant. Kan man feks. se det hos søsken?'' Jeg vet om flere søskenpar (bl.a. mine egne unger) hvor den ene sparer fordi h*n liker å se hvor mye penger det blir i lommeboka mens hos den andre så brenner pengene i lomma og må brukes så fort som mulig. ) Akkurat sånn er det hos oss også Eldste og yngste bruker opp med det samme... Mellomsten på tolv har egenhendig spart opp 8000 kroner siden hun begynte å få lommepenger 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 ''Interessant. Kan man feks. se det hos søsken?'' Jeg vet om flere søskenpar (bl.a. mine egne unger) hvor den ene sparer fordi h*n liker å se hvor mye penger det blir i lommeboka mens hos den andre så brenner pengene i lomma og må brukes så fort som mulig. ) Ja nettopp 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 ''Interessant. Kan man feks. se det hos søsken?'' Jeg vet om flere søskenpar (bl.a. mine egne unger) hvor den ene sparer fordi h*n liker å se hvor mye penger det blir i lommeboka mens hos den andre så brenner pengene i lomma og må brukes så fort som mulig. ) Ja nettopp 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.