Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Vi har litt trøbbel med en venn/familiemedlem. Ganske store problemer også. Han er alkoholiker (periodevis) og nå har han fallt ganske kraftig når det gjelder en ting som jeg ikke kan si her. Idag har jeg fått endel utsagn alla "jeg skyter meg" "det hadde vært bedre å kjøre seg ihjel". Har nå "lagt ned" dette fulle mennesket hjemme hos han, men vi vet jo ikke om han fortsetter å drikke. Jeg sitter med litt vonde anelser om hva som kan skje, samtidig kan vi vel heller ikke passe på han 24 timer i døgnet? Bør jeg ha dårlig samvittighet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Personer som truer med og/eller snakker om selvmord, bør sterkt oppfordres til å søke hjelp hos fastlegen sin. Det er personens eget ansvar, og du eller andre skal ikke overta dette ansvaret. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Personer som truer med og/eller snakker om selvmord, bør sterkt oppfordres til å søke hjelp hos fastlegen sin. Det er personens eget ansvar, og du eller andre skal ikke overta dette ansvaret. Hva gjør vi da, når mennesket ikke søker hjelp og går rundt som et "levende vrak"? Det er veldig vanskelig å bry seg. Han har stort sett bare oss også. Hilsen Mor Theresa. (Føler oss slik ja i denne familien). 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Hva gjør vi da, når mennesket ikke søker hjelp og går rundt som et "levende vrak"? Det er veldig vanskelig å bry seg. Han har stort sett bare oss også. Hilsen Mor Theresa. (Føler oss slik ja i denne familien). Ikke bry seg skulle det være. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Jeg vet at det sies at folk som ikke selv vil ha hjelp, kommer man ingen vei med. Men jeg tror det fører til at man risikerer å overse de som innerst inne vil ha hjelp, men som ikke gir uttrykk for det eller som ikke oppsøker det selv. Kanskje er slike utsagn som jeg fikk servert idag egentlig et rop om hjelp? 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Det kan godt hende. Men det KAN også være bare ønske om omsorg og oppmerksomhet. Men bedre å få en lege til å vurdere det, enn å vurdere det selv Jeg er så lei av å hjelpe folk i denne familien at jeg nesten blir kvalm (unnskyld). Samtidig har jeg veldig dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør noe. Da er det bedre å handle og overse at man selv holder på å ramle sammen. Jeg er sliten og det ser ikke ut til å bli noe bedre. Har ikke sovet på to døgn. Jeg har evig nattevakt. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Personer som truer med og/eller snakker om selvmord, bør sterkt oppfordres til å søke hjelp hos fastlegen sin. Det er personens eget ansvar, og du eller andre skal ikke overta dette ansvaret. Jeg tenker: Hva om han skyter seg inatt? Da vil jeg uansett føle et ansvar. 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Jeg tenker: Hva om han skyter seg inatt? Da vil jeg uansett føle et ansvar. Det vil du gjøre om vedkommende skyter seg en dag selvmord ikke er nevnt også. Du kan ikke forhindre noen fra å ta sitt eget liv om det faktisk er det de ønsker. Ta heller ansvar for deg selv i større grad enn det virker som du gjør for øyeblikkelig. De som skal hjelpes må til en viss grad både ønske hjelpen og be om den klart og tydelig. Det er vedkommendes ansvar. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Det vil du gjøre om vedkommende skyter seg en dag selvmord ikke er nevnt også. Du kan ikke forhindre noen fra å ta sitt eget liv om det faktisk er det de ønsker. Ta heller ansvar for deg selv i større grad enn det virker som du gjør for øyeblikkelig. De som skal hjelpes må til en viss grad både ønske hjelpen og be om den klart og tydelig. Det er vedkommendes ansvar. Takk, ja, du har sikkert rett i dette. Jeg er sliten nå ja, håper jeg ser litt lysere på tilværelsen i morgen. Bra at dol finnes, hjelper mye på samvittigheten min som har en lei tendens til å plage meg. Natta :-) 0 Siter
frosken Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Det fungerer sjelden konstruktivt å ta over ansvaret for noens liv. Selv ville jeg sannsynligvis kun ha gjort det en periode i forhold til svært unge mennesker som er uerfarne i forhold til selvmordstanker/ikke har kommet i gang med behandling. I en nylig oppstått akutt situasjon, kunne jeg muligens brukt en del energi på å få vedkommende til lege, men så ville jeg ha forsøkt å begrense mitt engasjement. Det å ta ansvar for en annen persons liv blir fort en altoppslukende aktivitet og også en sovepute for den som sliter. Synes du skal jobbe med å få mindre dårlig samvittighet slik at du kan få sagt opp jobben som evig nattevakt for slekten. 0 Siter
frosken Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Takk, ja, du har sikkert rett i dette. Jeg er sliten nå ja, håper jeg ser litt lysere på tilværelsen i morgen. Bra at dol finnes, hjelper mye på samvittigheten min som har en lei tendens til å plage meg. Natta :-) '' Jeg er sliten nå ja, håper jeg ser litt lysere på tilværelsen i morgen'' Det er ekstra vanskelig å sette grenser når man er sliten, det kreves litt energi for å avgrense seg selv fra andres problemer. God natt :-) 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Takk, ja, du har sikkert rett i dette. Jeg er sliten nå ja, håper jeg ser litt lysere på tilværelsen i morgen. Bra at dol finnes, hjelper mye på samvittigheten min som har en lei tendens til å plage meg. Natta :-) God natt 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Jeg er så lei av å hjelpe folk i denne familien at jeg nesten blir kvalm (unnskyld). Samtidig har jeg veldig dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør noe. Da er det bedre å handle og overse at man selv holder på å ramle sammen. Jeg er sliten og det ser ikke ut til å bli noe bedre. Har ikke sovet på to døgn. Jeg har evig nattevakt. Du har hjulpet nok. Voksne personer må ta ansvar for seg selv og sitt eget liv. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. juli 2012 Skrevet 19. juli 2012 Jeg synes denne personen du forteller om, bør ha litt dårlig samvittighet. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 20. juli 2012 Skrevet 20. juli 2012 Jeg synes denne personen du forteller om, bør ha litt dårlig samvittighet. Jeg er visst et sånt menneske som veldig mange må komme med slike trusler til. Slik har det vært siden min spede barndom. Mor gjorde sånn, straffet meg med å true med å ta livet sitt hvis jeg ville ut av huset f.eks. Så "fikk" jeg en svigermor i fanget da jeg var ca 17 år som bodde i samme huset og slet med depresjoner rett som det var. Hun også straffet meg om jeg prøvde å sette grenser med at da skulle hun legge seg for å sovne inn for godt. Det var nok det beste. Min samboer var deprimert i en periode og tok pistolen mot tinningen foran meg. I tillegg tok han AGèn i munnen og truet med å trekke av en gang. Han er frisk idag, dette er mange år siden. Min svoger kom inn i huset vårt med pistol og skulle skyte seg foran barna mine. Tre naboer har tatt livet sitt og nå han som truet igår. Jeg tror det må være noe med meg som gjør at jeg får slike trusler. Alle andre kan da umulig ha det sånn? Min datter sa at jeg måtte ta et hint og flytte. Kanskje det... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.