Gå til innhold

Ta Serequel for søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnløs sørlending
Skrevet

Jeg har slitt med søvnforstyrrelser i det siste. En venninne av meg har noen Serequel 25 mg liggende og hun mener at disse kan virke søvndyssende og avslappende om en har søvnproblemer. Hun anbefaler meg å prøve en.

Er det farlig å ta EN å se om det hjelper for søvnen eller er det farlig/veldig uheldig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er alltid uheldig å få reseptpliktig medisin av andre som ikke er foreskrevet en selv.

Du må avklare dette med en lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan trygt prøve 25 mg.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Det er alltid uheldig å få reseptpliktig medisin av andre som ikke er foreskrevet en selv.

Du må avklare dette med en lege.

Støtter den der. Snakk alltid med leger før du bruker en medisin. Å få medisin fra andre er fyfy. På enkelte typer medisiner kan det jo være farlig, spesielt om du tar en høyere dose når du ikke er vant med medisinen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Støtter den der. Snakk alltid med leger før du bruker en medisin. Å få medisin fra andre er fyfy. På enkelte typer medisiner kan det jo være farlig, spesielt om du tar en høyere dose når du ikke er vant med medisinen.

Ja, det kan være farlig. Nå ser jeg at vedkommende har fått klarsignal fra NHD, så da er det vel greit.

Gjest Søvnløs sørlending
Skrevet

Takk for svar!

Hvem vet, kanskje dette faktisk ville vært en god medisin for meg sånn ellers også, i og med at søvnløsheten tydeligvis skyldes en slags indre uro og kraftig tankespinn ved leggetid.

Starter gjerne med en tanke, så bare baller det på seg som et eneste kaos. Og når denne "uroen" først er i gang, må jeg også løpe på toalettet opptil flere ganger i timen. Sikker på at dette skyldes stress.

Uansett, har jo bare fått denne ene tabletten, så jeg finner neppe ut om skulle ha stått på den fast i denne omgang.

Men det blir morsomt å prøve. Tenker jeg tar den i morgenkveld om jeg er like søvnløs. Da har jeg jo også fri dagen etterpå om jeg skulle få en slags hangover.

Er det forresten vanlig med hangover etter Serequel?

Gjest Søvnløs sørlending
Skrevet

Serequel virket kjempegodt! Så godt at jeg vurderer å be legen min om gi meg resept på denne, slik at jeg kanskje kan ta en 25 mg Serequel ved behov. Preperater som Zopiklon og Valergan virker nemlig ikke på meg. Kun Sobril, men dette vil ikke legen gi meg resept på.

Så da er spørsmålet mitt om det er ok å bruke Serequel som sovemdisin i "nødtilfeller". Toppen et par ganger i måneden?

Er det noen uheldige bivirkninger av dette preparatet når en tar dem sånn en sjelden gang? Er det mulighet for å bli avhengig på noen måte?

Grunnen til at jeg sliter med søvnen er en indre uro og tankespinn når jeg har lagt meg. Denne uroen bare bygger seg mer og mer opp etterhvert som jeg ligger og ikke får sove. Uroen kjennes både i hodet og i kroppen. Bla kan jeg ha mange tanker på en gang, SAMTIDIG som jeg har 1-2 låter "på hjernen i repit. Videre får jeg hodepine og opplever sterk vannlatningstrang. Løper på toalettet flere ganger i timen. hvorpå jeg blir enda mer våken..

Har du noen forslag til medisiner jeg kan ta for denne uroen? Kanskje Serequel rett og slett er medisinen for meg?

• 3 uker senere...
jasåsånnerdet
Skrevet

Serequel virket kjempegodt! Så godt at jeg vurderer å be legen min om gi meg resept på denne, slik at jeg kanskje kan ta en 25 mg Serequel ved behov. Preperater som Zopiklon og Valergan virker nemlig ikke på meg. Kun Sobril, men dette vil ikke legen gi meg resept på.

Så da er spørsmålet mitt om det er ok å bruke Serequel som sovemdisin i "nødtilfeller". Toppen et par ganger i måneden?

Er det noen uheldige bivirkninger av dette preparatet når en tar dem sånn en sjelden gang? Er det mulighet for å bli avhengig på noen måte?

Grunnen til at jeg sliter med søvnen er en indre uro og tankespinn når jeg har lagt meg. Denne uroen bare bygger seg mer og mer opp etterhvert som jeg ligger og ikke får sove. Uroen kjennes både i hodet og i kroppen. Bla kan jeg ha mange tanker på en gang, SAMTIDIG som jeg har 1-2 låter "på hjernen i repit. Videre får jeg hodepine og opplever sterk vannlatningstrang. Løper på toalettet flere ganger i timen. hvorpå jeg blir enda mer våken..

Har du noen forslag til medisiner jeg kan ta for denne uroen? Kanskje Serequel rett og slett er medisinen for meg?

Har aldri hørt om noen som har tatt Seroquel kun ved behov. Tror ikke det er noen gunstig løsning. Ta det opp med legen din.

Vil anta at Seroquel skal brukes som en del av en behandling, ikke bare av og til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...