Gå til innhold

zoloft..på eget initativ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ta det, for jeg begynner å bli litt desperat.

jeg har utviklet en sterk og kjip fobi og aversjon mot å drikke vann, saft etc, fordi jeg synes det er ubehagelig, er redd for å svelge feil etc.

Det begynte som en pen og pyntelig liten fobi, men har utviklet seg til en fullvoksen og blomstrende tvangstanke med panikkanfall, selvoppfyllende proftetier på at det blir kjipt, redsel for å drikke noe mens noen ser på (Og om det ikke er noen tilstede også! ;p), i det hele tatt : sliiiitsomt!

Nå er jeg god på tullball og nevroser, og vet at mange av dem brenner ut etter en stund av seg selv. Jeg har også god innsikt og vet at dette er totalt irrasjonelt, men det hjelper ikke så lenge tvangstanken ligger to hakk forann hjernen min hele tiden.

I dette tilfelle er det en kombinasjon med noe fysisk billball (har tatt røngten og slange) og de tror det kan være noe arrdannelse på spiserøret som gjør at jeg svelger tregt (for det gjør jeg, så de), men at grunnet til panikk og vegring er utelukkende psykisk.

Såh, til spørsmålet. Jeg har zoloft liggende, som jeg i utgangspunktet ikke vil ha (Jeg er egentlig særdeles skeptisk til antidepressiva, bivirkninger, maskineriet rundt, liten kunnskap om langtidsvirkninger, seponering etc), men er i ferd med å tilte på meg sjøl akkurat nå. Det er nesten komisk hadde det ikke vært så jævlig slitsomt.

Kan jeg spise disse om dette viser seg å ikke ville gi seg? Jeg kan jo ikke godt ta to valium hver gang jeg skal drikke noe heller, det blir jo bare tull.

Legen som skrev de ut til meg er i koma (!!) så jeg har ikke fastlege akkurat nå.

Jeg har nesten full pakke. Grunnen til at jeg ikke har tatt dem var at legen sa det var ok, fordi jeg er skeptisk til dem, og da de ble skrevet ut hadde jeg bare noen små symptomer med svært periodiske angstanfall og litt uro, som 1-3 valium i uka fint tok.

Nå, derimot...kommer da dette opp hver eneste gang jeg vurderer å hente meg noe å drikke. Supert.

Noen som vet om jeg kan sprette den zoloften om dette ikke har gitt seg innen, la oss si, neste fredag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så fryktelig slitsomt! Jeg tør ikke svare deg på det med zoloften, men lurte bare på om det er kun drikke du har det slik med? Altså kan det være en løsning å spise saftis, frukt, yoghurt, kald fruktsuppe el.l. for å få i seg væske, eller gjelder problemet ditt svelging uansett hva det er?

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting - tabletter svelges jo som oftest med vann... Hvordan har du tenkt å få i deg tabletten da?

Skrevet

Dersom fastlegen din er syk, så skal det enten finnes en vikar eller du kan bruke legevaktsordningen i kommunen. Ville det ikke være lurt å forholde deg til en lege mht hva du skal ta og ikke ta av medikamenter i denne situasjonen?

Skrevet

Uff, så fryktelig slitsomt! Jeg tør ikke svare deg på det med zoloften, men lurte bare på om det er kun drikke du har det slik med? Altså kan det være en løsning å spise saftis, frukt, yoghurt, kald fruktsuppe el.l. for å få i seg væske, eller gjelder problemet ditt svelging uansett hva det er?

Det går fint med andre ting, så jeg har drukket youghurt og slike ting. Jeg dehydreres ikke! :) Og spising er greit.

Det er tyntflytende drikke. Kaffe, vann, te, brus, øl (!!) etc.

Det er superteit, men uhyggelig slitsomt allikevel. Særlig fordi jeg vet det er er så irrasjonelt, og allikevel ikke klarer å få overtaket på den fordømte fobien..;)

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting - tabletter svelges jo som oftest med vann... Hvordan har du tenkt å få i deg tabletten da?

Jeg tygger. Jeg har alltid tygget tabletter. :o:)

Skrevet

Dersom fastlegen din er syk, så skal det enten finnes en vikar eller du kan bruke legevaktsordningen i kommunen. Ville det ikke være lurt å forholde deg til en lege mht hva du skal ta og ikke ta av medikamenter i denne situasjonen?

Jo, det var det jeg lurte på om jeg måtte. Eller om jeg bare kunne ta dem, fordi jeg allerede har fått dem utskrevet av lege og kjøpt dem, men da ikke tatt dem grunnet second thoughts og skepsis. (Som også var greit for legen min når jeg fortalte det)

Så spørsmålet er vel egentlig om jeg kan ombestemme meg på dette uten å konsultere en annen lege. Jeg har litt erfaring med at vikar leger ikke har så lyst til å forholde seg til psyke,

Men jeg kan jo prøve allikevel, selvsagt.

:)

Skrevet

Jo, det var det jeg lurte på om jeg måtte. Eller om jeg bare kunne ta dem, fordi jeg allerede har fått dem utskrevet av lege og kjøpt dem, men da ikke tatt dem grunnet second thoughts og skepsis. (Som også var greit for legen min når jeg fortalte det)

Så spørsmålet er vel egentlig om jeg kan ombestemme meg på dette uten å konsultere en annen lege. Jeg har litt erfaring med at vikar leger ikke har så lyst til å forholde seg til psyke,

Men jeg kan jo prøve allikevel, selvsagt.

:)

Du gjør ikke noe "ulovlig" ved å ta medisinene du har fått forskrevet tidligere. Jeg bare er litt bekymret for at det kan ende med "frem og tilbake" dersom du prøver zoloft. Mange opplever jo en del bivirkninger de første ukene og det kan være greit å ha en klar strategi mht hvordan du skal løse disse problemene. Men kanskje nhd vil gi deg noen klare anvisninger her mht medisinering :-)

Enig i at bruk av vikarleger ofte ikke fungerer så bra, men når fastlegen er såpass syk så vil du kanskje møte større forståelse for at du ikke bare kan utsette å ta opp problemet til vedkommende er tilbake.

Skrevet

Du gjør ikke noe "ulovlig" ved å ta medisinene du har fått forskrevet tidligere. Jeg bare er litt bekymret for at det kan ende med "frem og tilbake" dersom du prøver zoloft. Mange opplever jo en del bivirkninger de første ukene og det kan være greit å ha en klar strategi mht hvordan du skal løse disse problemene. Men kanskje nhd vil gi deg noen klare anvisninger her mht medisinering :-)

Enig i at bruk av vikarleger ofte ikke fungerer så bra, men når fastlegen er såpass syk så vil du kanskje møte større forståelse for at du ikke bare kan utsette å ta opp problemet til vedkommende er tilbake.

Ja, jeg kan prøve vikarlegen :) Eller høre om nettpsykiateren her kanskje svarer meg på et punkt (Selvom jeg ikke har betalt).

Jeg tror det kan, i bestefall, ta tid med fastlegen min. Han er gammel og har hatt slag i ferien sin (Det var veldig leit å høre, forresten) så det er jo ikke sikkert han kommer igjen i det hele tatt.

Så dette må jeg vel bare vente å høre mere om det også, Vet ikke om man får ny fastlege automatisk om den man har utsettes for noe, eller om jeg må spørre selv om å få være på lista til noen.

Men jeg vet at ferie-vikar legen er veldig pressa. siden det ikke er supermange leger og vikar-legen har fått alle pasientene lengre enn hva ferien skulle være, og det er uvisst når/om legen min i det hele tatt kommer tilbake.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du har prøvd Zoloft før og vet hvordan den virker, ser jeg ikke noe negativt i at du begynner med den igjen.

Skrevet

Om du har prøvd Zoloft før og vet hvordan den virker, ser jeg ikke noe negativt i at du begynner med den igjen.

Jeg prøvde bare i en halv uke, fordi jeg var litt skeptisk..og hadde få symptomer, så jeg "fikk slippe" da jeg tok opp skepsisen med lege.

Han mente da at jeg fint bare kunne bruke en periodisk valium i ny og ne, for da var det ikke mye greier med meg heller.

Så jeg har ikke fått smakt noe på eventuelle bivirkninger av zoloft (Eller virkninger)

Kan jeg fortsatt ta dem, om dettte ikke har gitt seg om ei uke, tror du? Og hvilke bivirkninger skal jeg være obs på?

Og ikke minst, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Fryktelig slitsom fobi jeg har pådratt meg her, så det var fint å få respons :)

Skrevet

Det går fint med andre ting, så jeg har drukket youghurt og slike ting. Jeg dehydreres ikke! :) Og spising er greit.

Det er tyntflytende drikke. Kaffe, vann, te, brus, øl (!!) etc.

Det er superteit, men uhyggelig slitsomt allikevel. Særlig fordi jeg vet det er er så irrasjonelt, og allikevel ikke klarer å få overtaket på den fordømte fobien..;)

Ja, det høres veldig slitsomt ut. Jeg er dog sikker på at du vil greie å overkomme fobien med litt hjelp.

Skrevet

Hei:-) Har ikke peiling på medisingreier, men jeg har noe svelgvansker av og til av psykisk/nervøs årsak. Særlig hvis jeg er sliten og spiser med andre, kan det være vanskelig å svelge pga anspenthet. Jeg syns det hjelper å ligge og spise for å avlaste musklene, eller jeg blir mer avslappa, ikke at jeg gjør det så ofte sammen med andre, eller jeg spiser vel ikke så ofte sammen med andre.

Uansett, du må gradvis fortsette å gjøre det du er redd for. Avled deg selv, hvis det er mulig, for svelging og sånt går ofte litt av seg selv. Kan du øve deg med små slurker vann? Tenk på at du skal lage en slags sukkelyd etter svelginga, der du puster ut. Uff, vanskelig å forklare med tekst, men en fysioterapeut lærte meg det en gang.

Ok. Vet ikke om dette var så mye til hjelp - bare overse det, hvis du ikke syns det:-)

Skrevet

Hei:-) Har ikke peiling på medisingreier, men jeg har noe svelgvansker av og til av psykisk/nervøs årsak. Særlig hvis jeg er sliten og spiser med andre, kan det være vanskelig å svelge pga anspenthet. Jeg syns det hjelper å ligge og spise for å avlaste musklene, eller jeg blir mer avslappa, ikke at jeg gjør det så ofte sammen med andre, eller jeg spiser vel ikke så ofte sammen med andre.

Uansett, du må gradvis fortsette å gjøre det du er redd for. Avled deg selv, hvis det er mulig, for svelging og sånt går ofte litt av seg selv. Kan du øve deg med små slurker vann? Tenk på at du skal lage en slags sukkelyd etter svelginga, der du puster ut. Uff, vanskelig å forklare med tekst, men en fysioterapeut lærte meg det en gang.

Ok. Vet ikke om dette var så mye til hjelp - bare overse det, hvis du ikke syns det:-)

Hørtes lurt ut! Jeg skal prøve meg frem! Tusen takk :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg prøvde bare i en halv uke, fordi jeg var litt skeptisk..og hadde få symptomer, så jeg "fikk slippe" da jeg tok opp skepsisen med lege.

Han mente da at jeg fint bare kunne bruke en periodisk valium i ny og ne, for da var det ikke mye greier med meg heller.

Så jeg har ikke fått smakt noe på eventuelle bivirkninger av zoloft (Eller virkninger)

Kan jeg fortsatt ta dem, om dettte ikke har gitt seg om ei uke, tror du? Og hvilke bivirkninger skal jeg være obs på?

Og ikke minst, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Fryktelig slitsom fobi jeg har pådratt meg her, så det var fint å få respons :)

Når jeg leser begge dine innlagg i sammenheng og en gang til, går jeg bort fra mitt forrige svar.

Jeg tror du er en medisinvingler. Medisinvinglere blir aldri bedre. Dvs de kan bli bedre, men da må de først ta et oppgjør med seg selv om de vil følge behandlingen "fullt og helt, ikke stykkevis og delt".

Derfor må du snakke med din lege om dette. Så må du ta et valg som du står for over tid. Skal Zoloft eller en annen medisin virke, må den tas regelmessig i anbefalt dose og over lang tid uten avbrudd. Alle virksomme medisiner har/kan ha bivirkninger. De aller fleste er kun ubehagelige. Har en ikke tenkt å motstå disse, bør en kanskje avstå fra medisin.

Har en tenkt å gå til Glittertind, må en holde ut over tid, være forberedt på en regnskvett og at det ikke er asfalt hele veien opp.

Skrevet

Litt på siden - jeg har egentlig ikke peiling på medikamenter:

Jeg har hatt en slags drikkevegring én gang. Det eneste jeg klarte å få ned da, var ting som smakte "sterkt". Vann var dermed utelukket, men jeg fant en type eplejuice som av en eller annen grunn gled ned. Men siden du ikke klarer øl, er det kanskje noe annet du lider av ;-)

For mitt vedkommende viste det seg etter hvert at denne og diverse andre plager hadde en type jerntilskudd som felles årsak. Så hvis du tar noe slags vitamin- eller annet medikament som egentlig ikke er veldig viktig, ville jeg forsøkt å droppe / redusere det for en kort periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...