Gå til innhold

Blitt veldig sensetiv til vond lukt

Anbefalte innlegg

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Jeg får kraftig hoste og nesten spyr så lenge det er antydning til vond lukt. Kan ikke ta opp en hundebæsj lengre uten at det skjer. Går jeg på et offentlig toalett og det er andre som tisser der skjer det også, for å ikke tenke på evt. bæsjelukt. Kan ikke bruke garderobe hvis det er andre der da lukten av tåfis får meg til å reagere også. Finnes det noe medisin som kan hjelpe for dette, da det er veldig plagsomt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok først ha prøvd å finne ut hva som gjør at du har blitt slik, før jeg begynte med medisiner. Har du nettopp sluttet å røyke? Har du alltid vært spesielt sensitiv når det gjelder lukter? Reagerer du på parfymelukt også?

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Jeg ville nok først ha prøvd å finne ut hva som gjør at du har blitt slik, før jeg begynte med medisiner. Har du nettopp sluttet å røyke? Har du alltid vært spesielt sensitiv når det gjelder lukter? Reagerer du på parfymelukt også?

Jeg røyker dessverre. Var ikke slik før. Det er noe som har skjedd det siste året. Jeg reagerer ikke på parfyme.

Skrevet

Jeg røyker dessverre. Var ikke slik før. Det er noe som har skjedd det siste året. Jeg reagerer ikke på parfyme.

Ok. Jeg har hørt at folk som slutter å røyke kan få sterkere luktesans en periode. Kanskje du har en allergi, men det er rart du da ikke reagerer på f.eks. parfymelukt, lukta på vaskemiddel og skyllemiddel osv. også.

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Ok. Jeg har hørt at folk som slutter å røyke kan få sterkere luktesans en periode. Kanskje du har en allergi, men det er rart du da ikke reagerer på f.eks. parfymelukt, lukta på vaskemiddel og skyllemiddel osv. også.

Det var bare vond lukt jeg reagerer på. Jeg blir kvalm.

Gjest Pinnja
Skrevet

Jeg har sterk parfyme allergi, og kan egentlig bare gi opp.

Jeg er konstant syk, og isolert.

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Jeg har sterk parfyme allergi, og kan egentlig bare gi opp.

Jeg er konstant syk, og isolert.

Trist å høre. Vet du hva den diagnosen heter?

Gjest Pinnja
Skrevet

Trist å høre. Vet du hva den diagnosen heter?

MCS

Overømfintlige slimhinner.

Over alt er det parfyme, og hvis du er så uheldig å blir rammet av denne lidelsen, reagerer du på små mengder at det ikke kan luktes.

Det er parfyme i shampo, balsam, andre hårprodukter, deodoranter, håndkremer, vaskepulver, skyllemidler, rengjøringsmidler, solkremer sminke, lebepomader osv.

Det finnes ikke et sted du kan gjemme deg.

Har du vinduet åpent siger skyllemiddellukt fra naboen inn.

Alle offentlige steder er fulle av parfymerte mennesker.

Det er veldig lite forståelse å få fra omgivelsene, så du mister kontakt med selv nær familie, og alle vennene forsvinner. Det blir for vanskelig å være sammen med deg.

Jeg har gitt opp, men jeg har rundet 40 og har tross alt fått noen år i livet før dette marerittet begynte.

Men jeg kjenner til barn som ikke kan gå på skole, ikke kan gå på besøk, eller ta i mot besøk.

For i dagens samfunn er det viktigere for mennesker å parfymere seg selv og barna, enn å hjelpe barnet som faller helt på utsiden.

Å være 15 år og ha venner, eller vært på skolen på flere år må være helt forferdelig.

Gjest Pinnja
Skrevet

MCS

Overømfintlige slimhinner.

Over alt er det parfyme, og hvis du er så uheldig å blir rammet av denne lidelsen, reagerer du på små mengder at det ikke kan luktes.

Det er parfyme i shampo, balsam, andre hårprodukter, deodoranter, håndkremer, vaskepulver, skyllemidler, rengjøringsmidler, solkremer sminke, lebepomader osv.

Det finnes ikke et sted du kan gjemme deg.

Har du vinduet åpent siger skyllemiddellukt fra naboen inn.

Alle offentlige steder er fulle av parfymerte mennesker.

Det er veldig lite forståelse å få fra omgivelsene, så du mister kontakt med selv nær familie, og alle vennene forsvinner. Det blir for vanskelig å være sammen med deg.

Jeg har gitt opp, men jeg har rundet 40 og har tross alt fått noen år i livet før dette marerittet begynte.

Men jeg kjenner til barn som ikke kan gå på skole, ikke kan gå på besøk, eller ta i mot besøk.

For i dagens samfunn er det viktigere for mennesker å parfymere seg selv og barna, enn å hjelpe barnet som faller helt på utsiden.

Å være 15 år og ha venner, eller vært på skolen på flere år må være helt forferdelig.

Å være 15 år og ikke ha venner, skulle det stå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen medisin som virker på dette.

Skrevet

Det var bare vond lukt jeg reagerer på. Jeg blir kvalm.

Jeg er også slik i perioder... Blir overfølsom og kaster opp dersom jeg ser en hundedrit i veikanten. Men det er mest slik når jeg er sliten eller stresset og har sovet dårlig. I tilegg røyker jeg også... Er ganske sikker på at disse plagene forsvinner om du slutter å røyke. Jeg skal slutte nå i allefall :-) Anbefaler: slutta.no, ellers må du drikke mye veske :-)

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen medisin som virker på dette.

Det var dumt, men takk for svar.

Gjest Eviva Espana
Skrevet

Jeg er også slik i perioder... Blir overfølsom og kaster opp dersom jeg ser en hundedrit i veikanten. Men det er mest slik når jeg er sliten eller stresset og har sovet dårlig. I tilegg røyker jeg også... Er ganske sikker på at disse plagene forsvinner om du slutter å røyke. Jeg skal slutte nå i allefall :-) Anbefaler: slutta.no, ellers må du drikke mye veske :-)

Du må ha lykke til med å slutte. :) Jeg skal bestille en slik elektronisk sigarett når jeg skal slutte. Det vil nok hjelpe å slutte ja! :)

• 3 uker senere...
jasåsånnerdet
Skrevet

Det er ikke en bivirkning av noen medisiner du bruker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...