WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 En del av min personlighet _eller_ sykdom går ut på at jeg er ytterst skeptisk til andre. Andre er ute etter å skade meg. I beste fall mobber de meg med et språk jeg ikke forstår, og baktaler meg. I verste fall er de ute etter å voldta (ja, dere hørte rett...) eller drepe meg. At det faktisk er så ille som dette er noe jeg selv kan innse og fortelle om fordi jeg er ganske frisk akkurat nå (jeg har en svingende sykdom). Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan jobbe med dette, bortsett fra det med å bare forsøke å ignorere dette jeg vet er paranoia. Jeg blir jo fryktelig ensom av dette... plagsomt. Føles som jeg kaster vekk det livet jeg har "fått" med dette (les: være syk). 0 Siter
miakami Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 alle er nok ikke ute etter å voldta deg, det er nok ytterst få, men svært mange vil være ute etter å ha sex med deg. og om man drikker seg så full at man er nærmest bevisstløs, vil de lett bare stikke inn pikken sin i rompa di. 0 Siter
Gjest rakkats Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 alle er nok ikke ute etter å voldta deg, det er nok ytterst få, men svært mange vil være ute etter å ha sex med deg. og om man drikker seg så full at man er nærmest bevisstløs, vil de lett bare stikke inn pikken sin i rompa di. Hva var det for slags svar? 0 Siter
Gjest night bird Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 alle er nok ikke ute etter å voldta deg, det er nok ytterst få, men svært mange vil være ute etter å ha sex med deg. og om man drikker seg så full at man er nærmest bevisstløs, vil de lett bare stikke inn pikken sin i rompa di. Eh...Hvor gammel er du? 0 Siter
Olav Femte Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Dette må være paranoia. Ingenting av dette stemmer, uten at jeg vet hvem du er. Du er vel under behandling ? 0 Siter
WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Skrevet 21. juli 2012 Dette må være paranoia. Ingenting av dette stemmer, uten at jeg vet hvem du er. Du er vel under behandling ? Såklart er det paranoia. Og jeg går i behandling ja. Det jeg lurte på hva vel hva jeg selv skal gjøre med det, foruten å ta medisiner og møte opp til terapien... 0 Siter
Olav Femte Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Såklart er det paranoia. Og jeg går i behandling ja. Det jeg lurte på hva vel hva jeg selv skal gjøre med det, foruten å ta medisiner og møte opp til terapien... Føler med deg. Medisiner du bruker? 0 Siter
WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Skrevet 21. juli 2012 Føler med deg. Medisiner du bruker? Masse. Men ikke benzo, nei. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Masse. Men ikke benzo, nei. He, he...nei ikke begynn med det heller. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Skrevet 21. juli 2012 He, he...nei ikke begynn med det heller. :-) 0 Siter
frosken Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Du må snakke med din behandler om forestillingene og få hjelp til å sortere hva som er syk/urealistisk tenkning og hva som kan være realistisk. Deretter må du i en overgangsperiode velge å stole på din psykiaters kategorisering av hva som er syke tanker og så fortelle deg at disse forestillingene er sykdom hver gang de oppstår. Når det gjelder forhold f.eks. i familien, så kan du også alliere deg med en du stoler på i familien (f.eks. et søsken) og bestemme deg for å stole på vedkommendes vurderinger av hva som er friske tanker og hva som er paranoiditet . 0 Siter
WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Skrevet 21. juli 2012 Du må snakke med din behandler om forestillingene og få hjelp til å sortere hva som er syk/urealistisk tenkning og hva som kan være realistisk. Deretter må du i en overgangsperiode velge å stole på din psykiaters kategorisering av hva som er syke tanker og så fortelle deg at disse forestillingene er sykdom hver gang de oppstår. Når det gjelder forhold f.eks. i familien, så kan du også alliere deg med en du stoler på i familien (f.eks. et søsken) og bestemme deg for å stole på vedkommendes vurderinger av hva som er friske tanker og hva som er paranoiditet . Men jeg føler jeg har ganske god greie på hva som er paranoiditet og hva som ikke er det... Det er ikke det som er problemet, i det minste, føler jeg. Problemer er mer at jeg ikke føler jeg kommer noen vei med dette. Det spiller liksom ingen rolle hva jeg velger å gjøre i forhold til å leve et normalt liv. Hvis jeg velger å satse på å ignorere alt sammen, så funker det i en periode, før paranoiditeten bare blir sterkere. Hvis jeg bare "gir faen" kommer jeg i alle fall ingen vei, men føler ikke det har så mye å si heller... Kommer liksom ingen vei uansett. Føles nyttesløst. Er mer det jeg mener med å starte denne tråden. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Skrevet 21. juli 2012 alle er nok ikke ute etter å voldta deg, det er nok ytterst få, men svært mange vil være ute etter å ha sex med deg. og om man drikker seg så full at man er nærmest bevisstløs, vil de lett bare stikke inn pikken sin i rompa di. Merkelig svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 1. Du skal ta antipsykotika for dette. 2. (Meta)kognitiv terapi kan være meget virksom mot slike tanker. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Skrevet 22. juli 2012 1. Du skal ta antipsykotika for dette. 2. (Meta)kognitiv terapi kan være meget virksom mot slike tanker. Takk for svar. Tar både antipsykotika og går i terapi for dette. Det er ikke noe spesielle øvelser jeg selv kan gjøre da? Altså teknikker for å tenke bedre. Foruten å forsøke å leve et sunt liv, da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.