Gå til innhold

fysisk eller psykisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret jente89
Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 23. Da jeg var 17år gammel fikk jeg diagnosen Myasthenia gravis. Jeg opererte bort thymus kjertelen like etter at jeg fikk diagnosen. Under operasjonen gikk det galt, hovedpulsåren ble kuttet, men dem fikk stoppet blødningen ved å gå inn i lysken min. Etter dette fikk jeg en del komplikasjoner som: blodpropp i beine, væskeansamling i lungene, hjerteposen og bringa. Etter alt dette fikk jeg panikkangst/dødsangst, har gått til psykolog og lært meg å takle angsten. Nå har jeg sjeldent angst, å da det kommer så klarer jeg og få det til og forsvinne fort. Etter alt jeg har gjennomgått så er jeg nervøs for å bli syk igjen og er kanskje litt mere "var" på kroppen min en andre. I det siste har jeg hatt en del høy puls, kan vare i 5-6 timer i strekk å jeg blir anpusten selv om jeg ligger i senga , føler meg også svimmel og litt "fjern" til tider, det skjer nødvendigvis ikke samtidlig som pulsen er høy. Jeg har vært hos legen flere ganger og nevnt dette, men legen måler bare blodtrykke mitt og sier at det er bra. Jeg er redd for at legen bare tror det er angsten som gjør at jeg har høy puls, men selv merker jeg forskjell på om det angsten eller ikke som gjør det. Av og til får jeg også "støt smerter" i brøste og magen. Har noen ømme kuler i magen også, legen sier det er fettkuler, men hun sa også at dem ikke skal være vonde. Har legen min rett i at jeg ikke skal være bekymret? føler jeg ikke blir tatt noe seriøst og jeg vurdere og bytte fast lege. Pga Myasthenia gravis bruker jeg noen medisiner: Sandiumm, Prednisolon, Mestinon og Imurel, kan det være no bivirkinger av di medisinene? Var på legevakten for litt over 1 uke siden, fordi jeg var, ør i hodet, svimmel, vondt i magen. Fikk tabletter mot UVI, selv om CRP bare var på 10. Om alt det jeg skriver bare er psykisk skal jeg oppsøke psykolog igjen, MEN uansett så føler jeg at ingen tar meg seriøst. Har bare lyst til å føle meg frisk igjen, har gått sånn i 1år nå. Mvh Bekymret jente.

Videoannonse
Annonse
Gjest frillen
Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste merkelig at du er redd og vár etter alt du har opplevd. Det er vondt å være redd og oppleve at man ikke blir tatt på alvor/hørt. Jeg kjenner ikke så mye til sykdommen din, men i og med at den er autoimmun så synes jeg det er viktig at du får sjekket ditt stoffskiftet om det ikke allerede er gjort. Jeg synes du bør bytte lege om du ikke finner noen mulig måte å bli hørt av den legen du har. Det er mulig at noen av legemidlene dine kan gi bivirkninger, du kan jo sjekke litt i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mest sannsynlig at det er psykisk, men ikke helt sikkert.

Med en slik sykehistorie, skal en ikke ta lett på dine symptomer. Jeg synes du har fått en for dårlig utredning. Du skal utredes skikkelig selv om det skulle vise seg å ende med samme konklusjon.

Dessverre må jeg noen ganger anbefale folk å gå på et stort, privat legesenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...