Gå til innhold

Diagnosenes presedens i systemene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har psykosediagnoser presendes over eller "rang" over personlighetsforstyrrelser?

Videoannonse
Annonse
Nøtteskall
Skrevet

Man har vel krav på raskere behandling ved psykoselidelse. Da får man vel plass på psyk ganske så med en gang. Har du en personlighetsforstyrrelse så tror jeg det er litt mer kronglette å få riktig behandling. Også for de som truer med selvskading ol. Jeg vet om alvorlige anorektiske personer som ikke får noe hjelp. Som ofte blir overlatt til seg selv, til det hele blir alvorlig kritisk .( tragisk.

Skrevet

Man har vel krav på raskere behandling ved psykoselidelse. Da får man vel plass på psyk ganske så med en gang. Har du en personlighetsforstyrrelse så tror jeg det er litt mer kronglette å få riktig behandling. Også for de som truer med selvskading ol. Jeg vet om alvorlige anorektiske personer som ikke får noe hjelp. Som ofte blir overlatt til seg selv, til det hele blir alvorlig kritisk .( tragisk.

Sant dette, men jeg tenkte mer på hvilken diagnose man skulle ha om man oppfyller kriteriene for begge. Kunne tenke meg at man da skulle ha en psykosediagnose. Om det stod mellom det og en personlighetsforstyrrelse...

Hum.

Nøtteskall
Skrevet

Sant dette, men jeg tenkte mer på hvilken diagnose man skulle ha om man oppfyller kriteriene for begge. Kunne tenke meg at man da skulle ha en psykosediagnose. Om det stod mellom det og en personlighetsforstyrrelse...

Hum.

Det tror jeg er veldig ulikt fra psykiater til psykiater egentlig. Det ser vi jo i disse tider. Der psykiatere har helt vidt forskjellige meninger om hvilken diagnose som skal settes. Er man i tvil blir vel begge diagnosene stående. Og man får behandling for begge for å se hva som hjelper.

Egentlig burde jeg vel ikke uttale meg :)

Skrevet

Det tror jeg er veldig ulikt fra psykiater til psykiater egentlig. Det ser vi jo i disse tider. Der psykiatere har helt vidt forskjellige meninger om hvilken diagnose som skal settes. Er man i tvil blir vel begge diagnosene stående. Og man får behandling for begge for å se hva som hjelper.

Egentlig burde jeg vel ikke uttale meg :)

Mulig du har rett i det.

Trodde bare det fantes rettningslinjer for dette. F.eks. hvis man har schizofreni så skal man ikke ha diagnose på sosial angst i tillegg. Det har jeg lest her inne.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, noen ganger. F.eks vil en ikke stille diagnosene schizoid eller paranoid pf hos en person med schizofreni.

Men en kan f. eks. ha både bipolar lidelse og emosjonelt ustabil pf.

Skrevet

Ja, noen ganger. F.eks vil en ikke stille diagnosene schizoid eller paranoid pf hos en person med schizofreni.

Men en kan f. eks. ha både bipolar lidelse og emosjonelt ustabil pf.

Hm, takk for svar.

Grubler og grubler over hvorfor jeg har en lei tendens til dårlig oppførsel i kombinasjon med massiv regresjon... jeg er jo en oppegående fyr egentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...