Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? (a propos innlegget lenger her nede). Jeg er diagnostisert med begge. Jeg husker jeg følte meg så naken da psykiateren min gav meg eupf diagnosen. Takk skal du f... meg ha liksom. Hvem er han som tror han kan gi meg denne diagnosen? Jeg er lei av diagnoser. Noen ganger har jeg på følelsen av at behandlere er på jakt etter disse. Hvilken bås skal vi putte deg i, kjære? Men jeg skjønner jo. Det er jobben deres. Hjelp, hva skal vi gjøre hvis jeg ikke kan gi deg en diagnose? Menneskets evige behov etter å systematisere, gi alt en merkelapp, få alle brikkene på plass i et puslespill, telle, og vite at fem er fem og ikke seks.

Jeg er sånn selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du heller kan forsøke å se på dine diganoser som et verktøy, som et hjelpemiddel til å forstå mer av hvorfor du reagerer slik du gjør, hvorfor du har dårlige dager, og ikke minst, tilegne deg kunnskap på hva du kan gjøre for å få et bedre liv. Diagnosene definerer deg ikke med mindre du lar dem. Du er ikke bipolar eller eupf, du er Gondor.

Gjest germinate
Skrevet

Kanskje du heller kan forsøke å se på dine diganoser som et verktøy, som et hjelpemiddel til å forstå mer av hvorfor du reagerer slik du gjør, hvorfor du har dårlige dager, og ikke minst, tilegne deg kunnskap på hva du kan gjøre for å få et bedre liv. Diagnosene definerer deg ikke med mindre du lar dem. Du er ikke bipolar eller eupf, du er Gondor.

veldig godt og viktig svar! synes jeg..

Gjest germinate
Skrevet

veldig godt og viktig svar! synes jeg..

Gjest ingenexpert29
Skrevet

Er det egentlig så mange likheter mellom disse diagnosene da?

Bipolar lidelse har lange perioder (hos mange årevis) med normalt stemningsleie, der man er helt frisk, for så å ha lengre perioder med mani, hypomani eller depresjon. (uker/måneder)

EUPF sliter med mellommenneskelige relasjoner slik jeg har forstått det, dårlig impulskontroll, man veksler på å elske og hate personer i nærheten, og kraftige humørsvininger fra time til time.

?

Jeg var forøvrig overbevist om at jeg hadde EUPF selv, før jeg fikk diagnosen bipolar... Jeg søkte sånn etter å vite hva som var galt med meg, ha et svar på denne forferdelige smerten jeg følte, at jeg nærmest prøvde å oppfylle diganosen EUFP, men jeg fikk den aldri. Nå ser jeg jo forskjellen på meg selv, og venner som fikk diagnosen EUPF, evt både bipolar og EUPF-diagnose. F.eks da jeg fikk medisin og diagnose, så sluttet jeg nærmest umiddelbart med å "kutte" meg, for da ble jeg jo bra, og visste hva som var galt, da hadde jeg fått svar. Og håp om å bli bra. Og jeg ble jo bra også. Har blitt dårlig igjen når jeg har sluvet med medisinen.

Venner med EUPF diagnose har bare fortsatt selvskading og den har blitt verre og verre, selv om de fikk medisiner. De begynte gjerne misbruke medisinene også.. De måtte rett og slett ha mange år med terapi for å bli bedre. Der jeg kun behøvde min litium...

Ikke har de manier heller...

Gjest germinate
Skrevet

Er det egentlig så mange likheter mellom disse diagnosene da?

Bipolar lidelse har lange perioder (hos mange årevis) med normalt stemningsleie, der man er helt frisk, for så å ha lengre perioder med mani, hypomani eller depresjon. (uker/måneder)

EUPF sliter med mellommenneskelige relasjoner slik jeg har forstått det, dårlig impulskontroll, man veksler på å elske og hate personer i nærheten, og kraftige humørsvininger fra time til time.

?

Jeg var forøvrig overbevist om at jeg hadde EUPF selv, før jeg fikk diagnosen bipolar... Jeg søkte sånn etter å vite hva som var galt med meg, ha et svar på denne forferdelige smerten jeg følte, at jeg nærmest prøvde å oppfylle diganosen EUFP, men jeg fikk den aldri. Nå ser jeg jo forskjellen på meg selv, og venner som fikk diagnosen EUPF, evt både bipolar og EUPF-diagnose. F.eks da jeg fikk medisin og diagnose, så sluttet jeg nærmest umiddelbart med å "kutte" meg, for da ble jeg jo bra, og visste hva som var galt, da hadde jeg fått svar. Og håp om å bli bra. Og jeg ble jo bra også. Har blitt dårlig igjen når jeg har sluvet med medisinen.

Venner med EUPF diagnose har bare fortsatt selvskading og den har blitt verre og verre, selv om de fikk medisiner. De begynte gjerne misbruke medisinene også.. De måtte rett og slett ha mange år med terapi for å bli bedre. Der jeg kun behøvde min litium...

Ikke har de manier heller...

kan jeg spørre om hvilken smerte du hadde?

Gjest ingenexpert29
Skrevet

kan jeg spørre om hvilken smerte du hadde?

uutholdelig psykisk smerte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...