Gå til innhold

Tankene tar over

Gjest Bekymret jente som trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei sytten år gammel jente. Jeg har hatt en kjæreste i litt over to år nå, og vi har det veldig bra sammen. Jeg har ikke debutert før for noen dager siden. Dette er en veldig viktig sak for meg, og det betyr også at jeg er veldig glad i han. Vi er veldig nære, og det er ingenting jeg ikke deler med han. Han er min beste venn. Saken er den at jeg blir veldig fort bekymret etter vi har hatt samleie. Jeg blir bekymret for å bli gravid, fordi det er det siste jeg ønsker i denne alderen. Jeg har ikke et veldig nært forhold til mine foreldre, så det blir vanskelig å snakke med dem om dette. For noen dager siden ble jeg med kjæresten min på ferie, og det var da vi debuterte for første gang. Vi gjorde det ikke bare en gang heller. Vi brukte kondom, samtidlig som jeg går på pillen. Men så har det seg sånn at jeg var litt syk en stund før jeg dro, så jeg hadde diaré. Jeg tenkte ikke over at dette kunne gjøre at jeg kanskje ikke fikk i meg pillene som jeg skulle før etter ferien. Så begynte bekymringene. Det skal sies at kondomet ikke sprakk, men jeg tenker likevel i strekk om dette. Det er veldig slitsomt, og det tar mye energi. Klarer ikke å sove om nettene og er konstant skuffet over meg selv. Jeg har gode karakter på skolen og driver med toppidrett (langrenn). Jeg blir stadig fortalt at jeg lider av "flink-pike syndromet". Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre med disse tankene. Om det finnes en spesiell metode å roe meg ned på. Og tror du det er grunn til bekymring, altså om jeg kan ha blitt gravid? Jeg vet det er mange som bruker kunn kondom som fast prevensjon, men jeg er likevel bekymret. Lurer ofte på om det er mulig å bli gravid når man bruker kondom, og når kondomet ikke sprekker. Hva mener du? Håper du forstår problemstillingen, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre akkurat nå. Har blitt plaget av bekymringer tidligere og, men spesielt når det kommer til dette temaet. Takk for svar, håper det vil berolige meg litt i en tid som dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest trulteli
Skrevet

Det er ikke så "lett" å bli gravid som du ser ut til å frykte :) Med prevensjon både hos deg, i tillegg bruk av kondom og det faktum jeg nevner først. Du er IKKE gravid!

I tillegg bør du forsøke tenke at verden ikke går under dersom ditt og dersom datt, i stedet for at den gjør det. Det siste her er ikke enkelt om man er av den "stadig-tenke- all-verdens-konsekvenser-typen", men det er fullt mulig å lære seg å gi litt mer f'. Kanskje du trenger noen å snakke litt med om dette, som kan hjelpe deg litt på veien om du selv føler at du ikke helt vet hvordan begynne :)

Skrevet

Det er ikke så "lett" å bli gravid som du ser ut til å frykte :) Med prevensjon både hos deg, i tillegg bruk av kondom og det faktum jeg nevner først. Du er IKKE gravid!

I tillegg bør du forsøke tenke at verden ikke går under dersom ditt og dersom datt, i stedet for at den gjør det. Det siste her er ikke enkelt om man er av den "stadig-tenke- all-verdens-konsekvenser-typen", men det er fullt mulig å lære seg å gi litt mer f'. Kanskje du trenger noen å snakke litt med om dette, som kan hjelpe deg litt på veien om du selv føler at du ikke helt vet hvordan begynne :)

Takk for svar! Det var godt å høre. Ja, jeg skal vurdere, men på grunn av alderen min osv kan det bli vanskelig å finne noe sånt. Spesielt når foreldrene mine ikke vet om disse bekymringene. Jeg har ingen problem med sikkerheten når jeg vet p-pillen fungerer (at jeg har tatt den riktig i tidsrommet rundt), men i dette tilfellet kan det hende effekten av pillene ble satt ned (jeg hadde kraftig diaré i fire dager). Tror du virkelig jeg er beskyttet mot graviditet?

Gjest trulteli
Skrevet

Takk for svar! Det var godt å høre. Ja, jeg skal vurdere, men på grunn av alderen min osv kan det bli vanskelig å finne noe sånt. Spesielt når foreldrene mine ikke vet om disse bekymringene. Jeg har ingen problem med sikkerheten når jeg vet p-pillen fungerer (at jeg har tatt den riktig i tidsrommet rundt), men i dette tilfellet kan det hende effekten av pillene ble satt ned (jeg hadde kraftig diaré i fire dager). Tror du virkelig jeg er beskyttet mot graviditet?

Det ER du. Senk skuldrene nå, tenk på noe annet og nyt kjærligheten :)

Skrevet

Det ER du. Senk skuldrene nå, tenk på noe annet og nyt kjærligheten :)

Tusen takk for svar. Det skal jeg gjøre! For om kondomen sprekker så merker man det ganske godt, eller hva?

Gjest trulteli
Skrevet

Glemte å tillegge at hadde du kastet opp (altså ikke diaré, men oppkast rett etter inntak av p-pille) i 4 dager, ikke brukt annen prevensjon, hatt sex alle disse dagene og du befant deg der i syklusen at du hadde eggløsning - da kunne du bekymret deg bittelitt :)

Gjest trulteli
Skrevet

Tusen takk for svar. Det skal jeg gjøre! For om kondomen sprekker så merker man det ganske godt, eller hva?

Jeg har kun opplevd at kondom har sprukket 1-en- eneste gang i mitt liv og jeg har sjelden hatt sex uten. Og det merket vi. Om det kan skje uten at det merkes? Vel alt kan skje :) Dere kan jo sjekke etter dere er ferdig? Kanskje det kan gi slipp på litt av din usikkerhet om dere fortsetter å bruke dobbelt opp med prevensjon da :)

Skrevet

Jeg har kun opplevd at kondom har sprukket 1-en- eneste gang i mitt liv og jeg har sjelden hatt sex uten. Og det merket vi. Om det kan skje uten at det merkes? Vel alt kan skje :) Dere kan jo sjekke etter dere er ferdig? Kanskje det kan gi slipp på litt av din usikkerhet om dere fortsetter å bruke dobbelt opp med prevensjon da :)

Ja, det skal vi gjøre. Tingen er den at jeg var syk rett før jeg startet på sukkerpillene. Jeg tenkte ikke over noe av dette, så istedet for å starte på nytt brett og hoppe over sukkerpillene (som er anbefalt) så fortsatte jeg som vanlig. Det var derfor jeg var usikker på om dette kunne gå galt. Vi sjekket etterpå, men ikke med vann, kunn med sæden som allerede var inne. Vet ikke om dette er grundig nok.

Gjest trulteli
Skrevet

Ja, det skal vi gjøre. Tingen er den at jeg var syk rett før jeg startet på sukkerpillene. Jeg tenkte ikke over noe av dette, så istedet for å starte på nytt brett og hoppe over sukkerpillene (som er anbefalt) så fortsatte jeg som vanlig. Det var derfor jeg var usikker på om dette kunne gå galt. Vi sjekket etterpå, men ikke med vann, kunn med sæden som allerede var inne. Vet ikke om dette er grundig nok.

Klemme sæden ut i tuppen av kondomet er en helt grei måte å sjekke dette på. Holder i masser :)

Skrevet

Klemme sæden ut i tuppen av kondomet er en helt grei måte å sjekke dette på. Holder i masser :)

Fint! Takk for masse hjelp. Det setter jeg stor pris på!

Gjest trulteli
Skrevet

Fint! Takk for masse hjelp. Det setter jeg stor pris på!

Bare hyggelig :) Og jeg synes du er flink som tar ansvar for å beskytte deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...