Gå til innhold

Er. Panik angst arveligt?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hej. Jeg ville hører om panik angst er arveligt? Da jeg har svært ved nogle ting fx at være social nÅr der er flere en 2 mennesker også når jeg er på restaurant kan jeg ike spise og selvom jeg prøver at gemme det kigger alle på mig.. Jeg er ret følsom og tør ikke at springe ud i så mange ting jeg er hjemmegående og jeg er ked af ikke at jeg befinder mig i min comfort zone fordi jeg bare er hjemme hjemme hjemme.. Arbejder ikke.. Jeg vil gerne videre men ved ikke hvordan jeg skal starte... Føler mig håbløs lav selv tillid og svghed... Det er min mor der lider af panik angst.. På forhånd tak. Hilsen D Jeg. Håber du kan forstå dansk skrift...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, panikkangst er i noen grad arvelig. Ikke så mye som bipolar lidelse og schizofreni, men en mener at ca 40% kan forklares med genetisk arv.

Du beskriver sosial fobi. Det er betydelig kryssarvelighet mellom de ulike angstlidelsene.

Gjest germinate
Skrevet

Ja, panikkangst er i noen grad arvelig. Ikke så mye som bipolar lidelse og schizofreni, men en mener at ca 40% kan forklares med genetisk arv.

Du beskriver sosial fobi. Det er betydelig kryssarvelighet mellom de ulike angstlidelsene.

hva mener du med kryssarvelighet..?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

hva mener du med kryssarvelighet..?

Med kryssarvelighet mener jeg at forelder med angstlidelse a ikke bare har økt risiko for å få barn med angstlidelse a, men også angstlidelse b, c og d.

Gjest germinate
Skrevet

Som nhd skriver, beskriver du sosial angst. Jeg har (hatt) det selv, og vet hvordan det er.

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å kontakte fastlegen din, og be om å få en henvisning til behandling for sosial angst. Det finnes god hjelp for dette, og den hjelpen fortjener du og bør du få. Du har kommet kommet i gang bare ved å innse hva du sliter med.

Selv har jeg hatt kjemmpegod hjelp av gruppeterapi, individualterapi og masse trening, spesielt på jobb. Før kunne jeg f.eks ikke se et eneste menneske inn i øynene. Jeg var underlegen andre og den som kikka ned, for å si det sånn. Nå ser jeg folk inn i øynene så godt som hver eneste dag (og jeg møter mange, både kjente og ukjente mennesker, i jobben min).

Jeg ønsker deg masse lykke til videre!

Skrevet

Med kryssarvelighet mener jeg at forelder med angstlidelse a ikke bare har økt risiko for å få barn med angstlidelse a, men også angstlidelse b, c og d.

Min mening er en GAD. Det fører til sosial angst blant annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...