Nøtteskall Skrevet 28. juli 2012 Skrevet 28. juli 2012 Jeg har hatt flere bekjenskaper om unge mennesker som har blitt stemplett som lettere psykisk utviklingshemmet i psykiatrien. Det har blitt skrevet om det i jornaler osv uten at de har fått vite noe om dette selv før de har fått lest sin egen journal. Dette er en skam!!. De jeg kjenner har blitt sykt såret og deprimert av dette og har ikke villet gå med på det selv. Ei av de som jeg kjenner litt sto på selv for å få dette slettet fra sin journal og hun fikk diagnosen ADHD i stede. Hadde jeg ikke hatt en eksamen fra universitetet så hadde jeg vel blitt stemplet selv når jeg var ordentlig syk. For da greide jeg ikke en gang ordne med klær selv. Og snakket dårlig for meg osv. Jeg synes at det burde bli slutt på å kalle noen for psykisk utviklingshemmet. Jeg synes det er ok at de skriver at personen lider av lærevansker i stede. Og derfor må ha ekstra oppfølging for å greie seg selv. De med downs har downs. Man trenger ikke kalle dem psykisk utviklingshemmet - de har også følelser og liker vel heller ikke å stå oppført som litt dumme. Kan man ikke bruke andre termer en psykisk utviklingshemmet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. juli 2012 Skrevet 29. juli 2012 1. En må bruke de termer som er offisielle. Vi må kalle schizofreni for schizofreni og bipolar for bipolar. Alt annet vil være naivt og dumt. 2. En skal være ekstremt forsiktig med å sette diagnosen psykisk utviklingshemmet (IQ 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Skrevet 30. juli 2012 1. En må bruke de termer som er offisielle. Vi må kalle schizofreni for schizofreni og bipolar for bipolar. Alt annet vil være naivt og dumt. 2. En skal være ekstremt forsiktig med å sette diagnosen psykisk utviklingshemmet (IQ Kan man bli tvunget til å ta en slik evnetest?. Det må jo være veldig viktig at denne testen ikke blir tatt når personen er psykisk syk. Psykisk sykdom kan gjøre at de evnene man egentlig har blir svekket. Etter flere psykoser og tung medisinering så tror jeg dette kan skade/endre hjernen. Jeg fungerer mye dårligere enn før, og IQ - tester tør jeg virkelig ikke ta i dag. Da blir jeg nok bare deprimert. Det er jo ikke noen vits å ta slike tester hvis man vet at en pasient vil ta det veldig ille opp hvis han fikk vite hele sannheten. Jeg tror jeg ville tatt mitt eget liv hvis det står noe sånt om meg i min journal. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.