Gå til innhold

jeg er en plaglus :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

''det er noe i kritikken. jeg vet den er berettiget. men det er vondt når h*n bedømmer meg som en plageåndg/lus, vedkommende skjønner ikke HVORFOR jeg gjør som jeg gjør, jeg har forsøkt å forklare utallige ganger''

Hvis du vet det er berettiget, så har du jo nå en fin mulighet til og gjøre noe med det :-) Hadde vært verre om du ikke skjønte noenting..

Godt poeng:-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• mariaflyfly

5

• PieLill

5

• Angustia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''jo det stemmer. den som har sagt det vet jeg mener det og bedømmer på en korrekt og rettferdig måte.''

For noe sprøyt. Ingen kan vel bedømme at en person er en plaglus. Og hva i h...er en plaglus? Plagelus?

Det kan hende at man har utført handlinger som ikke er bra, men det betyr ikke at hele personen er dårlig. Vedkommende burde da gitt deg konstruktiv kritikk på handlingen. Du trenger ikke å føle deg mindre verdt som person likevel. Du kan lytte til kritikken og høre om det er noe i den, også kan du gjøre noe med det.

Kan også anbefale boken selvfølelse nå av Mia Tørrblom.

''For noe sprøyt. Ingen kan vel bedømme at en person er en plaglus. ''

Hvorfor ikke? Av og til er det berettiget å gi folk en kontant tilbakemelding på noe vedkommende driver med som oppleves plagsomt for den andre. Det betyr selvfølgelig ikke at dette er det eneste germinate er, og det trenger heller ikke bety at det skal fortsette å være grunnlag for å si noe slikt til henne.

Jeg aner ikke hva som har skjedd, så jeg aner ikke om tilbakemeldingen er berettiget eller ikke, men prinsipielt sett så er det klart at en person kan være plagsom i forhold til en annen.

Skrevet

selvsagt. men problemet er måten det ble gjort på.. den såret meg dypt og kom da jeg betrodde vedkommende noe som var veldig vanskelig for meg å si i tillegg.. det skremmer vannet av meg

''selvsagt. men problemet er måten det ble gjort på.. den såret meg dypt og kom da jeg betrodde vedkommende noe som var veldig vanskelig for meg å si i tillegg.. det skremmer vannet av meg''

Nå stakkarsliggjør du deg selv igjen. Du er ikke uten kontroll over dine handlinger og du har neppe grunnlag til å se på deg selv som et uskyldig offer. Du sier jo at motparten har grunnlag for å gi deg en negativ tilbakemelding.

Gjest togli
Skrevet

uansett er turen min ødelagt. det kommer til å gnage meg det jeg har blitt fortalt.

Men hva direkte har du blitt fortalt?

Gjest germinate
Skrevet

Hvorfor ikke? Av og til er det berettiget å gi folk en kontant tilbakemelding på noe vedkommende driver med som oppleves plagsomt for den andre. Det betyr selvfølgelig ikke at dette er det eneste germinate er, og det trenger heller ikke bety at det skal fortsette å være grunnlag for å si noe slikt til henne.

Jeg aner ikke hva som har skjedd, så jeg aner ikke om tilbakemeldingen er berettiget eller ikke, men prinsipielt sett så er det klart at en person kan være plagsom i forhold til en annen.

jeg vil heldigvis aldri noen sinne gi noen mulighet til å plages av meg mer. dette er det vondeste jeg noen gang har opplevd og jeg vil ikke la det komme flere anledninger til å la den skje. jeg er ferdig med alt som har med nære relasjoner å gjøre og vil ikke tillate å la det skje noen gang.

Gjest germinate
Skrevet

jeg vil heldigvis aldri noen sinne gi noen mulighet til å plages av meg mer. dette er det vondeste jeg noen gang har opplevd og jeg vil ikke la det komme flere anledninger til å la den skje. jeg er ferdig med alt som har med nære relasjoner å gjøre og vil ikke tillate å la det skje noen gang.

Gjest germinate
Skrevet

dette var siste svar fra meg

Gjest Been there done that
Skrevet

Det jeg mente er at man må skille mellom handling og person. Man er ikke en plaglus, men man kan være plagsom ovenfor andre.

mariaflyfly
Skrevet

''det er noe i kritikken. jeg vet den er berettiget. men det er vondt når h*n bedømmer meg som en plageåndg/lus, vedkommende skjønner ikke HVORFOR jeg gjør som jeg gjør, jeg har forsøkt å forklare utallige ganger''

Hvis du vet det er berettiget, så har du jo nå en fin mulighet til og gjøre noe med det :-) Hadde vært verre om du ikke skjønte noenting..

Veldig godt poeng :(

mariaflyfly
Skrevet

Dette er det samme hver bidige gang du møter motstand: Du graver din egen grav, du sier at dette er det vondeste du noen gang har opplevd, og så drar du på deg martyrrollen og sier at ingen noen gang skal plages med deg igjen.

Martyrrollen er det _ingen_ som kler. Dersom du veit hva som var berettiget av kritikken du fikk, har du nå en gyllen anledning til å gjøre noe med din adferd.

Gjest germinate
Skrevet

Dette er det samme hver bidige gang du møter motstand: Du graver din egen grav, du sier at dette er det vondeste du noen gang har opplevd, og så drar du på deg martyrrollen og sier at ingen noen gang skal plages med deg igjen.

Martyrrollen er det _ingen_ som kler. Dersom du veit hva som var berettiget av kritikken du fikk, har du nå en gyllen anledning til å gjøre noe med din adferd.

og du blander deg hver eneste gang med kritikk. hva er det du har i mot meg?

Gjest poncho
Skrevet

Du minner meg veldig mye om min egen mor. Hun gir veldig lett opp og ved litt motstand skal hunaldri plage noen noe mere. Hun går da og legger seg slik at vi andre virkelig skal få dårlig samvittighet av det vi har gjort. Som regel dreier dette seg om bagateller som vi aldri mente noe vondt med.

Gjest poncho
Skrevet

det er noe i kritikken. jeg vet den er berettiget. men det er vondt når

h*n bedømmer meg som en plageåndg/lus, vedkommende skjønner ikke HVORFOR jeg gjør som jeg gjør, jeg har forsøkt å forklare utallige ganger.

Når det gjelder meg selv foretrekker jeg å få høre direkte til meg om noen har noe negativt å si, heller enn at de går bak min rygg. Jeg tåler det og kan da også få sjanse til å rette opp min oppførsel. Se på dette som noe positivt du, du kan helt sikkert få noe bra ut av dette ved å endre litt på ting.

Skrevet

''hva er det du har i mot meg?''

Her er vi ved sakens kjerne, tror jeg. Mariaflyfly gav deg et råd, i den grad det var kritikk, var det _konstruktiv_ kritikk. Hvorfor i all verden skulle det bety at ho har noe i mot deg? Snarere tvert om; ho bryr seg nok til at ho tar seg tid til å svare deg og dele sine tanker rundt en vanskelig situasjon.

Du har fått mange gode tilbakemeldinger i denne tråden - ikke tolk dem i verste meining eller tro at innspill du ikke liker handler om _mennesket_ deg :-)

mariaflyfly
Skrevet

Kall det gjerne kritikk, jeg har i en årrekke forsøkt å være veldig konkret i mine tilbakemeldinger til deg.

Du har i det hele tatt fått svært mange konkrete, og til dels svært gode, tilbakemeldinger gjennom mange år på dol. Det er synd du ikke ser ut til å ønske å ta dem til deg.

Skrevet

''dette er det vondeste jeg noen gang har opplevd og jeg vil ikke la det komme flere anledninger til å la den skje. jeg er ferdig med alt som har med nære relasjoner å gjøre og vil ikke tillate å la det skje noen gang.

''

Hver gang du føler deg krenket og er opprørt, så forteller du oss at det er et eller annet du aldri mer skal gjøre. Du viser en form for passiv aggressivitet, du skal straffe noen ved å trekke deg unna og så kan få angre seg...

Flere ganger hver måned skriver du denne typen innlegg, hvor du sier at _aldri mer_ et eller annet.

For litt over en uke siden postet du f.eks. disse to kommentarene:

''Re: hvordan akseptere ikke å ha kontroll?

Da vil jeg ikke være til mer bry for dere heller. For den meldingen fra nhd i går gjorde meg vondt.

– germinate''

''Re: NHD

Jeg skal ikke plage han med mine innlegg mer.

– germinate''

Hvis du søker på ditt eget nick, så vil du se utallige innlegg av tilsvarende karakter.

Skrevet

Du minner meg veldig mye om min egen mor. Hun gir veldig lett opp og ved litt motstand skal hunaldri plage noen noe mere. Hun går da og legger seg slik at vi andre virkelig skal få dårlig samvittighet av det vi har gjort. Som regel dreier dette seg om bagateller som vi aldri mente noe vondt med.

''Hun gir veldig lett opp og ved litt motstand skal hunaldri plage noen noe mere. Hun går da og legger seg slik at vi andre virkelig skal få dårlig samvittighet av det vi har gjort. ''

Nettopp! Dette er en god beskrivelse av hva geriminate driver med. Gang på gang.

Skrevet

dette er mitt eget ord og ikke noe noen har sagt direkte. men det ligger klart og tydelig i det som ble sagt at det er akkurat det jeg er.

''dette er mitt eget ord og ikke noe noen har sagt direkte. men det ligger klart og tydelig i det som ble sagt at det er akkurat det jeg er.''

Om jeg husker riktig, har du barn. Har du aldri sagt "Nå er du plagsom!" eller noe i den dur, uten at du dermed anser barnet som en genuin plageånd?

Er klar over at det er et banalt eksempel, poenget er at man kan utøve dårlig adferd i gitte situasjoner og få kritikk for det (berettiga eller ikke), uten at det definerer deg som person. I beste fall kan kritikken føre til økt forståelse og sjølinnsikt. Er den totalt uten berettigelse, er det ikke verdt tårer og tenners gnissel.

Skrevet

uansett er turen min ødelagt. det kommer til å gnage meg det jeg har blitt fortalt.

''uansett er turen min ødelagt. det kommer til å gnage meg det jeg har blitt fortalt.''

Hvem er denne kommentaren rettet mot? Hvem er det du har behov for å fortelle at h*n har ødelagt ferien din?

Det er uhyre irriterende når du holder på å gjøre deg selv til offer på denne måten.

Du skrev jo tidligere i tråden at vedkommende hadde hatt rett i at du hadde vært påtrengende, klengete eller plagsom (eller hvilke ord) vedkommende brukte. Hvorfor ønsker du da å straffe vedkommende fordi du fikk en tilbakemelding om dette?

Skrevet

''jeg vil heldigvis aldri noen sinne gi noen mulighet til å plages av meg mer. dette er det vondeste jeg noen gang har opplevd og jeg vil ikke la det komme flere anledninger til å la den skje. jeg er ferdig med alt som har med nære relasjoner å gjøre og vil ikke tillate å la det skje noen gang.''

Planlegger du flytting til Mars - eller er det til Kina kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...