Gå til innhold

journal på legekontor

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Har sækreterer på et legekontor lov å ha innsyn i journalen til folk?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det har de, men de er også underlagt "Need to know"-prinsippet.

Ingen skal lese i journaler uten at de har bruk for det i sitt arbeid.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ja, det har de, men de er også underlagt "Need to know"-prinsippet.

Ingen skal lese i journaler uten at de har bruk for det i sitt arbeid.

Ok, likte ikke det.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er jo greit at sekretærer vet noe, jeg setter pris på at sekretærene på sykehuset virker å forstå hvorfor jeg før ikke så bra klarte å ha øyekontakt, jeg følte at de viste at jeg har asperger syndrom, om de vet det, er det helt i orden for meg.

De har jo likevel taushetsplikt :)

Men en sykepleier som ringte rundt uten mitt samtykke til flere instanser og fortalte at jeg har autisme, ble jeg forskrekket over, det var vist godt ment, men jeg var da så ny med å ha syndromet at jeg ble ganske så forskrekket og i etter tid tenkte jeg det kunne være noe av forklaringen på at de noen steder snakket så ekstremt sakte til meg.

Jeg har forsinket prosisering, men man trenger altså ikke snakke så TYDELIG og sakte til meg, jeg får med meg det meste, særlig når jeg får tenkt på saken litt, når jeg kommer for meg selv.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hei!

Det er jo greit at sekretærer vet noe, jeg setter pris på at sekretærene på sykehuset virker å forstå hvorfor jeg før ikke så bra klarte å ha øyekontakt, jeg følte at de viste at jeg har asperger syndrom, om de vet det, er det helt i orden for meg.

De har jo likevel taushetsplikt :)

Men en sykepleier som ringte rundt uten mitt samtykke til flere instanser og fortalte at jeg har autisme, ble jeg forskrekket over, det var vist godt ment, men jeg var da så ny med å ha syndromet at jeg ble ganske så forskrekket og i etter tid tenkte jeg det kunne være noe av forklaringen på at de noen steder snakket så ekstremt sakte til meg.

Jeg har forsinket prosisering, men man trenger altså ikke snakke så TYDELIG og sakte til meg, jeg får med meg det meste, særlig når jeg får tenkt på saken litt, når jeg kommer for meg selv.

Ikke alle tar taushetsplikten på alvor, og jeg vil ikke bli behandlet etter diagnose heller. Men får se hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...