Gå til innhold

Så sliten, pga kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten av dette
Skrevet

Kjæresten min har depresjon og vaske/rydde mani. Alt må være strøkent hele tiden. Han kommenterer alt mulig, eksempler er: hvordan jeg skjærer opp grønnsaker eller frukt, hvordan jeg vasker av bordet, og vasker av et speil, hvordan jeg skal skjære brødskiver beint, blir irritert hvis jeg legger en kniv i vasken fordi jeg skal vaske den om litt osv. Han kan si "slik vil jeg at kjøkkenbenken skal se ut, DET får ikke du til".

Jeg er ryddig av meg jeg også, og gjør disse tingene som jeg beskriver helt normalt etter min mening.

Han sier også så stygge ting. Han er på en måte todelt, av og til skryter han av meg, sier positive ting og at jeg har kvaliteter som betyr mye mer enn hans kvaliteter, andre ganger kritiserer han alt. At jeg begynner å se utrent ut, negative kommentarer ang hårfargen min osv, og så han kommenterer andre damer som for eksempel "hun hadde fine negler", "hun hadde fint hår" osv, men ikke til meg.

Da vi skulle ta bilder sammen her en dag tok vi flere fordi ingen av oss ble fornøyd. Jeg sa vel en gang mer enn han at jeg ville ta på nytt, Da sa han "er du ikke fotogen eller?"

Ute blant venner kan han snakke negativt om mennesker som gjør en spesiell ting, mens jeg skjønner at han har meg i tankene.For eksempel så har mobilen på nattbordet når jeg sover, bruker den til vekkerklokke, og når venninner ringer meg når jeg er på besøk hos han går jeg ofte inn i et annet rom og prater fordi han blir irritert av at folk prater i telefonen og fordi jeg liker privatliv når jeg prater i telefonen.

Begge disse tingene har han kommentert ute "merkelig at noen mennesker må sove med mobilen på nattbordet" og irriterende med folk som går ut bare fordi de prater i telefonen"

Og han skryter ENORMT av seg selv, DET draget han har på damer, DE kvalitetene han har, ingen får forskjellige ting bedre til enn han, hvis han får rett i noe er han rask til å si "hva var det jeg sa?" JEG VET ALT og er et prakteksemplar. Han har visst fått lite skryt i barndommen så om dette kan ha med det å gjøre vet jeg ikke. Han er flink til mye, men gjør jo også alt han kan får å få det best mulig til og for å få skryt.

Jeg kunne ramset opp så mange ting..har han ett godt øyeblikk kan han si at han ikke fatter at jeg orker å være sammen med han som bare hakker på meg, han sier at han har det ikke noe godt når han gjør det og angrer etterpå, og når jeg har dratt blir han deprimert fordi han tenker på det fine vi har gjort sammen. Han ser altså seg selv på en måte og på en måte ikke.

Jeg klarer snart ikke mer, men jeg er så glad i han og han har mange gode sider også som jeg håper på å se mer og mer av. Er dette "akseptabel" oppførsel fra en som er deprimert/har tvangstanker?

Skrevet

Sier du i fra om at du ikke trives med kommentarene? Er han klar over hvordan det virker på deg, og ser han på det som et problem han ønsker å gjøre noe med? Mottar han behandling for tvangen, eller jobber han for å bli bedre?

Gjest luftslott
Skrevet

En tilbakemelding som har blitt brukt her tidligere er "psykdom er ingen unnskyldning for å være drittsekk".

Dette er ikke akseptabel oppførsel uansett, depresjon/tvangstanker eller ei. Normal høflighet og respekt skal man vise kjæresten sin selv om man har det vanskelig.

mariaflyfly
Skrevet

Psykisk sykdom fritar ingen fra å oppføre seg som folk.

Dump ham.

Skrevet

Dump ham. Han er ikke bra for deg. Hva slags sykdom skal du la ham gi DEG før du skjønner at dette ikke går?

Skrevet

Hei!

Han tror jeg du bør komme deg vekk fra.

En del mennesker forblir i forhold til slike menneske, men jeg tror du vil bare få det verre, jeg snakker av erfaring fra min egen familie, hvordan de plager sine ektefeller/kjærester, dessverre blir de hos dem, det gir dem et elendig liv, jeg tror din kjæreste må ha noe mer enn depresjon og tvang.

Jeg fikk en telefon i går av en fortvilt kvinne som var blitt slått, da hun fortsatt etter alle disse år enda er i dette ekteskapet, var jeg ganske taus på telefon, jeg hadde lite/ingenting å si, da hun la på, tenkte jeg "her er det to voksne barn" hun er jo ikke mer voksen som forblir i et meningsløst forhold og ringer og klager på han. Jeg sa det til min mann da han kom hjem og han sa "ja" for han er like lei av å høre den sutrestemmen, det er stort sett han som hører hennes klaging da det er relativt nytt at jeg tar telefoner og ringer opp.

Selv har jeg ekstreme tendenser til orden, dvs jeg retter på ting, papirer, møbler, penner, briller, samt kjøper små poser med glidelås til ledninger og øretelefoner som jeg merker og legger i systemer i skuffer. Der også små lapper er klistert fast med navn på hvor ting skal ligge osv...

Jeg kan imidlertid ikke klage på at min mann slenger sin genser på en stol, eller har det rotete på sitt kontor, det hender jeg sier noe, men da tuller han med meg, i et forhold må man vise respekt og romslighet for slik den andre er.

jasåsånnerdet
Skrevet

At du orker. Jeg hadde ikke hatt energi til det.

Jeg synes han virker kontrollerende, manipulativ og narcissistisk.

Du virker som en snill og god jente som fortjener mer. Dessverre er det ofte sånn at snille jenter tiltrekker seg drittsekker. Been there, done that.

Det virker som du hele tiden kommer med unnskyldninger eller prøver å forsvare hans dårlige sider. Det virker ikke som det er noe han prøver å bli bedre på, han bare unnskylder seg etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...