Gå til innhold

IKEA og oxytocin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skuffet kom jeg hjem fra IKEA nå, jeg klarte ikke å finne det jeg skulle, pga av at det ble for mye: for mye lyder og lys og mennesker og nye systemer...

Mens jeg stod alene ved en pc der og noterte hva jeg skulle ha, viste det seg at for mye av det jeg skulle ha, måtte jeg kontakte personalet, noe jeg gjorde, men hyllenr jeg fikk stemte ikke og det var da jeg kjente det begynte å rakne, det vil si lydene ble høyere, kaoset ble forvirrende og jeg tenkte bare at jeg ville hjem.

Den der oxytocinen tar ikke vekk sanse forstyrrelsene mine, gjør meg ikke "frisk", jeg har de siste dagene hatt flere opplevelser/ småskuffelser, fordi har hatt kanskje feil forventninger, men så kom jeg på at "dermed har jeg altså fremdeles asperger syndrom".

Uansett jeg får noe til bedre, jeg snakker med mennesker mer enn jeg gjorde før, svarer på telefon og ringer telefoner, det er fint... fint å få til for da blir jeg mer selvstendig, trenger ikke spørre om hjelp til sånne enkle ting. Men jeg skulle ønsker jeg klarte sånne ting som IKEA også, men det gikk ikke. Da jeg kjørte innom maxbo på veien hjem, fikk kuttet noen plater, ble jeg stående nokså fortumlet på gulvet med to svære plater jeg ikke greide løfte, heldigvis kom en mann for han så at platene var for store og han bar dem ut for meg, så sa han "neste gang må du spørre om hjelp", men jeg var så sliten og skuffet over at jeg ikke fikk til IKEA at jeg ikke orker noe følte jeg.

Vil så gjerne få til alt, nå, være sånn flink sånn at min mann bare kan slappe av og slippe IKEA etter jobb.

Vel jeg har asperger syndrom fremdeles, akkurat det kjennes trygt ut og greit nok, jeg har vennet meg til det, jeg ble jo på fjellet redd det hadde blitt borte (jeg tenkte nå som jeg har vennet meg til dette skal jeg så venne meg til å blir frisk?), men på fjellet var jeg langt fra kjøpesentere med musikk og mennesker som forter seg.

Min mann har sagt det hele tiden at "asperger syndrom blir du nok ikke kvitt, men så flott at du klarer å ta telefoner", så snill er han altså, at glad for det jeg får til og krever ikke mer egentlig, han likte ikke at jeg dro til IKEA han sa "ikke bra for deg" og "hvorfor gjør du sånt", jeg syns det var omsorgsfult sagt av han, noen ganger er det med han som med min psykiater, han kjenner meg nesten ebdre enn jeg kjenner meg selv.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• cathlin

11

• mariaflyfly

9

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du skal ikke kreve mirakler av medisinen din ;-)

(Ja - IKEA er krevende og man trenger å være shopping-glad for å trives der :-) ) Sikkert ekstra ille nå på sommeren med dårlig vær - fullt og masete...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Mens jeg stod alene ved en pc der og noterte hva jeg skulle ha, viste det seg at for mye av det jeg skulle ha, måtte jeg kontakte personalet, noe jeg gjorde, men hyllenr jeg fikk stemte ikke og det var da jeg kjente det begynte å rakne, det vil si lydene ble høyere, kaoset ble forvirrende og jeg tenkte bare at jeg ville hjem''

Men du, dette kunne jo jeg også ha skrevet. Nesten ihvertfall :-) Ikeaturer kan være veldig frustrende noen ganger .

Skrevet

Tror mange blir stresset og bare vil hjem under slike omstendigheter, for mye kaos!

Skrevet

Man trenger ikke ha verken Asperger eller noen annen diagnose for å synes at IKEA er helvetes forgård.

Mitt tips er å dra dit på kveldstid, tidligst kl 21.30 Da er det mindre kaos og man kan finne tingene en skal ha i fred og ro.

:)

Skrevet

Man trenger ikke ha verken Asperger eller noen annen diagnose for å synes at IKEA er helvetes forgård.

Mitt tips er å dra dit på kveldstid, tidligst kl 21.30 Da er det mindre kaos og man kan finne tingene en skal ha i fred og ro.

Støttes! Evt søke tilflukt blant köttbullerna til horden har minsket.

Skrevet

Hei!

Takk :)

det sa min mann også, det er vist Oslos turistattraksjon nr 1, utrolig nok?? Så mange trives dermed her tydeligvis.

Skrevet

''Mens jeg stod alene ved en pc der og noterte hva jeg skulle ha, viste det seg at for mye av det jeg skulle ha, måtte jeg kontakte personalet, noe jeg gjorde, men hyllenr jeg fikk stemte ikke og det var da jeg kjente det begynte å rakne, det vil si lydene ble høyere, kaoset ble forvirrende og jeg tenkte bare at jeg ville hjem''

Men du, dette kunne jo jeg også ha skrevet. Nesten ihvertfall :-) Ikeaturer kan være veldig frustrende noen ganger .

Hei!

Takk, det betyr at jeg mest er helt normal, det minner min psykiater meg stadig på, da hun også kjenner seg igjen i mye, det er hyggelig å vite/lese :)

Skrevet

Du skal ikke kreve mirakler av medisinen din ;-)

(Ja - IKEA er krevende og man trenger å være shopping-glad for å trives der :-) ) Sikkert ekstra ille nå på sommeren med dårlig vær - fullt og masete...

Hei!

Jeg er motsatt av shoppingglad, jeg har lister og jeg kjøper det som står på dem, slik at da IKEA tydeligvis ikke hadde dette/hyllenr var feil, orket jeg ikke annet enn å dra hjem.

Skrevet

Hei!

Takk :)

det sa min mann også, det er vist Oslos turistattraksjon nr 1, utrolig nok?? Så mange trives dermed her tydeligvis.

Ja, det er visst en del folk som legger turen dit i ferien sin - de som bor langt unna en IKEA. Jeg forstår dem ikke helt. ;)

Jeg kjørte forbi der i dag på formiddagen, parkeringsplassen der var jo det glade vannvidd.

Skrevet

Ja, det er visst en del folk som legger turen dit i ferien sin - de som bor langt unna en IKEA. Jeg forstår dem ikke helt. ;)

Jeg kjørte forbi der i dag på formiddagen, parkeringsplassen der var jo det glade vannvidd.

Hei!

Ja bor du også i Oslo?

Det var vist en del av parkeringsplassen som var beregnet på en fotballcamp på Ekeberg, rart for syns det var langt unna.

Men jeg har sånn HC parkering så for meg er det jo lett.

Men jeg glemte nøkkelknippet med øreproppene mine så derfor ble det sikkert ekstra vanskelig for meg, for det er som om alle snakker inn i ørene mine på en gang, jeg hører jo for mange ord som ikke gir mening på en gang. Jeg sa til min mann at alle de lydene jeg fikk i hodet ble altså for mye, i tillegg monterer de gjerne musikk, og andre lyder, derfor jeg ikke alltid reagerer når det først er brannalarm, ja for en lyd er bedre enn tusen, om du forstår...

Sist på brannalarmen gikk jeg min helt egen vei, ut, jeg gikk motsatt av dit alle gikk, dermed ødela jeg vistnok hele opplegget fordi jeg gikk i mot røyken da jeg instinktivt tok den veien jeg ikke så trengsel, og jeg viste jo det var øvelse.

Jeg tror jeg har nevnt det før, det var en annen som tok følge med meg, mest fordi hun forsøkte å få meg til å gå riktig vei, men jeg ville gå min egen vei, jeg husker ikke helt hvorfor, jeg var nokså frustrert fordi jeg måtte avbryte et laboratorieforsøk, og det var ikke lett for meg å gå fra det. Men så er reglene.

Skrevet

Hei!

Ja bor du også i Oslo?

Det var vist en del av parkeringsplassen som var beregnet på en fotballcamp på Ekeberg, rart for syns det var langt unna.

Men jeg har sånn HC parkering så for meg er det jo lett.

Men jeg glemte nøkkelknippet med øreproppene mine så derfor ble det sikkert ekstra vanskelig for meg, for det er som om alle snakker inn i ørene mine på en gang, jeg hører jo for mange ord som ikke gir mening på en gang. Jeg sa til min mann at alle de lydene jeg fikk i hodet ble altså for mye, i tillegg monterer de gjerne musikk, og andre lyder, derfor jeg ikke alltid reagerer når det først er brannalarm, ja for en lyd er bedre enn tusen, om du forstår...

Sist på brannalarmen gikk jeg min helt egen vei, ut, jeg gikk motsatt av dit alle gikk, dermed ødela jeg vistnok hele opplegget fordi jeg gikk i mot røyken da jeg instinktivt tok den veien jeg ikke så trengsel, og jeg viste jo det var øvelse.

Jeg tror jeg har nevnt det før, det var en annen som tok følge med meg, mest fordi hun forsøkte å få meg til å gå riktig vei, men jeg ville gå min egen vei, jeg husker ikke helt hvorfor, jeg var nokså frustrert fordi jeg måtte avbryte et laboratorieforsøk, og det var ikke lett for meg å gå fra det. Men så er reglene.

Ja, jeg bor i Oslo. :)

Det ligger en fotballbane rett bak det store IKEA-bygget. Tror de sprer en del Norway Cup-kamper rundt om i byen den første uka, er vel derfor deler av parkeringa var reservert. :)

I dag var jeg på sopptur for andre gang i år. Fant mange kantareller og litt piggsopp som vi skal ha som tilbehør til middagen i dag. :D

Skrevet

Ja, jeg bor i Oslo. :)

Det ligger en fotballbane rett bak det store IKEA-bygget. Tror de sprer en del Norway Cup-kamper rundt om i byen den første uka, er vel derfor deler av parkeringa var reservert. :)

I dag var jeg på sopptur for andre gang i år. Fant mange kantareller og litt piggsopp som vi skal ha som tilbehør til middagen i dag. :D

Hei!

Oi.. er ikke det for tidlig?

Jeg går senere jeg...

kanskje det er det trikset er, gå 2 august, når jeg går ser jeg stumpene etter kantarellen som andre selvsagt har plukket, sommeren er så travel alltid, mye i fjellet og alltid prosjekter ute og inne med alt man skal rekke inni mellom ferieukene og før skolen starter :)

Jeg har flere kantarellområder på Korsvoll/Maridalen/Nordberg, Låkeberget feks der er det fult :) tips til deg.

Skrevet

Hei!

Jeg går senere jeg...

kanskje det er det trikset er, gå 2 august, når jeg går ser jeg stumpene etter kantarellen som andre selvsagt har plukket, sommeren er så travel alltid, mye i fjellet og alltid prosjekter ute og inne med alt man skal rekke inni mellom ferieukene og før skolen starter :)

Jeg har flere kantarellområder på Korsvoll/Maridalen/Nordberg, Låkeberget feks der er det fult :) tips til deg.

Jeg trodde også det var litt tidlig, men det er som sagt masse kantareller. Vi fant et par traktkantareller også i dag, det syntes jeg var veldig tidlig, for de plukker jeg jo nesten helt til snøen kommer. ;)

''Jeg har flere kantarellområder på Korsvoll/Maridalen/Nordberg, Låkeberget feks der er det fult :) tips til deg.''

Takk! :D

Skrevet

Hei!

Jeg går senere jeg...

Nå ble jeg også frista til å komme å plukke på kantarellområdene dine:-)

Skrevet

Det er mange som har store problemer med IKEA, selv om de ikke har en eneste diagnose.

Norway Cup-uka bør man holde seg langt unna. Det er tusenvis av foreldre i byen som har lang vei til IKEA og som må ha noe å gjøre mens de venter på neste kamp. Styr unna Tusenfryd også, dit skal alle lagene før de reiser hjem ;-)

Reis til Furuset mellom kl. 22 eller 23, evt. mens Norge spiller en avgjørende håndballkamp eller noe annet "viktig" i OL. Da er det mulig å komme gjennom det med omtrent normal puls.

Skrevet

Hei!

Jeg går senere jeg...

Jeg fant kantarell:-)

Skrevet

Jeg trodde også det var litt tidlig, men det er som sagt masse kantareller. Vi fant et par traktkantareller også i dag, det syntes jeg var veldig tidlig, for de plukker jeg jo nesten helt til snøen kommer. ;)

''Jeg har flere kantarellområder på Korsvoll/Maridalen/Nordberg, Låkeberget feks der er det fult :) tips til deg.''

Takk! :D

Hei!

Det kan skyldes den fuktige sommeren, at sopp er kommet så langt.

Takk for opplysningen

Skrevet

Nå ble jeg også frista til å komme å plukke på kantarellområdene dine:-)

Hei!

Vær velkommen, jeg har flere, også et annet på høyre side av der Sognsvannsbanen stopper, siste holdeplass, veldig lett tilgjengelig, ingen som går der, og jeg rekker ikke over alt :)

Skrevet

Det er mange som har store problemer med IKEA, selv om de ikke har en eneste diagnose.

Norway Cup-uka bør man holde seg langt unna. Det er tusenvis av foreldre i byen som har lang vei til IKEA og som må ha noe å gjøre mens de venter på neste kamp. Styr unna Tusenfryd også, dit skal alle lagene før de reiser hjem ;-)

Reis til Furuset mellom kl. 22 eller 23, evt. mens Norge spiller en avgjørende håndballkamp eller noe annet "viktig" i OL. Da er det mulig å komme gjennom det med omtrent normal puls.

Hei!

Takk for tips og råd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...