Gå til innhold

IKEA og oxytocin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ville bare si takk for alt det du deler med oss her! Så åpent. Og virker som du har mye selvinnsikt. Mer enn jeg trodde var vanlig (sikker jeg som har hatt fordommer)

Synes mye av det er fint og interessant å lese. Gir litt innsikt.

Mange ganger har jeg selv lurt på om jeg kan ha asberger. Om jeg bare har trent meg opp til å takle livet som "normal", og klarer å kamuflere det. Kommer vel aldri fram til noe fullgodt svar.

Får man Oxytocin for aspergersymptomer nå, eller har du fått prøve det fordi du ikke hadde så mange asberger symptomer da du ammet? Synes å huske jeg leste noe om det for lenge siden. Syntes det var en interessann tanke. Selv fra ammehormet husker jeg de grusomme etterriene etter andremann, samt at jeg sovnet så lett.

Kan jeg spørre om en ting? Jeg gjør det før jeg får svar: Du skrev at du har en fosterdatter. Får man det selv om man har f.e. asperger, eller var det ikke kjent da? Sjekker man helsen til fosterforeldre før de blir godkjent. Må være fint å få hjelpe et barn slik dere gjør.

Hei!

Til det med selvinnsikt så er vist det heller uvanlig å ha ved asperger syndrom sier min psykiater, som likevel er 100 % sikker på at jeg har det.

Tror selvinnsikten kan utebli når man er mer opphengt i meg i særinteresser, jeg tror jeg er litt anlagt for det, men også at morsrollen har "tvunget" frem endringer til det positive, feks ble jeg svært opptatt av mine barn, spesielt da jeg ammet, jeg glemte litt mine egne interesser, i vertfall i stor grad.

Jeg var som skrevet før bekymret da det gikk opp for meg ansvaret for et barn, men alt gikk så bra etter fødsel og mot slutten, jeg ble stadig mer og mer ør av den forelskelsesfølelsen, (hvis du har opplevd det ?)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• cathlin

11

• mariaflyfly

9

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest innom her av og til
Skrevet

Hei!

Jeg får oxytocin fordi min psykiater husket at jeg følte meg mer våken/bedre da jeg ammet. Det er vist ganske gode resultater nå ved å gi oxytocin til autister, men til de med veldig tydelige symptomer, kanskje sterk grad av autisme, og klassiske vansker med å kommunisere med andre mennesker.

Derfor får jeg det som en studie, og det gis ikke normalt enda.

De undersøker ikke fosterforeldres helse, de kommer kun på et par/noen hjemmebesøk, samt at de har noen samtaler om verdier der jeg antar de kartlegger og får et vist inntrykk.

Så vi fikk fosterbarn, men jeg orket ikke mer, det vi hadde ble en del av familien, jeg knytter meg til mennesker og glemmer ikke de jeg får et ansvar for. Ja det er fint å hjelpe, enda bedre at det går så bra og at vårt barn i dag er glad for det hjemmet fikk hos oss.

Så selv om vet om min asperger så tror jeg at som for egne barn er jeg en voksne og mammaen i huset og vi tenker ikke sånn til vanlig på autisme, men mer kan nok mange smile av de svar jeg gir. Jeg klarer ikke kamuflere min asperger så bra, slik du kanskje kan, det syns og er vist tydelig for mange :)

Intressant. Står det om studier på det på nettet?

Kom på at jeg har tourettes, og hadde mye mindre symptomer i to svangerskap og gjennom ammeperiodene.

Skrevet

Intressant. Står det om studier på det på nettet?

Kom på at jeg har tourettes, og hadde mye mindre symptomer i to svangerskap og gjennom ammeperiodene.

Hei!

Bare søk på oxytocin and autism, så får du opp mye, på you tube ligger en del interessante foredrag. Hvis du ikke finner, kan jeg senere sende link til deg, men nå må jeg spille noe med mine barn.

Veldig interessant det du skriver, for oxytocin har vist effekt mot andre ting også eks depresjon og angst.

Ser innom senere, vil gjerne se om du fant noe interessant :)

Skrevet

Hei!

Bare søk på oxytocin and autism, så får du opp mye, på you tube ligger en del interessante foredrag. Hvis du ikke finner, kan jeg senere sende link til deg, men nå må jeg spille noe med mine barn.

Veldig interessant det du skriver, for oxytocin har vist effekt mot andre ting også eks depresjon og angst.

Ser innom senere, vil gjerne se om du fant noe interessant :)

Fant noe. Men nå må jeg logge av. Gjøre andre ting her. Tastes kanskje en annen gang.

Skrevet

Vet ikke om det er noen trøst, men IKEA får det til å gå rundt i hodet på meg også, selv om jeg ikke har noen diagnose.

Jeg tror det beste er om du forsoner deg med aspergerdiagnosen du har, og heller konsentrerer deg om å legge ting tilrette så du kan leve et så bra liv som mulig med de vanskene og utfordringene du har:)

Skrevet

Vet ikke om det er noen trøst, men IKEA får det til å gå rundt i hodet på meg også, selv om jeg ikke har noen diagnose.

Jeg tror det beste er om du forsoner deg med aspergerdiagnosen du har, og heller konsentrerer deg om å legge ting tilrette så du kan leve et så bra liv som mulig med de vanskene og utfordringene du har:)

Hei!

Ja det er en trøst, spesielt siden du ikke har diagnoser :)

Jeg har forsonet meg med den, jeg har ikke vært i tvil på lenge, men mye skyldes at jeg tok meg selv i nakken og faktisk leste gjennom barnejournalen min, den såret meg og brant seg fast men heldigvis fikk bare min psykiater mer respekt for meg. (det syns jeg var både utrolig og jeg ble glad/lettet) Det ble jo svært mange mennesker til slutt som i så fall hadde tatt feil osv... men det der at jeg fikk diagnosen asperger syndrom så fort, og ikke sånn jeg hadde forestilt meg det, gjorde nok at tvilen kom, da jeg lurte på hva de baserte dette på. Jeg syns utfylling av ASQ var det man kaller tynt grunnlag. Noe annet er spriket i mitt funksjonsnivå, jeg kan være svært barsnlig hva angår tingene mine, men på den andre siden er jeg voksne og ansvarlig, dette spriket mellom svært godtfungerende og funskjonssvikt på andre områder som ikke står i forhold er vistnok veldig typisk og betegner meg ganske godt, samt en del andre menn med asperger. feks sa en kvinne at hennes mann oppførte seg som et barn på sitt rom med sine ting og måten han begeistret snakket om dette og glemte alt annet, men på den andre siden kunne han være en god og omsorgsfull ektemann og far, det har jeg tatt til meg for det beskriver vist meg også sier min mann. Men jeg jobber med ting for å gjøre livet bedre først og fremst for min familie og da min mann som fortjener mer nærhet og kjærlighet vist på hans måte. med oxytocin har det skjedd noen små forbedringer, jeg tåler hudkontakt mye bedre.

Skrevet

Fant noe. Men nå må jeg logge av. Gjøre andre ting her. Tastes kanskje en annen gang.

Hei!

jeg spilte Ego til jeg sovnet i går kveld, men her kommer linker:

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120519213236.htm

http://www.emaxhealth.com/1275/love-hormone-oxytocin-helps-children-autism

ca 14 minutter ut i foredraget ca tror jeg det med oxytocin kommer

Siste handler generelt om oxytocinets virkning på mange områder, men også ang autisme, veldig interessant :)

Skrevet

Hei!

jeg spilte Ego til jeg sovnet i går kveld, men her kommer linker:

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120519213236.htm

http://www.emaxhealth.com/1275/love-hormone-oxytocin-helps-children-autism

ca 14 minutter ut i foredraget ca tror jeg det med oxytocin kommer

Siste handler generelt om oxytocinets virkning på mange områder, men også ang autisme, veldig interessant :)

Takk!

Så litt på det, men blir ikke til at eg leser så grundig på engelsk.. Er litt sløv der..

Skulle ha spart på Synto....sprayen (husker ikke navnet helt) jeg fikk for noen år siden for å få fortgang i melkeutdriving :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...