Gå til innhold

Hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 17 år som liker oppmerksomhet, hun sjærer seg selv med kniv på armene. Hun tar også masse piller for så å bli kjørt til sykehuset og bli pumpet, i natt tok hun 13 piller pencelin. Min sønn var da livredd for at hun skulle dø og vekte meg, men hun dør jo ikke av det.

Hun driver stadig å truer med selvmord og sier hun vil dø, hun sier hun er deprimert. Min sønn føler ansvar siden de var sammen en stund, men jeg sier han må ikke ta på seg det ansvaret. Har ikke fosterforeldrene et ansvar, burde hun ikke fått hjelp og vært innlagt kanskje?

Virker som hun liker å få oppmerksomhet, eller er det et rop om hjelp? Sønnen min kan ikke hjelpe henne med dette, kjente jeg ble irritert i natt. Hun virker veldig ustabil og trenger hjelp, mener jeg.

Men hva skal jeg si til han, at han må slutte å bry seg? Han blir jo redd når hun holder på slik, redd for at hun skal dø. Men jeg tror egentlig ikke hun vil dø, tror hun er oppmersomhets syk. Til de grader. Har jo sakt at fosterforeldrene må ta ansvar for henne, hun er jo under 18 år.

Og når han blander meg inn i dette, blir jeg fortvilet. Jeg kan ikke gjøre noe bortsett fra å berolige han, hun bor en annen plass. Hun krever mye av hans oppmerksomhet, natt og dag. Synes han har nok med seg selv, og liker ikke at hun "plager" han med dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tante Navn
Skrevet

Bor jenta hos fosterforeldre?

I tilfelle kontakter du barnevernet og forteller om disse begivenhetene, det er tydelig at jenta trenger hjelp og at fosterforeldrene ikke greier å se hjelpebehovet. Det er faktisk barnevernet sitt ansvar, når jenta bor hos fosterforeldre.

Det er ikke bare et rop om oppmerksomhet, disse selvskadingene og tafatte forsøk på å ta livet sitt dette barnet, det er et direkte uttrykk for mistrivsel og et stort rop om hjelp fra omsorgspersoner.

Dette er faktisk meget alvorlig. Vær snill å meld fra til BV omgående!

Skrevet

Bor jenta hos fosterforeldre?

I tilfelle kontakter du barnevernet og forteller om disse begivenhetene, det er tydelig at jenta trenger hjelp og at fosterforeldrene ikke greier å se hjelpebehovet. Det er faktisk barnevernet sitt ansvar, når jenta bor hos fosterforeldre.

Det er ikke bare et rop om oppmerksomhet, disse selvskadingene og tafatte forsøk på å ta livet sitt dette barnet, det er et direkte uttrykk for mistrivsel og et stort rop om hjelp fra omsorgspersoner.

Dette er faktisk meget alvorlig. Vær snill å meld fra til BV omgående!

Ja det er alvorlig at hun holder på slik, men BV vet nok om dette siden hun har holdt på lenge. Er derfor jeg synes det er rart at så lite blir gjort, jenta trenger jo hjelp.

Gjest Tante Navn
Skrevet

Ja det er alvorlig at hun holder på slik, men BV vet nok om dette siden hun har holdt på lenge. Er derfor jeg synes det er rart at så lite blir gjort, jenta trenger jo hjelp.

Det er slett ikke alltid at tilsynsordningen som BV har med fosterhjemmene fungerer optimalt.

Kontakt BV om informer om fakta, slik du har gjort i innlegget her.

Fosterhjem er verken bedre eller verre enn hjem er vanligvis, det finnes fosterforeldre som ikke burde hatt ansvar for barn, verken egne eller andres.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Pasienten har selv et ansvar sammen med foreldrene for å søke hjelp.

Helsevesenet har ansvaret for å gi et godt behandlingstilbud. Et godt behandlingstilbud er regelmessige, ukentlige timer hos en kompetent behandler.

Skrevet

Helsevesenet har ansvaret for å gi et godt behandlingstilbud. Et godt behandlingstilbud er regelmessige, ukentlige timer hos en kompetent behandler.

Får bare si han får oppmuntre henne til å søke hjelp da, har ikke så lyst å blande meg inn. Men synes det er rart hun har tilgang til piller, og at de ikke gjør mer for henne. De tar det ikke på alvor sier sønnen min.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er ikke uvanlig at Barnevernet ikke har kapasitet til å følge opp fosterbarna. Det er ikke lenge siden det var en artikkel i Aftenposten om det. Om jeg ikke husker feil, så får ikke 60% av fosterbarna i Oslo årlig oppfølging.

Så jeg støtter Tante Navn i at du må melde fra til Barnevernet. Du er en voksen som vet at jenta lider og har det vondt. Det gir deg et moralsk ansvar, om enn ikke juridisk.

Gjest Tante Navn
Skrevet

''Pasienten har selv et ansvar sammen med foreldrene for å søke hjelp.''

Barnet er 17 år og bor i fosterhjem, det er Barnevernet sin oppgave å hjelpe barnet når fosterforeldrene ikke gjør det. Barnevernet har overordnet ansvar her.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Barnet er 17 år og bor i fosterhjem, det er Barnevernet sin oppgave å hjelpe barnet når fosterforeldrene ikke gjør det. Barnevernet har overordnet ansvar her.

En person på 17 har selvsagt et klart delansvar for sin egen helse. Etter alle helselover har en voksne rettigheter når en er 16 år.

Skrevet

Hei!

Ja jeg er enig med deg.

Både er hun i mitt hodet et barn, men ikke minst et barn kanskje mer enn andre på samme alder når man har en usikker identitetsutvikling slik mange fosterbarn har/får.

Jeg tror kanskje det er her noe går galt...

Selv sier min psykiater at har man asperger syndrom så er man "barn", barnlig lenger, i vertfall stemmer dette bra for meg, og jeg tenker at å bli overvurdert ikke tjener til noe godt.

Sikkert flere som av andre grunner er barnslige på ulike måter lenger enn andre.

Ved asperger syndrom er man ganske så variabel, da man i en situasjon kan virke veslevoksne, og i neste hengi seg med barnlig glede over noe som ikke er særlig aldersadekvat.

Jeg håper den stakkars piken får hjelp, vår egen fosterdatter trengte når hun kom hit å få være det barnet hun aldri hadde fått være feks.

Skrevet

''Barnet er 17 år og bor i fosterhjem, det er Barnevernet sin oppgave å hjelpe barnet når fosterforeldrene ikke gjør det. Barnevernet har overordnet ansvar her''

Det mener jeg også. Selv om det er viktig å ansvarliggjøre 17-åringen, så kan ikke en ungdom som har vært utsatt for omsorgssvikt og bor i fosterhjem, pålegges å ta fullt ansvar selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...