Gå til innhold

Jeg, manipulerende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om jeg har vært manipulerende her på DOL.

(Sånn i forhold til den folkelige definisjonen på begrepet, ikke mine egne grublerier omkring begrepet.)

I såfall skal jeg ta det til etterretning!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Alle kan være det i mer eller mindre grad.

Ja i perioder oppfatter jeg deg slik

Du kan f.eks spørre om noe du har spurt om mange ganger før. Du får svar du har fått mange ganger før og for å hale ut samtalen, gjør du slik : -Jammen hvordan gjør jeg det da?, hvordan får jeg det til det da osv?

Du spør ikke fordi det virkelig intereserer deg, du vet hva slags svar du vil få, da du jo har fått de samme svarene gjennom flere år.

Du spør vel mest for å lure andre til og tro at det egentlig intereserer deg, fordi du da kan fortsette skravlinga og beholde oppmerksomheten på deg og din tråd.

Det er ihvertfall mitt inntrykk :-)

Skrevet

Alle kan være det i mer eller mindre grad.

Ja i perioder oppfatter jeg deg slik

Du kan f.eks spørre om noe du har spurt om mange ganger før. Du får svar du har fått mange ganger før og for å hale ut samtalen, gjør du slik : -Jammen hvordan gjør jeg det da?, hvordan får jeg det til det da osv?

Du spør ikke fordi det virkelig intereserer deg, du vet hva slags svar du vil få, da du jo har fått de samme svarene gjennom flere år.

Du spør vel mest for å lure andre til og tro at det egentlig intereserer deg, fordi du da kan fortsette skravlinga og beholde oppmerksomheten på deg og din tråd.

Det er ihvertfall mitt inntrykk :-)

Hehe... enig der. Men er det manipulering? Det var det jeg var usikker på da.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Selvsagt er det det.

Du lurer stadig folk til og tro at du virkelig intereserer deg for svarene, mens du egentlig bryr katta bare du får skravlet litt om deg selv.

Det er jo egentlig ganske dårlig gjort overfor velmenende mennesker som virkelig vil hjelpe deg og spesielt nye brukere som ikke kjenner til taktikken din.

På den måten får du det jo som du vil, år etter år.

Skrevet

Selvsagt er det det.

Du lurer stadig folk til og tro at du virkelig intereserer deg for svarene, mens du egentlig bryr katta bare du får skravlet litt om deg selv.

Det er jo egentlig ganske dårlig gjort overfor velmenende mennesker som virkelig vil hjelpe deg og spesielt nye brukere som ikke kjenner til taktikken din.

På den måten får du det jo som du vil, år etter år.

Skjønner ikke hva jeg gjør feil jeg - hvordan kan jeg bli et normalt menneske, med det mener jeg hvordan la være å manipulere andre til å rette fokus på meg selv, men mer tosidig kontakt? Det lurer jeg på.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Skjønner ikke hva jeg gjør feil jeg - hvordan kan jeg bli et normalt menneske, med det mener jeg hvordan la være å manipulere andre til å rette fokus på meg selv, men mer tosidig kontakt? Det lurer jeg på.

He he, din luring ;-) Søk på tidligere tråder.

Skrevet

He he, din luring ;-) Søk på tidligere tråder.

Huff ja. Det er vel bare å holde opp. Men hva innebærer det? Innebærer det å kutte ut alle DOL-bruk? Vel, ikke alt er vel av den karakter som du har skissert. Så jeg må vel bare trene opp evnene til å gjenkjenne hva som er manipulering og hva som ikke er det, da.

Skrevet

Huff ja. Det er vel bare å holde opp. Men hva innebærer det? Innebærer det å kutte ut alle DOL-bruk? Vel, ikke alt er vel av den karakter som du har skissert. Så jeg må vel bare trene opp evnene til å gjenkjenne hva som er manipulering og hva som ikke er det, da.

Nei, det er ikke noe å trene opp engang.

Jeg gjør jo ikke slikt ellers, så da klarer jeg jo å gjenkjenne det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Innebærer det å kutte ut alle DOL-bruk?''

Nei, jeg synes ikke det. Du må forsøke og rette fokuset på andre ting, andre tråder, andre tema som ikke handler om deg selv og det kan du hvis du vil.

Men nå svarer jeg på noe jeg tror du skjønner selv.

Skrevet

''Innebærer det å kutte ut alle DOL-bruk?''

Nei, jeg synes ikke det. Du må forsøke og rette fokuset på andre ting, andre tråder, andre tema som ikke handler om deg selv og det kan du hvis du vil.

Men nå svarer jeg på noe jeg tror du skjønner selv.

Ja, jeg mente ikke å stille dette som et spørsmål, det var mer en slags argumentasjonsrekke i mitt resonnement... :-P

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, jeg mente ikke å stille dette som et spørsmål, det var mer en slags argumentasjonsrekke i mitt resonnement... :-P

Den er grei :-)

Skrevet

Ja, når du får folk til å handle ut fra falske premisser, manipulerer du.

Du gir et falskt inntrykk av å lure på noe, samt et falsk inntrykk av at du er interessert i svaret.

For alt jeg vit sitter du å humrer i skjegget nå fordi du har lurt meg til å svare deg, selv om du bryr deg katta om hva jeg skriver.

:-)

mvh

Skrevet

Ja, når du får folk til å handle ut fra falske premisser, manipulerer du.

Du gir et falskt inntrykk av å lure på noe, samt et falsk inntrykk av at du er interessert i svaret.

For alt jeg vit sitter du å humrer i skjegget nå fordi du har lurt meg til å svare deg, selv om du bryr deg katta om hva jeg skriver.

mvh

Huff, det var jo ille at jeg skulle ha såpass dårlig rykte her inne...

Nei, jeg bryr meg jeg. Takk for svar. Det er jo viktig å kalle en spade for en spade.

Skrevet

Tja, jo, det tror jeg at du er - selv om det bare er du selv som kan bekrefte det eller ikke. Men mattråden tidligere i dag er et godt eksempel, der du selv etter en stúnd sier at du ikke er interesert i svaret (folk tross alt bruker tid på), bare oppmerksomheten.

Som jeg har sagt til deg før- jeg tror du burde legge vekk pc'en for en lengre tid og bruke mer tid utomhus.

Skrevet

Huff, det var jo ille at jeg skulle ha såpass dårlig rykte her inne...

Nei, jeg bryr meg jeg. Takk for svar. Det er jo viktig å kalle en spade for en spade.

Jeg svarte bare ut fra denne tråden. Er ikke så flink til å huske hvem som skriver hva.

Ha en fin kveld.

mvh

Skrevet

''Jeg lurer litt på om jeg har vært manipulerende her på DOL.''

Med dette belyser du noe viktig. Nemlig at folk ofte kan være manipulerende uten å helt være helt bevisst på det selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...