Gå til innhold

NHD - alternativ til Fluoxetin

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har stått mer eller mindre fast på (har ved et par-tre anledninger forsøkt å slutte, det har vært vellykket noen mnd av gangen) Fluoxetin siden 2004. Jeg har for det meste gått på 60 mg. Dette har fungert svært godt, og jeg begynte å bli innstilt på å gå på det resten av livet, som jeg ser du ofte anbefaler når depresjonen har vart lenge.

For noen mnd siden begynte jeg å få skjelvinger i den ene armen, og ble utredet i forhold til det meste (du svarte meg på spørsmål angående serotonin-måling da). Nevrologen mente dette hadde sammenheng med Fluoxetin. Jeg trappet ned, og skjelvingene forsvant. Jeg merket at det ikke var særlig gunstig psykisk å trappe ned, og forsøkte derfor på egen hånd å trappe litt opp igjen. Skjelvingene kom tilbake ved 40 mg, jeg trappet ned til 20 mg. Jeg skjelver litt av og til nå. I perioden uten Fluoxetin skalv jeg ikke i det hele tatt.

Jeg hadde vidundermedisinen - Fluoxetin. Men nå ser det altså ut til at jeg ikke kan bruke den lenger. Skjelvingene kommer anfallsvis, og de er kraftige. De gjør meg helt utkjørt i hele kroppen. De ble verre og verre fram til jeg seponerte.

Hva er alternativene mine nå? Jeg trenger medikamentell behandling for å ikke havne tilbake i en depresjon. Tidligere har jeg forsøkt (uten virkning): Efexor, Zoloft, Cipramil og Surmontil.

Bør dette med skjelvingene undersøkes noe nærmere, eller kan det bare sies å være en bivirkning av Fluoxetin, uten at man trenger å legge noe mer i det?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler Wellbutrin.

Nei, du trenger ikke å undersøke denne bivirkningen videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...