Gå til innhold

Skjønner ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er så forunderlig, jeg har lest noen tråder, den om manipulasjon og løgner m.fl., og jeg sitter igjen med en følelse av å ikke forstå?

Det er ubehagelig, jeg fikk beskjed av en asperger venn å "lese" meg mer opp på mellommenneskelige ting og forhold, men min innvending, var at det er til dels kjedelig, men mest det fordi jeg ikke alltid forstår annet enn de tekniske ordene. Da sa min venn "les det vil bli mer spennende". Det har vært noe sant i det, men jeg blir så frustrert når jeg ikke forstår. Hvilke brikker er det jeg mangler?

Jeg forstår ikke alltid det som blir skrevet, ikke svarene, ikke hvor man får tankene fra og i tilfeller hvor noen feks spør og får konkrete svar så tenker jeg "men hvor kom den tanken fra nå da?"

Feks ble jeg jeg forundret over at germinate spør om hun er en løgner eller en som manipulerer (mer korrekt om andre oppfatter henne slik), det forundret meg, for jeg tenkte en løgner/manipulator, vil ikke spørre om det, for den vil sikkert ikke erkjenne dette selv, fordi den er jo en løgner, dermed ble hun ærlig fordi hun erkjente noe...muligens...ja men ikke vet jeg dette er over min fatteevne. (men spør hun om hun er en løgner er hun det nok ikke tenkte jeg) (så til det med at hun har det vondt, jeg tror jo noen mennesker har det vondere enn andre, jevnt over, det kan skyldes ulike ting, men jeg har opplevd mennesker i slummen, langt lykkeligere enn mange psykisk syke og jeg tror ikke de syter uten grunn, dermed er det jo synd på dem der de er)

Men så når jeg oppfattet dette som et ærlig spørsmål, får hun svar jeg ikke forstod meg på.

Til slutt: Pga oxytocin tenkte jeg på å søke meg til medisin studiet(en flakkende tanke som sikkert endrer seg, da jeg føler panikk for ordene til min psykiater hvis så skjedde), da jeg nå føler jeg ikke har noen verbal sperre mer, men når jeg ikke evner å forstå visse tråder her inne så begynner jeg å lure på meg selv? Men jeg lurer er det bare jeg som ikke forstår visse tråder eller handler det om at jeg ikke har oversikten? Jeg forholder meg fra tråd til tråd til det som står, jeg vet lite/ofte ingenting om personene, at Cathlin var på Låkeberget tror jeg imidlertid jeg kan klare å huske nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner meg heller ikke på de svarene, av mange av de samme årsakene som deg, og jeg har ikke asperger :)

Så da er vi to.

Skrevet

Jeg skjønner meg heller ikke på de svarene, av mange av de samme årsakene som deg, og jeg har ikke asperger :)

Så da er vi to.

Hei!

Så fint å lese og enda bedre at du ikke har asperger syndrom:)

Gjest Ladytron
Skrevet

Det at du sliter med å forstå mellommenneskelige ting og forhold tenker jeg at gjør deg uegnet til å jobbe som lege (jeg mener det har vært oppe her før og at mange andre har gitt deg samme tilbakemelding). Jeg synes du heller bør satse på IT studier, slik du snakket om for en stund siden.

Skrevet

Det at du sliter med å forstå mellommenneskelige ting og forhold tenker jeg at gjør deg uegnet til å jobbe som lege (jeg mener det har vært oppe her før og at mange andre har gitt deg samme tilbakemelding). Jeg synes du heller bør satse på IT studier, slik du snakket om for en stund siden.

Hei!

Takk, jeg skrev jo at det er en flakkende tanke, ikke noe jeg tørr en gang foreslå til noen som kjenner meg, men den kom nok pga av at visse vansker er relativt redusert.

Fra å ikke henvende med til andre mennesker tar jeg kontakt, både nærkontakt og via telefon, uten den miste bekymring :)

Men det var mer at jeg absolutt ikke skjønner meg på visse tråder her inne som forbauser meg, men Laguna gjorde vist heller ikke det, så da tenker jeg at også nevrotypikere har det på samme måte inni mellom.

Jeg tenker altså ikke seriøst på det jeg nevnte, kanskje gjør jeg det, men jeg har så mange innvendinger rundt meg, i mitt RL så jeg tørr ikke si dette til noen, høyt, mulig jeg nevnte det for Bella Dotte og hun sa ingenting... men har jo asperger selv.

Skrevet

Hei!

Takk, jeg skrev jo at det er en flakkende tanke, ikke noe jeg tørr en gang foreslå til noen som kjenner meg, men den kom nok pga av at visse vansker er relativt redusert.

Fra å ikke henvende med til andre mennesker tar jeg kontakt, både nærkontakt og via telefon, uten den miste bekymring :)

Men det var mer at jeg absolutt ikke skjønner meg på visse tråder her inne som forbauser meg, men Laguna gjorde vist heller ikke det, så da tenker jeg at også nevrotypikere har det på samme måte inni mellom.

Jeg tenker altså ikke seriøst på det jeg nevnte, kanskje gjør jeg det, men jeg har så mange innvendinger rundt meg, i mitt RL så jeg tørr ikke si dette til noen, høyt, mulig jeg nevnte det for Bella Dotte og hun sa ingenting... men har jo asperger selv.

Hva er en nevrotypiker? Nyssgjerrig siden jeg blir nevnt som dette..;)

Skrevet

Hva er en nevrotypiker? Nyssgjerrig siden jeg blir nevnt som dette..;)

Hei!

Trodde det var en vanlig beskrivelse av de som ikke har autisme.

I vertfall skriver alle med asperger/høytfungerende om nevrotypikere som "de andre" dvs de som tenker mer som gjennomsnittet og normalt.

Vi med asperger syndrom har det til felles at vi blir misforstått, i litteratur står vi også som "de misforståtte" så en annerledes oppfattelse av virkeligheten til dels som følge av en bokstavelig ordforståelse men også sanseforstyrrelser eks hørsel og syn.

Professor Gildberg hadde funnet flere menn feildiagnostisert med psykoselidelser som pga av feil svar feks at de hørte ting ingen andre hørte fikk denne diagnosen og ikke asperger :)

Gjest veikehva
Skrevet

Noen ganger er det nok ikke din asperger, men måten andre uttrykker seg på som gjør at du ikke forstår. Noen ting er normalt å ikke forstå helt.

Skrevet

Noen ganger er det nok ikke din asperger, men måten andre uttrykker seg på som gjør at du ikke forstår. Noen ting er normalt å ikke forstå helt.

Hei!

Okey, :)

Skrevet

Jeg var på Låkeberget og fant sopp, jepp:-)

Hei!

:)

Gjest manipulasjon mer enn ærlighet
Skrevet

''Noen ganger er det nok ikke din asperger, men måten andre utt

rykker seg på som gjør at du ikke forstår. Noen ting er normalt å ikke forstå helt.

''

Amen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...