Gå til innhold

Lat eller negativt symptom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite aktivitet og isolasjon er det et negativt symptom ved psykose lidelse, med og uten medisiner?

Hver kveld sier jeg til meg selv "i morgen skal jeg ta meg sammen", men klarer det ikke helt. Er det bare å ta seg sammen, er jeg rett og slett lat, eller har det noe med min sykdom å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest sosialarbeideren
Skrevet

Personlighet, uvane, symptom... Ikke godt å si om det er en blanding eller mest det ene eller andre.

Det viktige er vel å prøve å gjøre noe med det, om du ikke trives med det eller om du ikke funger slik du ønsker.

Skrevet

Personlighet, uvane, symptom... Ikke godt å si om det er en blanding eller mest det ene eller andre.

Det viktige er vel å prøve å gjøre noe med det, om du ikke trives med det eller om du ikke funger slik du ønsker.

Prøver jo, men er så initiativløs men vil ikke være det. Trodde det var medisinene, men så leste jeg en plass at jeg var slik uten medisiner og. Men uten medisiner får jeg svingninger, da kan jeg ha "bånn gass" energi en periode og være veldig oppe. Det er jo borte nå, alt er så tungt.

Gjest sosialarbeideren
Skrevet

Prøver jo, men er så initiativløs men vil ikke være det. Trodde det var medisinene, men så leste jeg en plass at jeg var slik uten medisiner og. Men uten medisiner får jeg svingninger, da kan jeg ha "bånn gass" energi en periode og være veldig oppe. Det er jo borte nå, alt er så tungt.

Det kan være vondt å miste sine oppturer, det kan jeg godt forstå!

En annen ting er at en ikke må glemme at også psykisk friske folk kan slite med latskap, initiativløshet og giddesløshet. Det eneste som hjelper, utover eventuell medisinering er å bare GJØRE DET. Slutte å tenke på alt en skulle gjort og bare sette i gang. Sette det ene benet framfor det andre og å slutte å unnskylde seg selv. Det kan føles som om rompa er limt fast i sofaen, men den er jo ikke det! ;)

Det føles veldig bra når en først har gjort det som en har tenkt så altfor mye på at en skulle ha gjort.

(Det er utrolig lett å gi råd rundt dette, men litt verre å praktisere det på seg selv - kjenner meg dessverre alt for godt igjen! ;) )

Skrevet

En annen ting er at en ikke må glemme at også psykisk friske folk kan slite med latskap, initiativløshet og giddesløshet. Det eneste som hjelper, utover eventuell medisinering er å bare GJØRE DET. Slutte å tenke på alt en skulle gjort og bare sette i gang. Sette det ene benet framfor det andre og å slutte å unnskylde seg selv. Det kan føles som om rompa er limt fast i sofaen, men den er jo ikke det! ;)

Det føles veldig bra når en først har gjort det som en har tenkt så altfor mye på at en skulle ha gjort.

(Det er utrolig lett å gi råd rundt dette, men litt verre å praktisere det på seg selv - kjenner meg dessverre alt for godt igjen! ;) )

Ja, føles som rompa er limt fast til sofaen :)

Får vel bare prøve mer. Men så blir jeg sliten av å være sosial, sliten av å gjøre for mye. Blir skikkelig irritert på meg selv av det. Er som noe begrenser meg. Lurer på om det er medisinene, blir vel til at jeg prøver uten igjen. Men ble skuffa i dag, da jeg leste at jeg var slik uten medisiner og. Har jo drømmer om utdannelse og jobb, men ser ikke helt målet.

Gjest Been there done that
Skrevet

Bra svar :)

Skrevet

Hei!

Lag deg noen lister over hva du skal gjøre.

Også les siste utgave av A magasinet, står om vilje og behovsutsettelse, interessant og til hjelp hvis man velger å starte å trene på dette.

Gjest Been there done that
Skrevet

Hei!

Også les siste utgave av A magasinet, står om vilje og behovsutsettelse, interessant og til hjelp hvis man velger å starte å trene på dette.

Det som kom med aftenposten forrige lørdag?

Skrevet

Hei!

Har gått tur i dag, ikke verst bare det.

Skrevet

Det som kom med aftenposten forrige lørdag?

Hei!

Nei det A magasinet som kom i går.

Der står det om opptrening av viljen, noe jeg straks tok til meg og startet på, samt nå skrev opp, samt som er et godt suplement til de øvrige lister jeg nå lager.

Skrevet

Har gått tur i dag, ikke verst bare det.

Hei!

Og les A magasinet, som kom i går.

:)

MIn mann så overrasket på meg da jeg leste for han, han sa "men vet du ikke det?", jeg svarte "nei", så smilte han, vel så mange vet vist dette, men jeg viste ikke/har ikke tenkt på dette før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...