Gå til innhold

Frustrert befolkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere lagt merke til hvor mye frustrasjoner som kommer ut i kommentarer fra leserne på artikler i nettavisene? Folk klager og jamrer seg, og spyr ut eder og galle..."Alt" er uansett galt!

Idag er det f.eks. en avisartikkel om at en kommune ønsker å starte butikk ved et søppelsorteringsanlegg, da de mener det er så utrolig mye folk leverer fra seg som kunne vært solgt/gitt bort til andre. Personlig tenker jeg at dette er et fantastisk flott tiltak og at kommunen bør få honnør for å sette igang noe slikt - men tror dere alle er positive?? Neida... folk kommenterer med sure tilbakemeldinger om elendig kommunepolitikk, om folks kast- og bruk-mentalitet osv....

Jeg begynner å tro at svært mange mennesker lever med store frustrasjoner inni seg, og bare leter etter arenaer der de kan få ut frustrasjonene ;)))

Faktisk er det litt skremmende at mennesker som bor i et av de beste landene i verden finner grunner for å syte og klage for så utrolig mye....... Hvor har vi gjort av optimismen, positivitismen?

Jeg hadde nok blitt utslitt og ikke så rent lite deprimert om jeg skulle gravd meg ned i min egen grav av pessimisme. Jeg hadde rett og slett ikke turt å gjøre det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har også observert - og undret meg over det.

Min teori er at en del av en befolkning vil reagere på den måten når alle behov i Maslovs behovspyramide er tilfredsstilt. Altså at vi er programmert til instinktivt å ønske endring og at noen alltid vil lete etter ting å endre på selv når man har alt man trenger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide

Skrevet

Min teori er at en del av en befolkning vil reagere på den måten når alle behov i Maslovs behovspyramide er tilfredsstilt. Altså at vi er programmert til instinktivt å ønske endring og at noen alltid vil lete etter ting å endre på selv når man har alt man trenger.

Så vil de fleste kanalisere dette i positive ønsker om endring, mens noen kun klarer å se det negative.

Skrevet

Det er ganske interessant igrunnen.... nesten som vi er programmerte til å finne grunner til å irritere oss?

Skrevet

Så vil de fleste kanalisere dette i positive ønsker om endring, mens noen kun klarer å se det negative.

Ja, det er nettopp det..... Min teori er at de som velger den negative tenkningen er mennesker som kanskje egentlig ikke har det så godt med seg selv? Mennesker som kjenner på mye indre frustrasjon/uro og som trenger noe/noen å få det ut på?

Skrevet

Det er ganske interessant igrunnen.... nesten som vi er programmerte til å finne grunner til å irritere oss?

Ja, ihvertfall til å ønske endring, så er det vel individuelt om det instinktet omgjøres til irritasjon eller glede :-)

For egen del heller jeg mot det positive. Jeg har alt jeg trenger, Interessant jobb, tak over hodet, mat,kjærlighet. Allikevel kjenner jeg ofte behov for endring. For tiden er det sikkerhet som opptar meg. Jeg bytter ut røykvarslerne hjemme, handler inn reflekser til vinteren, kjøper en reiserøykvarsler til ferieturer, lurer på om jeg må ha en taustige til soverommene etc.

Så gleder jeg meg over forbedringene, til det er noe annet som opptar meg. Interiør f.eks. Da tråler jeg internett etter nye lamper, farger, inspirasjon.

En som har negativt fortegn, ville kanskje irritere seg over ting isteden, og forsøke å endre det - eventuelt snakke om å endre det.

Jeg er usikker på om man kan velge å kanalisere dette endringsbehovet positivt eller negativt. Dvs. velge kan man nok, men mens det for meg er det enkleste å tenke positivt, det kommer helt av seg selv - tror jeg kanskje det enkleste for noen er å tenke negativt og pessimistisk. De kan også velge å tenke positivt, men må nok jobbe hardt med det.

Skrevet

Ja, det er nettopp det..... Min teori er at de som velger den negative tenkningen er mennesker som kanskje egentlig ikke har det så godt med seg selv? Mennesker som kjenner på mye indre frustrasjon/uro og som trenger noe/noen å få det ut på?

''Min teori er at de som velger den negative tenkningen er mennesker som kanskje egentlig ikke har det så godt med seg selv? Mennesker som kjenner på mye indre frustrasjon/uro og som trenger noe/noen å få det ut på?''

Ja det tror jeg også.

Skrevet

Ja, ihvertfall til å ønske endring, så er det vel individuelt om det instinktet omgjøres til irritasjon eller glede :-)

For egen del heller jeg mot det positive. Jeg har alt jeg trenger, Interessant jobb, tak over hodet, mat,kjærlighet. Allikevel kjenner jeg ofte behov for endring. For tiden er det sikkerhet som opptar meg. Jeg bytter ut røykvarslerne hjemme, handler inn reflekser til vinteren, kjøper en reiserøykvarsler til ferieturer, lurer på om jeg må ha en taustige til soverommene etc.

Så gleder jeg meg over forbedringene, til det er noe annet som opptar meg. Interiør f.eks. Da tråler jeg internett etter nye lamper, farger, inspirasjon.

En som har negativt fortegn, ville kanskje irritere seg over ting isteden, og forsøke å endre det - eventuelt snakke om å endre det.

Jeg er usikker på om man kan velge å kanalisere dette endringsbehovet positivt eller negativt. Dvs. velge kan man nok, men mens det for meg er det enkleste å tenke positivt, det kommer helt av seg selv - tror jeg kanskje det enkleste for noen er å tenke negativt og pessimistisk. De kan også velge å tenke positivt, men må nok jobbe hardt med det.

Jeg kjenner meg ganske godt igjen i din beskrivelse av deg selv :)

Jeg er også en positiv tenker... orker ikke bruke tid på å fokusere på det negative, da det stort sett kun er bagateller sett i en større sammenheng - men aller mest fordi jeg vet så godt at negativ tenkning kun stopper min utvikling - og jeg vil opp og frem - jeg vil ha det bra - og jeg har det bra:)

Før, da jeg var gift hadde jeg et langt større behov for kontroll enn nå. Nå er jeg litt mer sånn at jeg greier å ta en dag av gangen, og jeg er ikke lenger hypernervøs for å ha glemt å låse døra om natta osv. Langt mer avslappa enn før fordi jeg vet det meste ordner seg uansett:)

Skrevet

Har sett tendensen lenge. Vi blir et mer og mer hjelpesløst og sykelig folkeslag, en saueflokk som syter, klager, gjør oss til offer, har det så fælt at det er ikke måte på.

Skrevet

Har sett tendensen lenge. Vi blir et mer og mer hjelpesløst og sykelig folkeslag, en saueflokk som syter, klager, gjør oss til offer, har det så fælt at det er ikke måte på.

Ja, er enig i det.... det skremmer meg litt at vi har blitt så bortskjemte at vi rett og slett ikke takler å ikke ha det nærmest perfekt....

Det burde vært obligatorisk at all ungdom dro f.eks. til et fattig land for å drive nødhjelp i en periode av livet... Da tror jeg mange ville tatt til seg lærdom de hadde stor nytte av resten av sitt eget liv.

Jeg mener det var en realityserie en gang som fokuserte på dette.. man valgte ut bortskjemte rikmannsunger til å være med til utlandet for å jobbe med bistand i noen uker..ungdommene kom hjem - totalt forandra (dette var ikke norsk ungdom, men mulig amerikansk?).

Skrevet

Ja, er enig i det.... det skremmer meg litt at vi har blitt så bortskjemte at vi rett og slett ikke takler å ikke ha det nærmest perfekt....

Det burde vært obligatorisk at all ungdom dro f.eks. til et fattig land for å drive nødhjelp i en periode av livet... Da tror jeg mange ville tatt til seg lærdom de hadde stor nytte av resten av sitt eget liv.

Jeg mener det var en realityserie en gang som fokuserte på dette.. man valgte ut bortskjemte rikmannsunger til å være med til utlandet for å jobbe med bistand i noen uker..ungdommene kom hjem - totalt forandra (dette var ikke norsk ungdom, men mulig amerikansk?).

Jepp, mener det var amerikansk ungdom. De har hatt lignende serier for å folk i fra å bli gravide altfor unge også (at de må ta seg av en dukke i x antall uker og gjøre alt det man må når man får en baby.

Skrevet

Jepp, mener det var amerikansk ungdom. De har hatt lignende serier for å folk i fra å bli gravide altfor unge også (at de må ta seg av en dukke i x antall uker og gjøre alt det man må når man får en baby.

Sett den, ja ;)

Skrevet

Bra gjort, du kom kronikkforfatteren her i forkjøpet: http://www.dagbladet.no/2012/08/05/kultur/debatt/kronikk/22_juli/rosetog/22828365/ Jeg er forresten helt enig med dere begge.

Stilig!!!!

Denne forklarte faktisk endel :)

Men er det da slik at det er mennesker som kanskje føler seg litt ensomme eller som outsidere som klager mest? Tenker at det er de som har mest behov for denne samholdsfølelsen?

*grubler videre*

Skrevet

Stilig!!!!

Denne forklarte faktisk endel :)

Men er det da slik at det er mennesker som kanskje føler seg litt ensomme eller som outsidere som klager mest? Tenker at det er de som har mest behov for denne samholdsfølelsen?

*grubler videre*

Jeg tenker at alle trenger å definere et "oss" og til det trenger man også et "dem".

Skrevet

Jeg tenker at alle trenger å definere et "oss" og til det trenger man også et "dem".

Bra sagt...... Måtte grunne litt på den ;)

Skrevet

Bra sagt...... Måtte grunne litt på den ;)

Men ikke mer enn ett minutt! :-D

Skrevet

Men ikke mer enn ett minutt! :-D

Har en kjapp hjerne skjønner du :P

trollemor;o)
Skrevet

Applaus, liker liker liker, hurra der sa du det!!! Jeg er SÅ hjertens enig!!

Skrevet

Applaus, liker liker liker, hurra der sa du det!!! Jeg er SÅ hjertens enig!!

Good! ;)

Det er jo sånn her inne også... man kan dele inn DOL'erne i to grupper - de som generelt sett er mest negative og de som generelt sett er mest positive ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...