Gå til innhold

Hvordan greie og slappe av?

Anbefalte innlegg

Gjest poncho
Skrevet

Pga forskjellige omstendigheter har jeg veldig store problemer med å slappe av. Nå har jeg vondt i alle musklene i kroppen. Tror jeg ligger å spenner meg om natta, lårmusklene kjennes ut som om de har sprunget flere mil.

Finnes det noen medisiner, eller noe, som kan hjelpe meg med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spikermatte er perfekt mht å lindre stive og ømme muskler, og få kroppen til å slappe av... Har du en slik?

Evt kan du prøve Yoga/avspenningsteknikker...

Å ta en kombinasjon av Ibux+ Paracet hjelper også musklene til å slappe av - kanskje fortrinnsvis rett før du skal legge deg for kvelden.

Gjest poncho
Skrevet

Spikermatte er perfekt mht å lindre stive og ømme muskler, og få kroppen til å slappe av... Har du en slik?

Evt kan du prøve Yoga/avspenningsteknikker...

Å ta en kombinasjon av Ibux+ Paracet hjelper også musklene til å slappe av - kanskje fortrinnsvis rett før du skal legge deg for kvelden.

Tusen takk for gode råd. Jeg skal forsøke. Må visst gjøre noe, er så stiv og har så vondt at jeg nesten ikke kommer meg ned trappa. Ser ut som ei gammel dame og det er jeg jo ikke :=)

Skrevet

Tusen takk for gode råd. Jeg skal forsøke. Må visst gjøre noe, er så stiv og har så vondt at jeg nesten ikke kommer meg ned trappa. Ser ut som ei gammel dame og det er jeg jo ikke :=)

Au, høres vondt ut :(

Trening er noe av det mest affektive for stive kropper, så hvis du greier å bevege deg såpass at du kan ta deg en skogstur e.l, så vil nok det hjelpe veldig godt også!

Gjest poncho
Skrevet

Au, høres vondt ut :(

Trening er noe av det mest affektive for stive kropper, så hvis du greier å bevege deg såpass at du kan ta deg en skogstur e.l, så vil nok det hjelpe veldig godt også!

Ja, jeg er klar over at trening hjelper og å få strekke skikkelig ut etterpå. Jeg føler meg litt utrygg for tiden, derfor ikke så lett å komme seg ut. Kanskje bedre om jeg kjører et stykke bort og går en tur. Takk skal du ha :-)

Skrevet

Tror du kan ha nytte av psykomotorisk fysioterapi eller meditasjon, yoga eller avspennigsøvelser. Kjøp boken Stress av Kroese. Det følger med en cd med avspenningsøvelser og yogaøvelser. Den koster ca. 200 kr men er sikker verdt det. Sjekk bokkilden. Fysisk trening kan også hjelpe. Da blir man avslappet etterpå.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror du kan ha nytte av psykomotorisk fysioterapi eller meditasjon, yoga eller avspennigsøvelser. Kjøp boken Stress av Kroese. Det følger med en cd med avspenningsøvelser og yogaøvelser. Den koster ca. 200 kr men er sikker verdt det. Sjekk bokkilden. Fysisk trening kan også hjelpe. Da blir man avslappet etterpå.

Skriver under her, skulle til å skrive omtrent akkurat det samme, inkl. Kroese.

Skrevet

Ja, jeg er klar over at trening hjelper og å få strekke skikkelig ut etterpå. Jeg føler meg litt utrygg for tiden, derfor ikke så lett å komme seg ut. Kanskje bedre om jeg kjører et stykke bort og går en tur. Takk skal du ha :-)

Siden jeg ikke eier skam og min nysgjerrighet er milevis over middels, får jeg lov til å spørre deg hvorfor du opplever det utrygt? Er det angst som er vanskelig eller er det andre ting som virker utrygt for deg ute?

Gjest poncho
Skrevet

Siden jeg ikke eier skam og min nysgjerrighet er milevis over middels, får jeg lov til å spørre deg hvorfor du opplever det utrygt? Er det angst som er vanskelig eller er det andre ting som virker utrygt for deg ute?

Det er lov å være nysgjerrig :-). Jeg har opplevd og opplever fortsatt at endel mennesker er farlige. Når jeg blir psyk (det har sikkert noe med angst å gjøre), blir jeg paranoid og føler meg overvåket. Nå bruker jeg trilafon pga a dette, ellers fliipper jeg helt it og alt blir katastrofalt. Har hele tiden følelsen av at det vil skje noe forferdelig igjen og greier ikke å slappe av.

Nå har jeg gått meg en tur og følt at noen er etter meg og overvåker meg. Det er øyne overalt. Men jeg greide det og det er en stor seier. Jeg lever enda også og de hjemme har overlevd selv om jeg ikke holdt vakt. Jeg har ptsd og vedvarende persolighetsendring etter traumatiske opplevelser. Det betyr vel at jeg må gjøre det beste ut av dette , ikke enkelt, men jeg velger å tro at det er mulig. Noe mere du lurer på? :)))

Gjest poncho
Skrevet

Takk for svar! Jeg har forsøkt psykomotorisk fysioterapi engang og da ble jeg kjempesyk. Tror ikke jeg er som alle andre. Takk for boktips, skal se og få kjøpt den. Jeg er en lesehest så det går nok bra :-). Har fått trimmet litt og det gjør godt kjenner jeg.

Gjest poncho
Skrevet

Lett kondisjonstrening.

Bare jeg kommer meg ut så er dette nyttig ja :-).

Skrevet

Det er lov å være nysgjerrig :-). Jeg har opplevd og opplever fortsatt at endel mennesker er farlige. Når jeg blir psyk (det har sikkert noe med angst å gjøre), blir jeg paranoid og føler meg overvåket. Nå bruker jeg trilafon pga a dette, ellers fliipper jeg helt it og alt blir katastrofalt. Har hele tiden følelsen av at det vil skje noe forferdelig igjen og greier ikke å slappe av.

Nå har jeg gått meg en tur og følt at noen er etter meg og overvåker meg. Det er øyne overalt. Men jeg greide det og det er en stor seier. Jeg lever enda også og de hjemme har overlevd selv om jeg ikke holdt vakt. Jeg har ptsd og vedvarende persolighetsendring etter traumatiske opplevelser. Det betyr vel at jeg må gjøre det beste ut av dette , ikke enkelt, men jeg velger å tro at det er mulig. Noe mere du lurer på? :)))

Du er en vennlig sjel, takk. Jeg skulle til å foreslå fysio men forstår du føler alt forverres av dette. Noe som og kan gjøre godt er øvelser i vann/basseng, en får myket opp på samme tid som en sliter seg ut, -men det er jo ikke alle steder som har slik mulighet dessverre.

Skrevet

Gratulerer med seieren!! :)) Kanskje du bør sette deg noen slike små mål hver eneste dag for å kunne komme deg videre? Jeg antar fornuften i deg skjønner at det du føler er "farlig" egentlig ikke er farlig?

Kom til å tenke på at jeg ofte pleier å ta lange og varme bad når jeg kjenner meg stiv i kroppen, så hvis du har et badekar, så hopp i det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...