Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du om det er akupunktur som hjelper (altså, at nålene skal stå på bestemte steder), eller om man bare kunne stukket nålene "hvor som helst" (innenfor rimelighetens grenser)?

Med vennlig hilsen

Jeg sier ikke at jeg vet. Og for meg er ikke det viktig heller. Dokumentasjon er ikke det avgjørende for meg når jeg velger behandlingsform.

Har jeg plager av et eller annet slag, går jeg først til legen, og får jeg ikke den hjelpen jeg ønsker der, så søker jeg videre. Anbefalinger fra andre kan være avgjørende for hva jeg prøver.

Det meste av det som har dokumentert virkning i dag, har først ikke vært dokumentert. Og på den annen side, det som hjelper for en, hjelper ikke nødvendigvis like godt for en annen.

Mange har gode erfaringer med akupunktur. Dokumentasjon eller ikke.

Mange har gode erfaringer med skolemedisin, og noen har dårlige erfaringer. Sånn er det bare.

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Tonette

13

• Lillemus

3

• christensen1365381166

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg sier ikke at jeg vet. Og for meg er ikke det viktig heller. Dokumentasjon er ikke det avgjørende for meg når jeg velger behandlingsform.

Har jeg plager av et eller annet slag, går jeg først til legen, og får jeg ikke den hjelpen jeg ønsker der, så søker jeg videre. Anbefalinger fra andre kan være avgjørende for hva jeg prøver.

Det meste av det som har dokumentert virkning i dag, har først ikke vært dokumentert. Og på den annen side, det som hjelper for en, hjelper ikke nødvendigvis like godt for en annen.

Mange har gode erfaringer med akupunktur. Dokumentasjon eller ikke.

Mange har gode erfaringer med skolemedisin, og noen har dårlige erfaringer. Sånn er det bare.

Dokumentasjon er det vi har som indikerer om noe bare er fupp og bedrageri (eller rett og slett farlig), eller om det virker og har få bivirkninger.

Hvis du ikke har det er det bare sjansespill.

Med vennlig hilsen

Dokumentasjon er det vi har som indikerer om noe bare er fupp og bedrageri (eller rett og slett farlig), eller om det virker og har få bivirkninger.

Hvis du ikke har det er det bare sjansespill.

Med vennlig hilsen

Livet er et sjansespill :-)

Det gjelder skolemedisinen også. Man kan stadig vekk lese om feilbehandlinger og bivirkninger i avisene.

Livet er et sjansespill :-)

Det gjelder skolemedisinen også. Man kan stadig vekk lese om feilbehandlinger og bivirkninger i avisene.

''Livet er et sjansespill :-)

Det gjelder skolemedisinen også. Man kan stadig vekk lese om feilbehandlinger og bivirkninger i avisene. – Tonette

''

Livet er et sjansespill, men vi har meget stor innflytelse på hvilke sjanser vi tar.

Ingen påstår at skolemedisin er perfekt, men det fungerer meget godt. Hadde det samme vært sant for akupunktur så hadde det også vært allment godtatt som skolemedisin.

Med vennlig hilsen

Det har nå vært flere metaundersøkelser som viser dette:

http://scienceblogs.com/insolence/2009/01/29/can-we-finally-just-say-that-acupuncture/

Med vennlig hilsen

Referansen du henviser til refererer såvidt jeg kan se kun en systematisk gjennomgang av studier i forhold til akupunktur brukt som smertebehandling. Anvendelsesområdet er adskillig videre.

christensen1365381166

''Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.''

Jeg har ikke tenkt å lete opp dokumentasjon, men siden akupunktur/triggerpunktbehandling er mye brukt innen idrettsmedisin, samt tilbys på de fleste sykehusenes fødeavdelinger, så vil det overraske meg om det ikke finnes dokumentasjon på virkning. De idrettsmedisinske miljøene er så avgjort orientert mot evidensbasert medisin, og både leger og fysioterapeuter benytter nåler i behandling av spesifikke plager.

En helt annen ting er at enkelte akupunktører har en tendens til å påstå at de kan behandle "hva som helst", og dette anser jeg for å være uprofesjonell praksis.

''Important new research about the effects of acupuncture on the brain may provide an understanding of the complex mechanisms of acupuncture and could lead to a wider acceptability of the treatment.

The study, by researchers at the University of York and the Hull York Medical School published in Brain Research, indicates that acupuncture has a significant effect on specific neural structures. When a patient receives acupuncture treatment, a sensation called deqi can be obtained; scientific analysis shows that this deactivates areas within the brain that are associated with the processing of pain.''

http://www.medicalnewstoday.com/articles/178270.php

Annonse

''Livet er et sjansespill :-)

Det gjelder skolemedisinen også. Man kan stadig vekk lese om feilbehandlinger og bivirkninger i avisene. – Tonette

''

Livet er et sjansespill, men vi har meget stor innflytelse på hvilke sjanser vi tar.

Ingen påstår at skolemedisin er perfekt, men det fungerer meget godt. Hadde det samme vært sant for akupunktur så hadde det også vært allment godtatt som skolemedisin.

Med vennlig hilsen

Og det er nettopp når skolemedisinen ikke fungerer, at folk søker videre og prøver å finne alternativer.

Og det er nettopp når skolemedisinen ikke fungerer, at folk søker videre og prøver å finne alternativer.

''Og det er nettopp når skolemedisinen ikke fungerer, at folk søker videre og prøver å finne alternativer. – Tonette

''

Neida, det er mange som gjør det uansett.

Ikke bare det, det fungerer da ikke noe bedre bare fordi skolemedisin ikke virker.

Med vennlig hilsen

''Og det er nettopp når skolemedisinen ikke fungerer, at folk søker videre og prøver å finne alternativer. – Tonette

''

Neida, det er mange som gjør det uansett.

Ikke bare det, det fungerer da ikke noe bedre bare fordi skolemedisin ikke virker.

Med vennlig hilsen

Tror neppe at akupunkur hadde overlevd som behandlingform i over 3000 år dersom det ikke hadde noen effekt.

Ting som ikke fungerer dør ut etter vært.

Tror neppe at akupunkur hadde overlevd som behandlingform i over 3000 år dersom det ikke hadde noen effekt.

I en del kulturer driver de ut onde ånder, forsøker å helbrede gjennom bønn og tungetale...men det hjelper kanskje en og annen?

''Tror neppe at akupunkur hadde overlevd som behandlingform i over 3000 år dersom det ikke hadde noen effekt.

Ting som ikke fungerer dør ut etter vært. – Tonette''

Hvorfor ikke? Religion eksisterer jo fremdeles, og de er motstridende på toppen av de hele.

Så lenge det er en stor nok gruppe mennesker som har økonomiske insentiver til å påstå at "min behandling fungerer", og pasienter som ikke sjekker om det er placebo og/eller "sham", så er det klart at det fortsetter og fortsetter og fortseter, inntil nok mennesker stiller skeptiske spørsmål.

Med vennlig hilsen

''Så hesten forventer å bli bedre av å bli stukket med nåler? Eller den lille babyen som har kolliksmerter? – Lillemus''

Enten at folk/hester faktisk blir bedre av nålestikkingen (uavhengig av hvor det stikkes), eller at behandlerens manér roer dem ned. (Akkurat som når man trøster et barn.)

Velkjent, begge to.

Rart andre ting ikke funker minst like bra da....

Annonse

Har du ikke funnet ut at det ikke hjelper å diskutere med sør? Han er sta som et esel :P

Hehe... har funnet ut det ja :-p

Jeg er lykkelig for at jeg ikke er gift med fyren. Det må være slitsomt å være sammen med en som alltid skal ha siste ordet i en diskusjon.

Ei venninne av meg var sammen med en sånn. En stund etter at hun hadde gjort det slutt, møtte hun han på byn. Han var knust over at hun hadde gjort det slutt, og han grein, og spurte hun hva han kunne gjøre for at hun ville gå tilbake til han. Hun sa: - En ting skal du vite, du har ikke alltid rett! Og da svarte han: -Men jeg har jo det jo! Da visste hun at det ikke var håp.

Hehe... har funnet ut det ja :-p

Jeg er lykkelig for at jeg ikke er gift med fyren. Det må være slitsomt å være sammen med en som alltid skal ha siste ordet i en diskusjon.

Ei venninne av meg var sammen med en sånn. En stund etter at hun hadde gjort det slutt, møtte hun han på byn. Han var knust over at hun hadde gjort det slutt, og han grein, og spurte hun hva han kunne gjøre for at hun ville gå tilbake til han. Hun sa: - En ting skal du vite, du har ikke alltid rett! Og da svarte han: -Men jeg har jo det jo! Da visste hun at det ikke var håp.

Du?

Er det du eller jeg som har "siste ord" her? Er det du eller jeg som kommer med slikt usaklig personpreik som du nå gjør?

Du er nå over på å diskutere person, fremfor sak.

''Her er også litt info om hva akupunktur kan hjelpe mot.

Selv om Sør har liten (rettere sagt ingen) tro på akupunktur, så er du sikkert voksen nok til å finne ut av det selv. Hvem skal du tro på? Sør, eller en med 3-årig utdannelse fra Nordisk akupunkturhøyskole. – Tonette''

Det handler heldigvis ikke om HVEM man skal tro på, for det er flotte, vitenskapelige undersøkelser som viser at man ikke blir bedre av akupunktur enn av at noen stikker nåler helt tilfeldig i deg:

http://skepdic.com/acupuncture.html

Kilde: "sceptic.com" høres veldig *kremt* forutinntatt ut....

Søk opp akupunktur effekt på nettsted som viser publikasjoner på medisinsk forskning for eksempel pubmed... Her er noen få eksempler :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22924414

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22985128

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22898062

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22811747

Du?

Er det du eller jeg som har "siste ord" her? Er det du eller jeg som kommer med slikt usaklig personpreik som du nå gjør?

Du er nå over på å diskutere person, fremfor sak.

Beklager hvis jeg trakker over ei grense.

Og når det gjelder religion, så er det stor forskjell på religion og en behandlingsform.

Religion er en tro man blir oppvokst med. Troen endres ikke før noen tør å tenke utenfor boksen. Noe som i mange religioner er vanskelig, for de strenge reglene gjør at man ikke får lov til å tenke selv.

Det er ingen som blir tvunget til å tro på akupunktur.

Og du svarte ikke på det jeg nevnte om kiropraktorer. For noen år siden var kiroprakti kvakksalveri, og legene advarte mot det. En behandlingsform kan faktisk virke og være til god hjelp selv om den ikke er allment akseptert.

Og når det gjelder religion, så er det stor forskjell på religion og en behandlingsform.

Religion er en tro man blir oppvokst med. Troen endres ikke før noen tør å tenke utenfor boksen. Noe som i mange religioner er vanskelig, for de strenge reglene gjør at man ikke får lov til å tenke selv.

Og du svarte ikke på det jeg nevnte om kiropraktorer. For noen år siden var kiroprakti kvakksalveri, og legene advarte mot det. En behandlingsform kan faktisk virke og være til god hjelp selv om den ikke er allment akseptert.

Min lege foreslo selv akupunktur på en muskulær greie jeg slet med en stund.

Hei,

Ja, det er "over en grense" når man går etter person, fremfor arguementene.

Jeg skrev ikke noe om kiropraktorer fordi jeg vet svært lite om det.

At én behandlingsform/tablett fungerte er ikke noe "bevis" på at en annen gjør det. Alle behandlingsformer og tabletter må dokumenteres og "stå på egne ben". Det hjelper jo ikke at "en annen fungerte".

Det som ser ut til å være konklusjonen er at det er "likegyldig" hvor man stikker nålene (altså, at man ikke trenger gjøre det i tråde med "kinesiske tradisjoner). Det er altså nålestikkingen som kan være utslagsgivende, og ikke "energibaner".

Med vennlig hilsen

Kilde: "sceptic.com" høres veldig *kremt* forutinntatt ut....

Søk opp akupunktur effekt på nettsted som viser publikasjoner på medisinsk forskning for eksempel pubmed... Her er noen få eksempler :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22924414

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22985128

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22898062

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22811747

''Kilde: "sceptic.com" høres veldig *kremt* forutinntatt ut....''

I motsetning til dine kilder? ;-)

J Altern Complement Med.

Evid Based Complement Alternat Med.

Journal Acupunct Meridian Stud.

*hostekule*

Skepsis/Sceptic er skeptisk mot behandlinger som ikke kan dokumenteres, og ikke (i utgangspunktet) bestemte behanlingsformer.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...