Gå til innhold

Hjelper akupunktur?


tjohei

Anbefalte innlegg

Mot forskjellige plager av psykisk art eller fysisk for den sags skyld. Da tenker jeg på overspising/stor appetitt og depresjon/angst. Noen som vet eller har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • Tonette

    13

  • Lillemus

    3

  • christensen1365381166

    3

Mest aktive i denne tråden

En stor metaundersøkelse viste at akupunktur ikke fungerer, utover placebo. (Har ikke referansen nå.)

Dvs. det "hjelper" (i anførselstegn) å få nåler stukket i kroppen, men det er ganske så "irrelevant" hvor de nålene settes.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.

Hvilken viser at det er placeboeffekten (folk forventer å bli bedre), og ikke behandlingen som gjør dem bedre.

Hvis placeboeffekten fungerer så er det supert det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis placeboeffekten fungerer så er det supert det :-)

''Hvis placeboeffekten fungerer så er det supert det :-) – Tonette''

Placeboeffekten fungerer kun så lenge folk tror på det, åpenbart.

Men mer vesentlig, det er fremdeles fupp og fanteri, all den tid det ikke er behandlingen som gjør folk bedre. Det er like galt som hvis legen din skulle selge deg falske tabletter (uten effekt). Umoralsk og juks.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvis placeboeffekten fungerer så er det supert det :-) – Tonette''

Placeboeffekten fungerer kun så lenge folk tror på det, åpenbart.

Men mer vesentlig, det er fremdeles fupp og fanteri, all den tid det ikke er behandlingen som gjør folk bedre. Det er like galt som hvis legen din skulle selge deg falske tabletter (uten effekt). Umoralsk og juks.

Med vennlig hilsen

Hvordan kan du si at akupunktur er fupp og fanteri?

http://www.bt.dk/sygdomme/forskere-slaar-fast-akupunktur-virker

Hva med kiropraktorer? Tror du de også driver med fanteri? Det trodde iallfall legen som svigermor gikk til for en tid tilbake. Legen advarte henne sterkt mot å gå til kiropraktor, så hun har holdt seg unna kiropraktorer helt til nå nylig. Endelig har hun fått hjelp mot nakkeplagene sine. Etter å ha slitt med nakken i veldig mange år, har hun nå funnet en behandlingsform som hjelper henne.

Selv gikk jeg i 14 år med et vondt håndledd. Ingen kunne hjelpe. Men da jeg gikk til kiropraktor med ei vondt skulder, spurte jeg om han kunne se på håndleddet mitt også. På mindre enn et minutt var håndleddet fikset! Og det virker fortsatt, en del år etterpå. Tenk om legen hadde visst bedre 14 år tidligere, så hadde jeg sluppet å vært så plaget i de 14 åra.

Hvorfor advare folk mot noe som kan hjelpe? De må få lov til å finne ut av det selv. Om de taper penger på det, så spiller det faktisk ingen rolle i den store sammenhengen. Jeg har prøvd en del forskjellig opp gjennom årene for å få hjelp med plagene mine. Noe hjelper, annet hjelper ikke, men hva så? Jeg angrer ikke på det jeg har prøvd. Og pengene hadde jeg brukt uansett. Mange velge faktisk å bruke tusenvis på ting som de vet er ødeleggende for helsa, så om folk vil bruke penger på å bedre helsa si, så la dem gjøre det! De kan risikere å bli lurt. Ja, men hva så? De blir muligens lurt av bilselgeren også?

Å drive med latterliggjøring av folk som tror på andre måter å få hjelp på er direkte ufint! Akkurat som kiropraktoerene ble latterliggjort for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at akupunktur er fupp og fanteri?

http://www.bt.dk/sygdomme/forskere-slaar-fast-akupunktur-virker

Hva med kiropraktorer? Tror du de også driver med fanteri? Det trodde iallfall legen som svigermor gikk til for en tid tilbake. Legen advarte henne sterkt mot å gå til kiropraktor, så hun har holdt seg unna kiropraktorer helt til nå nylig. Endelig har hun fått hjelp mot nakkeplagene sine. Etter å ha slitt med nakken i veldig mange år, har hun nå funnet en behandlingsform som hjelper henne.

Selv gikk jeg i 14 år med et vondt håndledd. Ingen kunne hjelpe. Men da jeg gikk til kiropraktor med ei vondt skulder, spurte jeg om han kunne se på håndleddet mitt også. På mindre enn et minutt var håndleddet fikset! Og det virker fortsatt, en del år etterpå. Tenk om legen hadde visst bedre 14 år tidligere, så hadde jeg sluppet å vært så plaget i de 14 åra.

Hvorfor advare folk mot noe som kan hjelpe? De må få lov til å finne ut av det selv. Om de taper penger på det, så spiller det faktisk ingen rolle i den store sammenhengen. Jeg har prøvd en del forskjellig opp gjennom årene for å få hjelp med plagene mine. Noe hjelper, annet hjelper ikke, men hva så? Jeg angrer ikke på det jeg har prøvd. Og pengene hadde jeg brukt uansett. Mange velge faktisk å bruke tusenvis på ting som de vet er ødeleggende for helsa, så om folk vil bruke penger på å bedre helsa si, så la dem gjøre det! De kan risikere å bli lurt. Ja, men hva så? De blir muligens lurt av bilselgeren også?

Å drive med latterliggjøring av folk som tror på andre måter å få hjelp på er direkte ufint! Akkurat som kiropraktoerene ble latterliggjort for ikke så lenge siden.

Grunnen til at det ikke kan dokumenteres ordentlig (og da ville det vært skolemedisin) er jo nettopp at det ikke funker.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-09/eecc-adn092607.php

Og du finner ørten artikler om det, inkl at det "vant" prisen for verste kvakksalveri i 2011:

http://www.forbes.com/sites/stevensalzberg/2011/12/30/the-worst-quackery-of-2011-battlefield-acupuncture/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.haugesund-akupunktur.no/om-akupunktur/hva-kan-behandles/

Her er også litt info om hva akupunktur kan hjelpe mot.

Selv om Sør har liten (rettere sagt ingen) tro på akupunktur, så er du sikkert voksen nok til å finne ut av det selv. Hvem skal du tro på? Sør, eller en med 3-årig utdannelse fra Nordisk akupunkturhøyskole.

''Her er også litt info om hva akupunktur kan hjelpe mot.

Selv om Sør har liten (rettere sagt ingen) tro på akupunktur, så er du sikkert voksen nok til å finne ut av det selv. Hvem skal du tro på? Sør, eller en med 3-årig utdannelse fra Nordisk akupunkturhøyskole. – Tonette''

Det handler heldigvis ikke om HVEM man skal tro på, for det er flotte, vitenskapelige undersøkelser som viser at man ikke blir bedre av akupunktur enn av at noen stikker nåler helt tilfeldig i deg:

http://skepdic.com/acupuncture.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.

Hvilken viser at det er placeboeffekten (folk forventer å bli bedre), og ikke behandlingen som gjør dem bedre.

''Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.''

Jeg har ikke tenkt å lete opp dokumentasjon, men siden akupunktur/triggerpunktbehandling er mye brukt innen idrettsmedisin, samt tilbys på de fleste sykehusenes fødeavdelinger, så vil det overraske meg om det ikke finnes dokumentasjon på virkning. De idrettsmedisinske miljøene er så avgjort orientert mot evidensbasert medisin, og både leger og fysioterapeuter benytter nåler i behandling av spesifikke plager.

En helt annen ting er at enkelte akupunktører har en tendens til å påstå at de kan behandle "hva som helst", og dette anser jeg for å være uprofesjonell praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det hjelper for angst osv, men jeg hadde iallefall fantastisk god effekt av akupunktur i forbindelse med etterrier etter to av fødslene mine. Uten akupunkturnålene besvimte jeg av smerte pga etterriene, ca ti min etter at nåler var satt hadde jeg ingen smerter i det hele tatt :) Effekten varte i ca to timer, så måtte jeg ha nye nåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.

Hvilken viser at det er placeboeffekten (folk forventer å bli bedre), og ikke behandlingen som gjør dem bedre.

''Hvilken viser at det er placeboeffekten (folk forventer å bli bedre), og ikke behandlingen som gjør dem bedre.''

Kan du da forklare hvordan det virker på dyr (hester) og babyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at det ikke kan dokumenteres ordentlig (og da ville det vært skolemedisin) er jo nettopp at det ikke funker.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-09/eecc-adn092607.php

Og du finner ørten artikler om det, inkl at det "vant" prisen for verste kvakksalveri i 2011:

http://www.forbes.com/sites/stevensalzberg/2011/12/30/the-worst-quackery-of-2011-battlefield-acupuncture/

Flere skoler i Norge tilbyr akupunktur utdanning. Utdanningen foregår som et deltidsstudium over 3,5 - 5 år. Det finnes utdanning i akupunktur på mennesker og i akupunktur for dyr.

I mai 2008 ble den første akupunkturutdanningen godkjent av NOKUT - Nasjonalt organ for for kvalitet i utdanningen, som den første høyskoleutdanningen i akupunktur i Norge.

Skulle gjerne hatt gul ramme på det som står ovenfor, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.

Jeg forstår at folk er skeptiske til alternativterapeuter uten utdannelse, men en akupunktør med flere års utdannelse! Det er for meg skolemedisin, de tilbyr akupunkur som smertelindring på sykehusene også.

At dokumentasjonen er for dårlig, ville ikke hindret meg i å prøve akupunktur hvis jeg trodde det kunne hjelpe meg.

Min eneste personlige erfaring med akupunktur er da jeg gikk gravid med nr 2. I første svangerskap kastet jeg mye opp, og var veldig dårlig. Var sykemeldt i 3 uker. Da jeg ble gravid igjen og jeg ble like kvalm, var det noen som anbefalte meg å prøve akupunktur. Så det gjorde jeg. Jeg ble iallfall bedre, om det var placebo eller tilfeldigheter så gjorde det. Jeg slapp iallfall sykemelding i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.''

Jeg har ikke tenkt å lete opp dokumentasjon, men siden akupunktur/triggerpunktbehandling er mye brukt innen idrettsmedisin, samt tilbys på de fleste sykehusenes fødeavdelinger, så vil det overraske meg om det ikke finnes dokumentasjon på virkning. De idrettsmedisinske miljøene er så avgjort orientert mot evidensbasert medisin, og både leger og fysioterapeuter benytter nåler i behandling av spesifikke plager.

En helt annen ting er at enkelte akupunktører har en tendens til å påstå at de kan behandle "hva som helst", og dette anser jeg for å være uprofesjonell praksis.

''samt tilbys på de fleste sykehusenes fødeavdelinger,''

Det stemmer det! Jeg fikk jo akupunktur da jentungen kom til verden - det gikk litt tregt, jeg fikk noen nåler i hendene (tror jeg det var?) og jentungen kom som en rakett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvilken viser at det er placeboeffekten (folk forventer å bli bedre), og ikke behandlingen som gjør dem bedre.''

Kan du da forklare hvordan det virker på dyr (hester) og babyer?

Fordi det sannsynligvis er enten forventningen, eller nålestikkingen (uansett hvor de stikkes) som er avgjørende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan stikke nålene akkurat hvor som helst - det helper like mye/lite uansett hvor du setter nålene.''

Jeg har ikke tenkt å lete opp dokumentasjon, men siden akupunktur/triggerpunktbehandling er mye brukt innen idrettsmedisin, samt tilbys på de fleste sykehusenes fødeavdelinger, så vil det overraske meg om det ikke finnes dokumentasjon på virkning. De idrettsmedisinske miljøene er så avgjort orientert mot evidensbasert medisin, og både leger og fysioterapeuter benytter nåler i behandling av spesifikke plager.

En helt annen ting er at enkelte akupunktører har en tendens til å påstå at de kan behandle "hva som helst", og dette anser jeg for å være uprofesjonell praksis.

Det har nå vært flere metaundersøkelser som viser dette:

http://scienceblogs.com/insolence/2009/01/29/can-we-finally-just-say-that-acupuncture/

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere skoler i Norge tilbyr akupunktur utdanning. Utdanningen foregår som et deltidsstudium over 3,5 - 5 år. Det finnes utdanning i akupunktur på mennesker og i akupunktur for dyr.

I mai 2008 ble den første akupunkturutdanningen godkjent av NOKUT - Nasjonalt organ for for kvalitet i utdanningen, som den første høyskoleutdanningen i akupunktur i Norge.

Skulle gjerne hatt gul ramme på det som står ovenfor, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.

Jeg forstår at folk er skeptiske til alternativterapeuter uten utdannelse, men en akupunktør med flere års utdannelse! Det er for meg skolemedisin, de tilbyr akupunkur som smertelindring på sykehusene også.

At dokumentasjonen er for dårlig, ville ikke hindret meg i å prøve akupunktur hvis jeg trodde det kunne hjelpe meg.

Min eneste personlige erfaring med akupunktur er da jeg gikk gravid med nr 2. I første svangerskap kastet jeg mye opp, og var veldig dårlig. Var sykemeldt i 3 uker. Da jeg ble gravid igjen og jeg ble like kvalm, var det noen som anbefalte meg å prøve akupunktur. Så det gjorde jeg. Jeg ble iallfall bedre, om det var placebo eller tilfeldigheter så gjorde det. Jeg slapp iallfall sykemelding i denne perioden.

Hvordan vet du om det er akupunktur som hjelper (altså, at nålene skal stå på bestemte steder), eller om man bare kunne stukket nålene "hvor som helst" (innenfor rimelighetens grenser)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det sannsynligvis er enten forventningen, eller nålestikkingen (uansett hvor de stikkes) som er avgjørende.

Med vennlig hilsen

Så hesten forventer å bli bedre av å bli stukket med nåler? Eller den lille babyen som har kolliksmerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hesten forventer å bli bedre av å bli stukket med nåler? Eller den lille babyen som har kolliksmerter?

''Så hesten forventer å bli bedre av å bli stukket med nåler? Eller den lille babyen som har kolliksmerter? – Lillemus''

Enten at folk/hester faktisk blir bedre av nålestikkingen (uavhengig av hvor det stikkes), eller at behandlerens manér roer dem ned. (Akkurat som når man trøster et barn.)

Velkjent, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...