Gå til innhold

Hjelper akupunktur?


tjohei

Anbefalte innlegg

Hei,

Ja, det er "over en grense" når man går etter person, fremfor arguementene.

Jeg skrev ikke noe om kiropraktorer fordi jeg vet svært lite om det.

At én behandlingsform/tablett fungerte er ikke noe "bevis" på at en annen gjør det. Alle behandlingsformer og tabletter må dokumenteres og "stå på egne ben". Det hjelper jo ikke at "en annen fungerte".

Det som ser ut til å være konklusjonen er at det er "likegyldig" hvor man stikker nålene (altså, at man ikke trenger gjøre det i tråde med "kinesiske tradisjoner). Det er altså nålestikkingen som kan være utslagsgivende, og ikke "energibaner".

Med vennlig hilsen

Min konklusjon er at folk må få lov til å prøve selv. Synes det blir feil å advare folk mot å prøve udokumenterte behandlingsformer. For det kan faktisk være at det er nettopp denne behandlingformen som kan være riktig for den personen.

Derfor eksemplet med kiropraktoren, som legene tidligere mente å være humbug, men som viste seg å være riktig måte å fikse håndleddet mitt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • Tonette

    13

  • Lillemus

    3

  • christensen1365381166

    3

Mest aktive i denne tråden

Hei, Tjohei :-)

Mitt råd er å oppsøke en akupunktør med ditt/dine problem, så vil det helt sikkert være en løsning.

Akupunktur og flere andre urgamle behandlingsmetoder arbeider etter dette prinsippet:

"Naturen skal kun hjelpes for at dens egen kraft skal virke"

( Hippokrates ).

Vitenskap og dokumentasjon er viktig, fornuft og magefølelse er enda viktigere, etter mitt syn.

Poenget er ikke å bli frisk 1 uke, men å bli varig frisk.

Ser forøvrig tråden din er nesten 2 mnd gammel, håper du har fått din hjelp!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon er at folk må få lov til å prøve selv. Synes det blir feil å advare folk mot å prøve udokumenterte behandlingsformer. For det kan faktisk være at det er nettopp denne behandlingformen som kan være riktig for den personen.

Derfor eksemplet med kiropraktoren, som legene tidligere mente å være humbug, men som viste seg å være riktig måte å fikse håndleddet mitt på.

''Min konklusjon er at folk må få lov til å prøve selv. Synes det blir feil å advare folk mot å prøve udokumenterte behandlingsformer. For det kan faktisk være at det er nettopp denne behandlingformen som kan være riktig for den personen.''

Ingen nekter noen å prøve, men det er en diskusjon hvorvidt det skal være lov å ta betalt for den type behandling, som ikke er dokumentert. Hvis det er på prøvestadiet (og det er det beste man kan si om det) så er det ikke behandling, men folk skal da være med i eksperimenter.

En annen ting: enhver behandling som har virkning kan/vil også ha bivirkninger. Bivirkningene av en behandling kan være langt verre enn virkningen. Det er derfor man tester, og det er derfor man ikke skal bruke behandlinger hvor verken virkning eller bivirkning er godt klarlagt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... har funnet ut det ja :-p

Jeg er lykkelig for at jeg ikke er gift med fyren. Det må være slitsomt å være sammen med en som alltid skal ha siste ordet i en diskusjon.

Ei venninne av meg var sammen med en sånn. En stund etter at hun hadde gjort det slutt, møtte hun han på byn. Han var knust over at hun hadde gjort det slutt, og han grein, og spurte hun hva han kunne gjøre for at hun ville gå tilbake til han. Hun sa: - En ting skal du vite, du har ikke alltid rett! Og da svarte han: -Men jeg har jo det jo! Da visste hun at det ikke var håp.

Hahahaha:))

Faktisk har jeg møtt sør i virkeligheten, og han er en veldig trivelig mann! Han virker ikke som en som MÅ ha siste ordet i RL, så jeg tror nok folk kan være ulike her og i RL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

''Kilde: "sceptic.com" høres veldig *kremt* forutinntatt ut....''

I motsetning til dine kilder? ;-)

J Altern Complement Med.

Evid Based Complement Alternat Med.

Journal Acupunct Meridian Stud.

*hostekule*

Skepsis/Sceptic er skeptisk mot behandlinger som ikke kan dokumenteres, og ikke (i utgangspunktet) bestemte behanlingsformer.

Med vennlig hilsen

Er University of York og Hull York Medical School bra nok for deg?

''Dr Hugh MacPherson, of the Complementary Medicine Research Group in the University's Department of Health Sciences, says: "These results provide objective scientific evidence that acupuncture has specific effects within the brain which hopefully will lead to a better understanding of how acupuncture works."''

http://www.medicalnewstoday.com/articles/178270.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kilde: "sceptic.com" høres veldig *kremt* forutinntatt ut....''

I motsetning til dine kilder? ;-)

J Altern Complement Med.

Evid Based Complement Alternat Med.

Journal Acupunct Meridian Stud.

*hostekule*

Skepsis/Sceptic er skeptisk mot behandlinger som ikke kan dokumenteres, og ikke (i utgangspunktet) bestemte behanlingsformer.

Med vennlig hilsen

Publikasjoner som omhander nyre går gjerne til journaler som skriver om nyre, mens tema på hjernekreft går til journaler som publiserer kreft-eller hjerne-relaterte ting.

Du får neppe publisert god forskning omkring nyre i et typisk molekylært relatert krefttidskrift.

Likevel er alle disse journaler som publiserer vitenskapelige funn innen sitt felt.

Likevel- et raskt søk til viser at akupunktur-relaterte ting også publiseres i Rheumatology http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22923762 , neuromodulation (i link i forrige innlegg fra meg; hvorfor viste du ikke til denne i ditt svar til meg?), Can J Psyciatry http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22762294 , J.Clin Nurse http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22672450 og mange, mange flere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

christensen1365381166

''Mot forskjellige plager av psykisk art eller fysisk for den sags skyld''

Det tror jeg ikke. Men mye tyder på at akupunktur *kan* hjelpe mot smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er University of York og Hull York Medical School bra nok for deg?

''Dr Hugh MacPherson, of the Complementary Medicine Research Group in the University's Department of Health Sciences, says: "These results provide objective scientific evidence that acupuncture has specific effects within the brain which hopefully will lead to a better understanding of how acupuncture works."''

http://www.medicalnewstoday.com/articles/178270.php

Dette er en metastudie (altså, de har studert de andre), og er utført av:

Nordic Cochrane Centre, Rigshospitalet, Department 3343, Blegdamsvej 9, DK-2100 Copenhagen, Denmark

og publisert i British Medical Journal

http://www.bmj.com/content/338/bmj.a3115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Publikasjoner som omhander nyre går gjerne til journaler som skriver om nyre, mens tema på hjernekreft går til journaler som publiserer kreft-eller hjerne-relaterte ting.

Du får neppe publisert god forskning omkring nyre i et typisk molekylært relatert krefttidskrift.

Likevel er alle disse journaler som publiserer vitenskapelige funn innen sitt felt.

Likevel- et raskt søk til viser at akupunktur-relaterte ting også publiseres i Rheumatology http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22923762 , neuromodulation (i link i forrige innlegg fra meg; hvorfor viste du ikke til denne i ditt svar til meg?), Can J Psyciatry http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22762294 , J.Clin Nurse http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22672450 og mange, mange flere til.

Poenget var ikke at de publiserte dem, men et tilsvar til din kritikk av at min kilde var forutinntatt (!).

Det er ingen grunn til å anta at de tre jeg nevnte er mindre forutinntatt. Tvert i mot, de eksisterer kun på grunn av at man kan så nok tvil om alternativ behandling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke at de publiserte dem, men et tilsvar til din kritikk av at min kilde var forutinntatt (!).

Det er ingen grunn til å anta at de tre jeg nevnte er mindre forutinntatt. Tvert i mot, de eksisterer kun på grunn av at man kan så nok tvil om alternativ behandling.

Med vennlig hilsen

Den jeg så du nevnte var sceptic.com. Bare tittel på kilde forteller sitt om deres syn på tema de tar opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg så du nevnte var sceptic.com. Bare tittel på kilde forteller sitt om deres syn på tema de tar opp....

''Den jeg så du nevnte var sceptic.com. Bare tittel på kilde forteller sitt om deres syn på tema de tar opp.... – sangsol''

Faktisk ikke - de er skeptiske FORDI ting ikke er dokumentert, helt uavhengig av om det er akupunktur eller ei.

Poenget var dog, som påpekt, at dine kilder ER forutinntatt, fordi de aldri hadde eksistert hvis de ikke klarte å "få det til å se ut som om akupunktur" osv. fungerer. Hadde de sagt "Nei, det gjør det ikke" hadde jo hele journalen møtte lukke og slukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den jeg så du nevnte var sceptic.com. Bare tittel på kilde forteller sitt om deres syn på tema de tar opp.... – sangsol''

Faktisk ikke - de er skeptiske FORDI ting ikke er dokumentert, helt uavhengig av om det er akupunktur eller ei.

Poenget var dog, som påpekt, at dine kilder ER forutinntatt, fordi de aldri hadde eksistert hvis de ikke klarte å "få det til å se ut som om akupunktur" osv. fungerer. Hadde de sagt "Nei, det gjør det ikke" hadde jo hele journalen møtte lukke og slukke.

Det jeg refererer til er vitenskapelig journaler.

Før ting publiseres i en slik journal, må det vitenskapelige innhold (metodevalg, resultat-tolkning etc) godkjenning av flere uavhengige vitenskapsfolk. Først etter slik godkjenning, blir artikkelen publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at akupunktur er fupp og fanteri?

http://www.bt.dk/sygdomme/forskere-slaar-fast-akupunktur-virker

Hva med kiropraktorer? Tror du de også driver med fanteri? Det trodde iallfall legen som svigermor gikk til for en tid tilbake. Legen advarte henne sterkt mot å gå til kiropraktor, så hun har holdt seg unna kiropraktorer helt til nå nylig. Endelig har hun fått hjelp mot nakkeplagene sine. Etter å ha slitt med nakken i veldig mange år, har hun nå funnet en behandlingsform som hjelper henne.

Selv gikk jeg i 14 år med et vondt håndledd. Ingen kunne hjelpe. Men da jeg gikk til kiropraktor med ei vondt skulder, spurte jeg om han kunne se på håndleddet mitt også. På mindre enn et minutt var håndleddet fikset! Og det virker fortsatt, en del år etterpå. Tenk om legen hadde visst bedre 14 år tidligere, så hadde jeg sluppet å vært så plaget i de 14 åra.

Hvorfor advare folk mot noe som kan hjelpe? De må få lov til å finne ut av det selv. Om de taper penger på det, så spiller det faktisk ingen rolle i den store sammenhengen. Jeg har prøvd en del forskjellig opp gjennom årene for å få hjelp med plagene mine. Noe hjelper, annet hjelper ikke, men hva så? Jeg angrer ikke på det jeg har prøvd. Og pengene hadde jeg brukt uansett. Mange velge faktisk å bruke tusenvis på ting som de vet er ødeleggende for helsa, så om folk vil bruke penger på å bedre helsa si, så la dem gjøre det! De kan risikere å bli lurt. Ja, men hva så? De blir muligens lurt av bilselgeren også?

Å drive med latterliggjøring av folk som tror på andre måter å få hjelp på er direkte ufint! Akkurat som kiropraktoerene ble latterliggjort for ikke så lenge siden.

Min lege er også helt imot kiropraktorer. (og all annen alternativ behandling)

Tror jeg hadde vært uføretrygdet i dag hadde jeg hørt på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nåleputa

Jeg har brukt akupunktur på flere ting.

Første gangen var etter 14 uker med beinet i gips. Da gipsen forsvant, var foten så stokk stiv og iskald pga dårlig blodgjennomstrømming at jeg trodde jeg skulle bli gal. Min nyutdannede fysioterapeut lurte på om jeg ville prøve nåler, og jeg sa ja. Trodde ikke mine egne følelser der jeg lå, jeg kjente hvordan blodet plutselig begynte å strømme til leggen helt på ordentlig igjen, og etter mange uker som iskald ble jeg normalt varm igjen. Og foten ble mye mer bevegelig.

Dette er vel ikke det man kaller "ekte akupunktur", men triggerpunktsakupunktur. Det samme har kurert både skulder og sete (og jeg har prøvd skolemedisin mot de samme plagene uten resultat).

"Ekte akupunktur" har jeg fått mot hyppig menstruasjon (menstruerte hver 14. dag i nesten et halvt år) og en strekk på baksiden av låret. Den lårstrekken var helt ille, klarte ikke å gå inn til akupunktøren selv, men vandret lett haltende ut igjen. Trengte bare 3 behandlinger før jeg kunne jogge igjen. Ble veldig overrasket, har hatt strekk før også og behandlet det på tradisjonelt vis, med helt annet resultat.

Så for meg fungerer disse nålene bedre enn det meste, selv om noen påstår at det er kvakksalveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha:))

Faktisk har jeg møtt sør i virkeligheten, og han er en veldig trivelig mann! Han virker ikke som en som MÅ ha siste ordet i RL, så jeg tror nok folk kan være ulike her og i RL :)

Det er bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...