Gå til innhold

Er dette en personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dere har helt sikkert rett i dette. Det er bare ikke noe morsomt å alltid få skylden for alt, hun skylder alltid på andre. Ikke har hun noe sosialt liv heller, dette er det jeg som må ivareta. Hun ringer ikke med telefonen, kontkter aldri noen selv og får hun høre at noen kommer på besøk, er hun plutselig syk. Hun trekker for gardinene og later som om hun ikke er hjemme. Går aldri i butikken og alt ser ut til å være slitsomt. Sånn har hun vært så lenge jeg har kjent henne, og det er ganske lenge...

Her er definisjonen på en personlighetsforstyrrelse. NHD har også svart i andre tråder om særs vanskelige mødre at det kan være en personlighetsforstyrrelse:

''Personlighetsforstyrrelse er en type psykisk lidelse som er kjennetegnet ved rigide og vedvarende mønstre av personlighetstrekk som på forskjellige måter fører til ubehag eller vansker for personen det gjelder eller omgivelsene.

Personlighetsforstyrrelsen er kjennetegnet ved at personen det gjelder ut fra kulturelle normer skiller seg fra hva som er forventet på følgende områder:

Kognisjon; måten personen oppfatter og tolker seg selv, andre mennesker og begivenheter på.

Affektivitet; om personens følelser er passende til situasjonen.

Hvordan personen kontrollerer sine impulser og får dekket sine behov.

Hvordan personen forholder seg til mennesker som står ham/henne nært og takler å være sammen med andre mennesker.''

Så jeg kan skjønne at du tenker personlighetsforstyrrelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Videoannonse
Annonse
Gjest poncho
Skrevet

Her er definisjonen på en personlighetsforstyrrelse. NHD har også svart i andre tråder om særs vanskelige mødre at det kan være en personlighetsforstyrrelse:

''Personlighetsforstyrrelse er en type psykisk lidelse som er kjennetegnet ved rigide og vedvarende mønstre av personlighetstrekk som på forskjellige måter fører til ubehag eller vansker for personen det gjelder eller omgivelsene.

Personlighetsforstyrrelsen er kjennetegnet ved at personen det gjelder ut fra kulturelle normer skiller seg fra hva som er forventet på følgende områder:

Kognisjon; måten personen oppfatter og tolker seg selv, andre mennesker og begivenheter på.

Affektivitet; om personens følelser er passende til situasjonen.

Hvordan personen kontrollerer sine impulser og får dekket sine behov.

Hvordan personen forholder seg til mennesker som står ham/henne nært og takler å være sammen med andre mennesker.''

Så jeg kan skjønne at du tenker personlighetsforstyrrelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Ja, alt det du skriver her stemmer på min mor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...