Gå til innhold

Kommer jeg meg videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man videre etter å ha blitt utsatt for umenneskelige seksuelle overgrep i to år? Hvordan går man videre når ens egen samboer mener du ikke har rett til å leve? hvordan skal jeg leve med å ha vært tvangsinnlagt, lagt i belter og de ansatte ved avdelingen fikk voldtektsmannen min til å komme å dusje meg! Jeg har nå kommet meg vekk fra han, men marerittet fortsetter inne i hodet mitt. Blir det noen gang bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god start ville i alle fall være at de som skal hjelpe deg, slutter å retraumatisere deg!

Skrevet

Det høres jo så grusomt ut at folk ikke vet hva de skal si... :-(

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Visste de at det var han som hadde voldtatt deg da for det er vanskelig å vite om du ikke sier noe til dem.

Råder deg til terapi og bestemme deg for å ta livet ditt tilbake. Det går ann å bli bedre.

Skrevet

Visste de at det var han som hadde voldtatt deg da for det er vanskelig å vite om du ikke sier noe til dem.

Råder deg til terapi og bestemme deg for å ta livet ditt tilbake. Det går ann å bli bedre.

Jaha, og hva mener du konkret med å "ta livet tilbake"?

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Jaha, og hva mener du konkret med å "ta livet tilbake"?

jeg mener å kjenne på trygghet og ro. på mange måter må en bestemme seg for å gi fortiden mindre makt og mindre styrke. men vanskelig alene, derfor foreslår jeg også terapi.

Skrevet

jeg mener å kjenne på trygghet og ro. på mange måter må en bestemme seg for å gi fortiden mindre makt og mindre styrke. men vanskelig alene, derfor foreslår jeg også terapi.

Så man kan bare bestemme seg for å ha mindre flashbacks og dødsangst?

Skrevet

''Hvordan går man videre etter å ha blitt utsatt for umenneskelige seksuelle overgrep i to år? Hvordan går man videre når ens egen samboer mener du ikke har rett til å leve? hvordan skal jeg leve med å ha vært tvangsinnlagt, lagt i belter og de ansatte ved avdelingen fikk voldtektsmannen min til å komme å dusje meg! Jeg har nå kommet meg vekk fra han, men marerittet fortsetter inne i hodet mitt. Blir det noen gang bedre?''

Dette fortjente du ikke.... det dette udyret gjorde mot deg var helt forferdelig, og du kan bidra til at han aldri kan gå ødelegge flere på denne måten!

Har du anmeldt ham?

Får du psykologhjelp?

De to tingene er viktig at er på plass før du kan komme deg videre! Psykologen vil kunne hjelpe deg til å endre tankemønsteret ditt.... Du vil aldri glemme det forferdelige som skjedde deg, men du er nå borte fra det og kan bygge opp livet ditt sakte men sikkert. Du vil vel ikke at overgriperen fortsatt skal ha makten over deg? Det har han så lenge du står i stampe og ikke kommer deg videre. Dette skal du greie - men du greier det ikke uten hjelp utenfra.

*klem*

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Så man kan bare bestemme seg for å ha mindre flashbacks og dødsangst?

jeg skrev heller ikke det. jeg tror det er viktig å bestemme seg for å leve i fremtid og plassere fortid i fortiden. å komme seg gjennom sånt har mye med valg å gjøre og god hjelp såklart.

Skrevet

jeg skrev heller ikke det. jeg tror det er viktig å bestemme seg for å leve i fremtid og plassere fortid i fortiden. å komme seg gjennom sånt har mye med valg å gjøre og god hjelp såklart.

Valg? Å få flashbacks er jo også en måte å leve i fortiden på.

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Valg? Å få flashbacks er jo også en måte å leve i fortiden på.

ja det er også derfor jeg foreslår terapi for å gå igjennom hva som hendte og ufarligjøre innenfor trygge rammer. en kan også bestemme seg for hvordan man skal takle flashbacks, la seg overmanne eller bruke teknikker for å hente seg inn og ta tilbake kontrollen.

Skrevet

ja det er også derfor jeg foreslår terapi for å gå igjennom hva som hendte og ufarligjøre innenfor trygge rammer. en kan også bestemme seg for hvordan man skal takle flashbacks, la seg overmanne eller bruke teknikker for å hente seg inn og ta tilbake kontrollen.

Men dette med å ta livet tilbake. Er det gitt at overgripere faktisk har tatt livet fra deg?

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Men dette med å ta livet tilbake. Er det gitt at overgripere faktisk har tatt livet fra deg?

det er heller ikke ment slik. når flashbacks, mareritt og angst dominerer hverdagen takket være en person eller fler handler det om å ta tilbake livet sitt.

Skrevet

det er heller ikke ment slik. når flashbacks, mareritt og angst dominerer hverdagen takket være en person eller fler handler det om å ta tilbake livet sitt.

Å ja. Og det kan man bare bestemme seg for? Og så skjer det liksom?

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Å ja. Og det kan man bare bestemme seg for? Og så skjer det liksom?

du virker jo nesten sint på meg? såklart virker det ikke i løpet av natten? men en kan jo velge å være slave av fortiden eller bestemme seg for å leve her og nå og bruke teknikker og terapi for å karre seg videre.

Skrevet

du virker jo nesten sint på meg? såklart virker det ikke i løpet av natten? men en kan jo velge å være slave av fortiden eller bestemme seg for å leve her og nå og bruke teknikker og terapi for å karre seg videre.

Jeg er ikke sur på deg, men jeg har skikkelig PMS, bare så det er klart. Og det er ikke det at du ikke har noen poenger, men det bikker litt over i offerrollepisspreik. Nå gidder jeg ikke diskutere mer. Ha en fin kveld.

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Jeg er ikke sur på deg, men jeg har skikkelig PMS, bare så det er klart. Og det er ikke det at du ikke har noen poenger, men det bikker litt over i offerrollepisspreik. Nå gidder jeg ikke diskutere mer. Ha en fin kveld.

"offerrollepisspreik" ja det gjør gjerne det når en treffer spikeren på hodet. jeg har vært der, er der fortsatt, og ser at ansvar er viktig for meg å ta. jeg må hver dag bestemme meg for at dette er mitt liv. men det er klart, langt mer ok å være slave av sin angst og sine minner.

Skrevet

"offerrollepisspreik" ja det gjør gjerne det når en treffer spikeren på hodet. jeg har vært der, er der fortsatt, og ser at ansvar er viktig for meg å ta. jeg må hver dag bestemme meg for at dette er mitt liv. men det er klart, langt mer ok å være slave av sin angst og sine minner.

Vel, flott det hjalp for deg. Bare husk å snakke for deg selv. Det som hjelper deg, er ikke nødvendigvis det som er riktig for andre. Ikke engang i en sånn situasjon. Og jeg mener fortsatt at det er litt offerrollepisspreik. Men for all del, jeg er glad du har det bedre :-)

Gjest BeenthereB4
Skrevet

Vel, flott det hjalp for deg. Bare husk å snakke for deg selv. Det som hjelper deg, er ikke nødvendigvis det som er riktig for andre. Ikke engang i en sånn situasjon. Og jeg mener fortsatt at det er litt offerrollepisspreik. Men for all del, jeg er glad du har det bedre :-)

helt enig i det men jeg har heller ikke sagt det gjelder for alle. når du spør så svarer jeg jo. og så blir du sur(?) fordi jeg begynner å snakke om å ta ansvar selv.

Skrevet

helt enig i det men jeg har heller ikke sagt det gjelder for alle. når du spør så svarer jeg jo. og så blir du sur(?) fordi jeg begynner å snakke om å ta ansvar selv.

Jeg er veldig for å ta ansvar selv. Det gjør jeg selv hver dag på alle mulig måter, men likevel har jeg flashbacks og våkner med mareritt der jeg ikke klarer å røre på meg. Blant annet.

Og jeg er ikke sur på DEG. Jeg har bare en ekstra kvass tone i dag fordi jeg lider av ekstrem pms!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...