Gå til innhold

Reflukssmerter i nakke/rygg?


Gjest Syreplaget

Anbefalte innlegg

Gjest Syreplaget

Hei

Jeg venter for tiden på gastroskopi i forbindelse med det legen sier er syreplager.

Symptomene mine i starten var trykk i brystet, stadig trang til å rape, ubehag øverste del av magen, stor klump i halsen etter måltider og økende ubehag når jeg bøyde meg frem.

Etter 5 uker på Nexium er jeg mye bedre. Jeg får en liten klump i halsen av og til, og jeg kjenner at det ikke er lurt å bøye seg frem når jeg nettopp har spist. Jeg er fortsatt svært forsiktig med hva jeg spiser.

Selv om jeg er bedre, stusser jeg over en ting. Ofte når jeg spiser, så får jeg nokså umiddelbart vondt i nakken og hodet. Det tar bare noen få minutter før denne følelsen er der. Jeg kan også få smerter i ryggen litt lenger nede (mellom skulderbladene), og jeg kan noen ganger føle et lite trykk foran rett under brystbeinet. Nakke- og hodesmertene kommer ganske umiddelbart etter inntak av mat, smertene i ryggen kan komme litt senere, men de kan også opptre ganske raskt etter måltidet, litt avhengig av hva jeg spiser.

Er det noen her med lignende erfaringer? Kan jeg regne med at dette er smerter som stråler fra spiserøret? Det hører med til historien at jeg har bekymret meg fryktelig for hva alt dette kan være en periode nå. Smertene er likevel ikke muskelspenninger, de er helt tydelig knyttet til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Søndag_i_dag

Jeg sliter med det jeg selv tror er reflux. Jeg har vondt mellom skulderbladene nesten hele tiden.

Jeg har lite plager fra mage, men har halsbrann og ubehag hver dag.

Dette til tross for at jeg går på 40 mg nexium daglig og har gjort det i flere år.

Men jeg er så redd for slangen at jeg ikke tør gå til legen:(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syreplaget

Jeg sliter med det jeg selv tror er reflux. Jeg har vondt mellom skulderbladene nesten hele tiden.

Jeg har lite plager fra mage, men har halsbrann og ubehag hver dag.

Dette til tross for at jeg går på 40 mg nexium daglig og har gjort det i flere år.

Men jeg er så redd for slangen at jeg ikke tør gå til legen:(.

Jeg var til gastroskopi i forrige uke, og det var virkelig ikke noe problem. Legen var erfaren og forsiktig, og bedøvelsessprayen i halsen virket meget godt. Jeg brakk meg faktisk ikke en eneste gang. Jeg vil faktisk heller gjøre gastroskopi enn å borre hull hos tannlegen uten bedøvelse, og jeg er så lite redd for tannlegen at jeg sovnet under en rotfylling en gang...

Du har sikkert tatt gastroskopi før siden du tar Nexium hver dag? Jeg tenker at det må være bedre å bli undersøkt og få vite hva det er enn å plages så mye? Heller 10 minutter ubehag og riktig medisinering enn langvarig pine. Langvarige refluksplager kan jo også være farlig å gå med.

Og ja, smertene i ryggen er refluksplager. Spiserøret var betent, så nå venter jeg på at medisinen skal virke ordentlig, så jeg slipper smerter og ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søndag_i_dag

Jeg var til gastroskopi i forrige uke, og det var virkelig ikke noe problem. Legen var erfaren og forsiktig, og bedøvelsessprayen i halsen virket meget godt. Jeg brakk meg faktisk ikke en eneste gang. Jeg vil faktisk heller gjøre gastroskopi enn å borre hull hos tannlegen uten bedøvelse, og jeg er så lite redd for tannlegen at jeg sovnet under en rotfylling en gang...

Du har sikkert tatt gastroskopi før siden du tar Nexium hver dag? Jeg tenker at det må være bedre å bli undersøkt og få vite hva det er enn å plages så mye? Heller 10 minutter ubehag og riktig medisinering enn langvarig pine. Langvarige refluksplager kan jo også være farlig å gå med.

Og ja, smertene i ryggen er refluksplager. Spiserøret var betent, så nå venter jeg på at medisinen skal virke ordentlig, så jeg slipper smerter og ubehag.

Så fint at du fant ut av det. Håper du snart føler deg bedre.

For meg er denne undersøkelsen det verste jeg har gjort. Og det to ganger, den tredje blir under narkose, eller ikke i det hele tatt.

Det er stor forskjell på hvordan vi mennesker opplever den undersøkelsen. Mannen min har gjort dette mange ganger og er som deg, det går helt fint.

Men for meg og mange med meg er det en forferdelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...