Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hva som er respektløst med det.

''Skjønner ikke hva som er respektløst med det.''

Virkelig? Tror du det f.eks ikke er meir kjedelig å være bundet til senga, ikke kunne styre sin egen dag, måtte ha assistanse til å dusje eller gå på butikken, kun se sin nærmeste i visittida, ha smerter døgnet rundt, ikke kunne følge opp barna sine, ikke kunne jobbe eller delta i "samfunnslivet", være avhengig av medisiner med bivirkninger, få beskjed om at du har 6 mnd igjen å leve, etc, etc - lista kunne gjøres milelang.

En del syke har kort oppsummert ikke mulighet til å la være å kjede seg, de kan i liten grad fylle dagene med meiningsfylte og lystbetonte aktiviteter. Tipper redselen for kjedsomhet om de blir friske er det minste de bekymrer seg for... Ergo respektløst.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• WaTfM?

12

• Angustia

5

• frosken

2

• Bella Dotte

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Virkelig? Tror du det f.eks ikke er meir kjedelig å være bundet til senga, ikke kunne styre sin egen dag, måtte ha assistanse til å dusje eller gå på butikken, kun se sin nærmeste i visittida, ha smerter døgnet rundt, ikke kunne følge opp barna sine, ikke kunne jobbe eller delta i "samfunnslivet", være avhengig av medisiner med bivirkninger, få beskjed om at du har 6 mnd igjen å leve, etc, etc - lista kunne gjøres milelang.

En del syke har kort oppsummert ikke mulighet til å la være å kjede seg, de kan i liten grad fylle dagene med meiningsfylte og lystbetonte aktiviteter. Tipper redselen for kjedsomhet om de blir friske er det minste de bekymrer seg for... Ergo respektløst.

Jeg har aldri påstått at jeg har det verre - nå er det bare du som er ute etter å ta meg...

Skrevet

Jeg har aldri påstått at jeg har det verre - nå er det bare du som er ute etter å ta meg...

''Jeg har aldri påstått at jeg har det verre - nå er det bare du som er ute etter å ta meg...''

Og jeg har aldri påstått at du har påstått at du har det verre, puh ;-) Ei heller er jeg ute etter å ta deg, jeg reagerte kun på utsagnet om at det er kjedelig å bli / være frisk.

Ønsker det beste for deg, jeg, tro ikke annet :-)

Skrevet

Hmmm... nei jeg tror det i mitt tilfelle kommer mer av livssituasjon jeg... ikke selve medisinen... jeg har ikke noe nettverk, fordi jeg har isolert meg i mange år... trukket meg unna...

Da blir man apatisk. Det er vel få som sitter og koser seg med hobbyene sine, om de ikke har noen å dele de med.

Hei!

Jeg foretrekker alltid å være for meg selv med mine hobbyer, de få gangene jeg har forsøkt å ta andre med, har det ikke gått bra.

Jeg får skurr i ørene og frustrasjon i meg, jeg tenker absolutt best alene. Derfor er lab øvelser en prøve, noe jeg MÅ bestå, men jeg misliker det. Hadde jeg vært alene derimot og ingen ord som må tolkes mens man er opptatt så hadde jeg hygget meg med øvelser.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva det kommer av jeg, men jeg får bare ikke til det der... masse jeg burde gjort, oppvask, husrenhold, men nei...

Bare fordøm meg den som vil.

Jeg synes ikke det er noe poeng å fordømme deg, men jeg lurer på om du kan begynne å legge merke til at du i utpreget grad tenker enten-eller når det gjelder slike temaer. Du er enten syk _eller_ frisk. Du gir enten blaffen _eller_ tror du kan klare svært vanskelige ting. Du har enten omtrent ingen verdi som menneske _eller_ du er næmest et geni.

Jeg tror at veien til et mer meningsfylt liv går gjennom en haug med små - og ganske kjedelige - skritt i riktig retning. Men ingen kan pålegge deg å gå disse skrittene, det er til syvende og sist noe du må velge selv.

Det er sikkert bra for deg at ferieavviklingen i behandlingsapparatet og nav snart er ferdig.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg ser at noen blir provosert av at du sier at du kjeder deg fordi du er frisk. Og det kan jeg forstå, siden dette er et nettsted der svært mange sliter med en eller annen sykdom.

Om du bare hadde klaget over at du kjedet deg, uten å relatere det til det å være frisk, ville du fått mye mer sympati.

Gjest night bird
Skrevet

Jeg synes ikke det er respektløst å si du kjeder deg, som noen andre her hevder. Kjenner deg ikke, men følgende råd er: Hvis du er frisk har du kanskje fått mye tid til overs som du tidligere brukte på sykdomsting? Da må du finne ut hva du vil fylle tiden din med nå. Det kan sikkert være utfordrende hvis du ikke er vant med å ha det livet, men tenk over hva du vil bruke livet ditt til og luft det med andre.

Gjest night bird
Skrevet

Det er svært mange syke som ville vært i dine sko og kjent på at de følte seg friske...

Men det betyr ikke at det ikke er utfordrende å fylle et tomrom etter langvarig sykdom. Det kan sikkert være kjedelig å være i det tomrommet, til tross for at det er mye bedre enn å være kjempesyk. Nå må det fylles med noe nytt.

Skrevet

Men det betyr ikke at det ikke er utfordrende å fylle et tomrom etter langvarig sykdom. Det kan sikkert være kjedelig å være i det tomrommet, til tross for at det er mye bedre enn å være kjempesyk. Nå må det fylles med noe nytt.

Ja, skjønner godt det... var mer måten det ble sagt på jeg reagerte på.

Gjest svarttrost
Skrevet

''Kjedelig å være frisk

Sånn er det, vel, å ha vært syk lenge og så bli frisk igjen... eller hva?''

Jeg syns det er en smule respektløst overfor fysisk og psykisk syke å uttale at det er kjedelig å være frisk...

Forøvrig er det leit at du kjeder deg, men du har fått en rekke gode råd ang dette. Lykke til :)

Det er da vel helt greit å skrive et innlegg her inne om at det er kjedelig å være frisk. Jeg synes også det er kjedelig. Jeg er ikke psykotisk lenger og hører heller ikke stemmer. Alle mine tidligere hjelpere trekker seg ut av livet mitt. Og her sitter jeg alene. Det har resultert i spiseforstyrrelser. Jeg velger den måten å kontrollere tomheten på i stede. Noe må jeg ha å klamre meg til fordi jeg greier ikke å fungere som helt frisk.

Ikke kan jeg snakke med noen heller om dagene, jeg har ikke et liv jeg kan snakke om til de "friske". Jeg greier ikke tilpasse meg og det blir kjedelig.

Gjest svarttrost
Skrevet

Det finnes da mange forskjellig psykiske sykdommer. Og det er jo psykisk sykdom som det gjelder her. Man kan ha en full timeplan selv om man er psykisk syk, både psykose, mani, spiseforstyrrelser, ADHD og mye annet.....det er sikkert kjedelig for noen, men ikke for alle

Gjest svarttrost
Skrevet

Ok, er jo frustrerende det og. Har du ingen å prate med?

Har levd ganske isolert jeg og, men så har jeg familie og en god veninne. Er vel heldig :)

Men har lyst å kutte ut alle medisiner, men det går ikke for jeg blir syk med en gang. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

AP sløver noe helt jævlig. Jeg hadde planlagt dagen i dag. Men jeg leser så mye saktere enn før, alt går så tregt. Og plutselig er det medisintid og leggetid. Hva er vitsen liksom?

Jeg går rundt med tanker om å sultestreike

tvangsmedisineringa og er på godt vei dit. Fordi de hører ikke på meg alikevell.... så kan jeg tippe over på den dødelige vekta da også får vi se hva som skjer. Er jeg vel heldig så får jeg vel lov til å beholde tankene mine da....hvis de ikke mener jeg heller bør dø enn å oppheve medisineringa.

Skrevet

Det er da vel helt greit å skrive et innlegg her inne om at det er kjedelig å være frisk. Jeg synes også det er kjedelig. Jeg er ikke psykotisk lenger og hører heller ikke stemmer. Alle mine tidligere hjelpere trekker seg ut av livet mitt. Og her sitter jeg alene. Det har resultert i spiseforstyrrelser. Jeg velger den måten å kontrollere tomheten på i stede. Noe må jeg ha å klamre meg til fordi jeg greier ikke å fungere som helt frisk.

Ikke kan jeg snakke med noen heller om dagene, jeg har ikke et liv jeg kan snakke om til de "friske". Jeg greier ikke tilpasse meg og det blir kjedelig.

Jeg beklager til trådstarter, deg og andre om jeg opptrer fordømmende, det var oppriktig talt ikke meningen.

''Det har resultert i spiseforstyrrelser. Jeg velger den måten å kontrollere tomheten på i stede. Noe må jeg ha å klamre meg til fordi jeg greier ikke å fungere som helt frisk. Ikke kan jeg snakke med noen heller om dagene, jeg har ikke et liv jeg kan snakke om til de "friske".''

Men da er du pr definisjon ikke "frisk"?

Jeg reagerte på utsagnet om at det er kjedelig å bli / være frisk. Å være frisk er noe de fleste syke drømmer om og har som et meir eller mindre oppnåelig mål. Jeg syns ikke man skal "fordømme" dette målet / denne drømmen heller.

Skrevet

AP sløver noe helt jævlig. Jeg hadde planlagt dagen i dag. Men jeg leser så mye saktere enn før, alt går så tregt. Og plutselig er det medisintid og leggetid. Hva er vitsen liksom?

Jeg går rundt med tanker om å sultestreike

tvangsmedisineringa og er på godt vei dit. Fordi de hører ikke på meg alikevell.... så kan jeg tippe over på den dødelige vekta da også får vi se hva som skjer. Er jeg vel heldig så får jeg vel lov til å beholde tankene mine da....hvis de ikke mener jeg heller bør dø enn å oppheve medisineringa.

AP sløver ja. Så vondt å lese at de tvinger deg, får meg til å få lyst å slutte...bare fordi jeg kan.

Trist at de tvinger deg. Men du må sikkert ha vært veldig syk siden de gjør det?

Blir du veldig redd når du er syk? Det er derfor jeg tar ap nå, den skrekken og redselen som kommer uten er så forferdelig.

Skrevet

Det finnes da mange forskjellig psykiske sykdommer. Og det er jo psykisk sykdom som det gjelder her. Man kan ha en full timeplan selv om man er psykisk syk, både psykose, mani, spiseforstyrrelser, ADHD og mye annet.....det er sikkert kjedelig for noen, men ikke for alle

''Det finnes da mange forskjellig psykiske sykdommer. Og det er jo psykisk sykdom som det gjelder her. Man kan ha en full timeplan selv om man er psykisk syk, både psykose, mani, spiseforstyrrelser, ADHD og mye annet.....det er sikkert kjedelig for noen, men ikke for alle''

Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre.

Jeg kjenner av ulike årsaker godt til 'mange forskjellige psykiske sykdommer', og ikke minst at man kan leve fullverdige liv med psykiske diagnoser.

Jeg reagerte som sagt på et utsagn jeg har forklart i fleire innlegg nå, og har beklaga deretter.

Gjest svarttrost
Skrevet

AP sløver ja. Så vondt å lese at de tvinger deg, får meg til å få lyst å slutte...bare fordi jeg kan.

Trist at de tvinger deg. Men du må sikkert ha vært veldig syk siden de gjør det?

Blir du veldig redd når du er syk? Det er derfor jeg tar ap nå, den skrekken og redselen som kommer uten er så forferdelig.

Ja jeg blir veldig redd når jeg er syk. Men samtidig så føler jeg spenningen og at jeg lever. Det er noen helt fantastiske historier som kan dukke opp i hodet mitt. Og jeg kan tro at jeg får servert menneskekjøtt på sykehuset. Men det hadde jeg det ganske morsomt med "galgenhumor", men var veldig redd.Redd for å bli spist :) Også fikk jeg mange morsomme ideer til ting. Finne på sanger og dikt osv......det var livat ja :).

Men nå etter siste psykosen så visste jeg at tankene og ideene mine bare var tull ja. Jeg visste at hjernen spilte meg et puss, men ble likevell sett og behandlet som jeg var psykotisk.

Skrevet

Ja jeg blir veldig redd når jeg er syk. Men samtidig så føler jeg spenningen og at jeg lever. Det er noen helt fantastiske historier som kan dukke opp i hodet mitt. Og jeg kan tro at jeg får servert menneskekjøtt på sykehuset. Men det hadde jeg det ganske morsomt med "galgenhumor", men var veldig redd.Redd for å bli spist :) Også fikk jeg mange morsomme ideer til ting. Finne på sanger og dikt osv......det var livat ja :).

Men nå etter siste psykosen så visste jeg at tankene og ideene mine bare var tull ja. Jeg visste at hjernen spilte meg et puss, men ble likevell sett og behandlet som jeg var psykotisk.

Det er ikke bra å "ta helt av" heller. Få ville ideer og fantasier. Jeg og var kreativ, skrev dikt og historier men nå er det helt tomt. Liker jo egentlig å lese bøker og, men stopp der og. Og jeg kunne le og le og le, var som å være beruset, det var herlig. Det som var ille var redselen, alle tankene som var skumle.

Men de kan vel ikke tvinge deg for alltid? Jeg har nesten alltid visst at andre ikke trodde det jeg trodde, men jeg trodde det.

Gjest svarttrost
Skrevet

Det er ikke bra å "ta helt av" heller. Få ville ideer og fantasier. Jeg og var kreativ, skrev dikt og historier men nå er det helt tomt. Liker jo egentlig å lese bøker og, men stopp der og. Og jeg kunne le og le og le, var som å være beruset, det var herlig. Det som var ille var redselen, alle tankene som var skumle.

Men de kan vel ikke tvinge deg for alltid? Jeg har nesten alltid visst at andre ikke trodde det jeg trodde, men jeg trodde det.

Aner vel ikke hvor lenge de har tenkt å tvinge meg. Det blir interessant å se når de ser at jeg blir tynnere og tynnere. De mener det er til det beste for meg nemlig. De har sine egne fikse ideer på hva som er best for meg og mange andre. Men noe må jeg fylle tomheten med.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å være frisk gir en muligheter til å velge et liv uten kjedsomhet.

Skrevet

Aner vel ikke hvor lenge de har tenkt å tvinge meg. Det blir interessant å se når de ser at jeg blir tynnere og tynnere. De mener det er til det beste for meg nemlig. De har sine egne fikse ideer på hva som er best for meg og mange andre. Men noe må jeg fylle tomheten med.

Hvilke medisin tar du da?

De mener vel det er best for deg å ikke være psykotisk, det er visst ikke bra for hjernen. Men det er ikke bra at du sulter deg heller, det skulle du ikke gjort...

Tror ikke du får slutte på medisin selv om du blir tynnere, du blir jo like syk fordet om du slutter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...