Gå til innhold

ME en samlesekk for mange ulike lidelser?

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Leste litt om ME i en tråd på samliv. Jeg har ofte lurt på om det ikke er en samlesekk for mange ulike lidelser? Noen kan kanskje også bli påvirket av psyken.

Håpet litt selv å få diagnosen ME for å ha noe å henge trettheten min på, men tror likevel ikke det er en spesiell diagnose, men mange ukjente lidelser, og bør derfor også behandles individuelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest presise kriterier er alfaomega
Skrevet

Et godt sted å begynne er å skille ME fra CFS.

Gjest bølger
Skrevet

Et godt sted å begynne er å skille ME fra CFS.

Hva er egentlig forskjellen? Jeg har hørt mye om Me, men lite om CFS

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? Jeg har hørt mye om Me, men lite om CFS

CFS er Cronic Fatigue Syndrom, en sekkebetegnelse som er relativt ny. Kriteriene la hovedvekt på trøtthet og mange havner i denne sekken.

ME står for Myalgisk encefalomyelitt og er en sykdom som først ble beskrevet på 50-tallet. -symptomene ser du i linken jeg la ut.

Gjest bølger
Skrevet

CFS er Cronic Fatigue Syndrom, en sekkebetegnelse som er relativt ny. Kriteriene la hovedvekt på trøtthet og mange havner i denne sekken.

ME står for Myalgisk encefalomyelitt og er en sykdom som først ble beskrevet på 50-tallet. -symptomene ser du i linken jeg la ut.

Kan det være CFS jeg har da?

Skrevet

Kan det være CFS jeg har da?

hvis du bare er trøttere enn vanlig tror ikke jeg personlig at det er ME.

Men jeg er IKKE lege, jeg er musiker!

Gjest bølger
Skrevet

hvis du bare er trøttere enn vanlig tror ikke jeg personlig at det er ME.

Men jeg er IKKE lege, jeg er musiker!

''CFS/ME er en kompleks sykdom''

Jeg prøver å finne litt om CFS, men av det jeg finner på nettet så ser det ut som CFS og ME er samme diagnose.

Skrevet

''CFS/ME er en kompleks sykdom''

Jeg prøver å finne litt om CFS, men av det jeg finner på nettet så ser det ut som CFS og ME er samme diagnose.

de bruker betegnelsene om hverandre her og i England særlig.

ME/CFS blir mye brukt. -en lang og vanskelig historie...

les boka De Bortgjemte av Jørgen Jelstad, han skriver godt om historien bak sykdommen og hvorfor den er blitt så omdiskutert og omstridt.

(jeg trodde ikke det var mulig med sånn skyttergravskrig som det er rundt denne sykdommen - har hatt helt hakeslepp mangfoldige ganger dette halvannet året jeg har hatt ME-syke barn)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er du nok på linje med de fleste innen det medisinske miljø.

Dette kan også være forklaringen på at ulike behandlingsformer er meget bra for enkelte og uvirksom evt forverrende for andre.

Skrevet

''det er ganske klare diagnosekriterier for ME''

At diagnosekriteriene er relativt klare, innebærer ikke nødvendigvis at bølger ikke kan ha rett i sin antagelse. Symptomene kan stamme fra ulike medisinske tilstander.

Nei, jeg er helt enig jeg, at det sikkert er flere tilstander som havner i ME-sekken.

Jeg svarte vel mest på den siste delen av bølger sitt spørsmål, om hennes tretthet kunne være ME. (litt seint på kvelden der...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...