Gå til innhold

En fiks ide

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg har fått en fiks ide. Jeg tenker jeg skal opprette en blogg om min kamp mot tvangsbehandling i psykiatrien. Også skal jeg skrive om sultestreiken min der, dag for dag. Hvor mange kg må jeg ned før de tar meg alvorlig? Dette kan jo ha en smitteeffekt, vet jo det. Så må nok ganske mange kg ned ja.Lurer på om jeg får mange følgere. Kanskje jeg kommer på God morgen Norge på tv 2. Det kan bli gøy. Jeg må bare lære meg digitalkameraet og å laste opp bilder først......:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke det med tvang og hvorfor de tvinger deg, og forstår ikke hvorfor du vil slutte med ap hvis du blir syk av det.

Skrevet

Dette var en dårlig ide. Hva er det du holder på med?

Gjest svarttrost
Skrevet

Forstår ikke det med tvang og hvorfor de tvinger deg, og forstår ikke hvorfor du vil slutte med ap hvis du blir syk av det.

Jeg forstår heller ikke hvorfor de tvinger meg. Derfor hater jeg dem. Det burde være min sak om jeg vil ta medisiner eller ikke. Og så gal blir jeg tross alt ikke uten. Jeg vil ikke ta de pga bivirkninger som hemmer meg mye.

Jeg vil bestemme over livet mitt selv. Jeg har allerede begynt å kutte ned på maten. Så får vi se hvordan det går da.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor de tvinger meg. Derfor hater jeg dem. Det burde være min sak om jeg vil ta medisiner eller ikke. Og så gal blir jeg tross alt ikke uten. Jeg vil ikke ta de pga bivirkninger som hemmer meg mye.

Jeg vil bestemme over livet mitt selv. Jeg har allerede begynt å kutte ned på maten. Så får vi se hvordan det går da.

Ved å utføre denne trassige handlingen er det eneste du oppnår er å gi dem en 100% bekreftelse på at det de gjør er helt riktig.

Skrevet

Jeg er helt enig med xbellax - du beviser bare at det der gjør er riktig.

Sultestreiking er en idiotisk form for protest og de som driver med det mister all min respekt i alle fall. "Hvis jeg ikke får viljen min nå så slutter jeg å spise!" og hvem tror de at de straffer da? Ingen andre enn seg selv og de som er glade i en.

Gjest svarttrost
Skrevet

Ved å utføre denne trassige handlingen er det eneste du oppnår er å gi dem en 100% bekreftelse på at det de gjør er helt riktig.

Og hva hadde du gjort da, hvis du var i samme situasjon som meg?

Hadde du bare godtatt og godtatt i det lengste?. Jeg har ikke tenkt å sove bort livet mitt ihvertfall.Og det gjør jeg nå. Og hvis du får mindre respekt av folk som gjør alt i sin makt for å få kontroll på livet sitt, så skal ihvertfall ikke DU få noen respekt tilbake av meg. Du har ikke opplvd slike bivirkninger selv kanskje, du aner ingen ting om min situasjon egentlig.

Jeg har gjort det i min makt som kan gjøres. Vært på Nav og prøvd å fått meg en jobb bla uten hell og jeg får det ikke. Derfor blir jeg fremdeles sett på som syk. Som ikke greier meg selv osv.

Jeg skal ihvertfall slutte å spise også får vi se om jeg dør da. Det hadde vel du likt. Da hadde du vel vunnet kampen og pressen har noe å skrive om. Forside stoff.

Vi får se hvem som vinner kampen.

Gjest poncho
Skrevet

Hadde du bare godtatt og godtatt i det lengste?. Jeg har ikke tenkt å sove bort livet mitt ihvertfall.Og det gjør jeg nå. Og hvis du får mindre respekt av folk som gjør alt i sin makt for å få kontroll på livet sitt, så skal ihvertfall ikke DU få noen respekt tilbake av meg. Du har ikke opplvd slike bivirkninger selv kanskje, du aner ingen ting om min situasjon egentlig.

Jeg har gjort det i min makt som kan gjøres. Vært på Nav og prøvd å fått meg en jobb bla uten hell og jeg får det ikke. Derfor blir jeg fremdeles sett på som syk. Som ikke greier meg selv osv.

Jeg skal ihvertfall slutte å spise også får vi se om jeg dør da. Det hadde vel du likt. Da hadde du vel vunnet kampen og pressen har noe å skrive om. Forside stoff.

Jeg tror du må vinne kampen på andre måter enn å slutte og spise. Det blir så trassig, du oppfører deg som en unge.

Skrevet

Det er trist at du har det vondt men jeg kan love deg at de eneste dette går utover er din kropp og dine pårørende, for de som behandler deg og for evt media som skulle finne dette intr., noe det forøvrig ikke er, så beviser du bare at du trenger behandlingen. Du kommer så uendelig mye lenger med en vanlig dialog enn ved å ta ut din aggresjon på denne trassige og umodne måten.

Jeg kjenner ikke din historie på noen måte men om du kan møte dem med ord, sinte eller ikke, spiller ingen rolle, men om du klarer å møte dem med ord fremfor trusler, så kommer du mye lenger.

Gjest svarttrost
Skrevet

Så det er helt 100 prosent riktig å få en person til å sulte seg til 30 kg?. Eller helt til hjertet til personen stopper og dør?. Bare fordi de mener at medisinering skal gjennomføres uanset, koste hva det koste vil. Mener du virkelig at det er riktig?. Du må være psykopat hvis du mener slik makt er en riktig beslutning. Og det har jeg lurt på mange ganger med deg XbellaX, dine svar er ofte mer provoserende enn til hjelp.

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg tror du må vinne kampen på andre måter enn å slutte og spise. Det blir så trassig, du oppfører deg som en unge.

Ja det bor faktisk en unge i oss alle sammen som kommer fram i slike situasjoner. Det kan du ha rett i, men det betyr ikke at man ikke har rett.

Skrevet

Så det er helt 100 prosent riktig å få en person til å sulte seg til 30 kg?. Eller helt til hjertet til personen stopper og dør?. Bare fordi de mener at medisinering skal gjennomføres uanset, koste hva det koste vil. Mener du virkelig at det er riktig?. Du må være psykopat hvis du mener slik makt er en riktig beslutning. Og det har jeg lurt på mange ganger med deg XbellaX, dine svar er ofte mer provoserende enn til hjelp.

Jeg liker at mine svar er provoserende i blant, jeg tar det som et kompliment. Over til din sak -at du vil gå i gang med en sultestreik er en umoden, trassig og lite gjennomtenkt reaksjon. Du må ikke tro dine behandlere ikke har vært borti dette før eller at du på noen måte er unik som velger en slik handling. Jeg synes det er trist at du har det såpass tungt men du både fyrer opp under og beskytter destruktiviteten din ganske godt. Ønsker du å ødelegge deg selv så gjør du det. Ønsker du å bli tvangsforet med sonde, så gjør du det.

Skrevet

''Jeg vil bestemme over livet mitt selv. Jeg har allerede begynt å kutte ned på maten. Så får vi se hvordan det går da.''

Dersom du ønsker å få opphevet vedtaket om tvunget psykisk helsevern, så bør du klage til kontrollkommisjonen. Du har muligens krav på gratis juridisk bistand dersom du ønsker dette. Å drive med sultestreik, vil imidlertid medføre svært lav sannsynlighet for at du skal få medhold i en klage.

Hvis du vil bli behandlet som en voksen, så må du nok først og fremst sørge for å oppføre deg som en voksen.

Synes det er forståelig at du misliker å bli behandlet med tvang. Samtidig er det noe med innleggene dine i denne tråden som gjør det opplagt hvorfor tvang har blitt vedtatt, da det kan virke som om du ville ha dårlige forutsetninger til å samarbeide godt om frivillig behandling?

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg liker at mine svar er provoserende i blant, jeg tar det som et kompliment. Over til din sak -at du vil gå i gang med en sultestreik er en umoden, trassig og lite gjennomtenkt reaksjon. Du må ikke tro dine behandlere ikke har vært borti dette før eller at du på noen måte er unik som velger en slik handling. Jeg synes det er trist at du har det såpass tungt men du både fyrer opp under og beskytter destruktiviteten din ganske godt. Ønsker du å ødelegge deg selv så gjør du det. Ønsker du å bli tvangsforet med sonde, så gjør du det.

Og du er vel sikkert en av "englene" til Jens Stoltenberg?. Som bare skal ta hensyn til samfunnet heller enn å tenke litt på enkeltindivder?. Du hører veldig sånn ut ihvertfall.

Skrevet

Og du er vel sikkert en av "englene" til Jens Stoltenberg?. Som bare skal ta hensyn til samfunnet heller enn å tenke litt på enkeltindivder?. Du hører veldig sånn ut ihvertfall.

Jeg er veldig for at hvert menneske skal bli behandlet individuelt, tilpasset ens behov. Du hør på meg, jeg forstår at du går igjennom et rent helvete, jeg skjønner faktisk at dette er grusomt for deg men om du mener at det er feilbehandling du får så klager du, og om du ønsker å motbevise dem så oppfører du deg. Dette må du bare gå i gang med men du oppnår ikke noe som er gunstig for deg, mest sannsynlig, dessverre, bare enda lenger tid der du er nå.

Gjest svarttrost
Skrevet

''Jeg vil bestemme over livet mitt selv. Jeg har allerede begynt å kutte ned på maten. Så får vi se hvordan det går da.''

Dersom du ønsker å få opphevet vedtaket om tvunget psykisk helsevern, så bør du klage til kontrollkommisjonen. Du har muligens krav på gratis juridisk bistand dersom du ønsker dette. Å drive med sultestreik, vil imidlertid medføre svært lav sannsynlighet for at du skal få medhold i en klage.

Hvis du vil bli behandlet som en voksen, så må du nok først og fremst sørge for å oppføre deg som en voksen.

Synes det er forståelig at du misliker å bli behandlet med tvang. Samtidig er det noe med innleggene dine i denne tråden som gjør det opplagt hvorfor tvang har blitt vedtatt, da det kan virke som om du ville ha dårlige forutsetninger til å samarbeide godt om frivillig behandling?

Jeg får mange beskyldninger mot meg nå. Jeg har ikke tenkt å si at jeg sultestreiker fra nå av. Jeg bare ymter frampå hva som er grunnen til anoreksien min. Det er en av årsakene. Og som startet med bulimi for noen mndr siden.

Det med bloggen kommer vel ikke til å skje akkurat. I så fall veldig anonymt. Men jeg har det i tankene.

Jeg får ikke særlig mye oppfølging egentlig. Jeg har aldri truet noen behandlere med dette. Men jeg har nevn det i forbifarten at jeg har lyst til å sulte meg pga tvangen. Og det var det faktisk ei som forstod meg på.

Jeg synes selv jeg har opptrått voksent i møte med legene. Ikke godtatt situasjonen helt, men har hele tiden forholdt meg til at denne tvangen forhåpentligvis opphever en dag.

Men i det siste så har jeg følt veldig på at denne dagen kommer ikke. De vil at jeg skal gå på den medisinen livet ut - virker det som. De vil visst ikke svare meg på det.

Familien min er faktisk enig med meg at jeg bør få slippe den tvangen, så jeg står ikke alene om dette her.

Skrevet

Jeg får mange beskyldninger mot meg nå. Jeg har ikke tenkt å si at jeg sultestreiker fra nå av. Jeg bare ymter frampå hva som er grunnen til anoreksien min. Det er en av årsakene. Og som startet med bulimi for noen mndr siden.

Det med bloggen kommer vel ikke til å skje akkurat. I så fall veldig anonymt. Men jeg har det i tankene.

Jeg får ikke særlig mye oppfølging egentlig. Jeg har aldri truet noen behandlere med dette. Men jeg har nevn det i forbifarten at jeg har lyst til å sulte meg pga tvangen. Og det var det faktisk ei som forstod meg på.

Jeg synes selv jeg har opptrått voksent i møte med legene. Ikke godtatt situasjonen helt, men har hele tiden forholdt meg til at denne tvangen forhåpentligvis opphever en dag.

Men i det siste så har jeg følt veldig på at denne dagen kommer ikke. De vil at jeg skal gå på den medisinen livet ut - virker det som. De vil visst ikke svare meg på det.

Familien min er faktisk enig med meg at jeg bør få slippe den tvangen, så jeg står ikke alene om dette her.

Har du klaget til kontrollkommisjonen?

Problemet med din argumentasjon, er at du ser ut til å synes det er greit å bli psykotisk på nytt (du skrev noe om at du blir jo ikke så veldig gal). Samtidig har du også beskrevet en opplevelse av reduserte kognitive ferdigheter i forhold til tidligere. Når man da mener å vite at nye utbrudd av psykose med stor sannsynlighet medfører ytterligere svekkelse av kognitive funksjoner, så er det på sett og vis meningsløst at du ser ut til å mene at det er helt greit å ta sjansen. Dermed fremstår ikke dine tanker om egen situasjon og helsetilstand som rasjonelle.

En helt annen ting er at det må være legitimt å diskutere både nedtrapping, medisinendring - og også evt. seponering på et eller annet tidspunkt. Men det er forskjell på det å diskutere dette og det å lukke ørene for de argumentene som så avgjort taler mot seponering av AP.

Skrevet

''Så det er helt 100 prosent riktig å få en person til å sulte seg til 30 kg?. Eller helt til hjertet til personen stopper og dør?. Bare fordi de mener at medisinering skal gjennomføres uanset, koste hva det koste vil. Mener du virkelig at det er riktig?. Du må være psykopat hvis du mener slik makt er en riktig beslutning. Og det har jeg lurt på mange ganger med deg XbellaX, dine svar er ofte mer provoserende enn til hjelp.

''

Nå flytter du ansvaret for dine egne handlinger over på behandlingsapparatet. Det er ikke de som gjør at du sulter deg, det er det _du selv_ som gjør. Det er evt. du selv som forårsaker at ditt hjerte stopper, det er ikke psykiatrien. Og det virker heller ikke sannsynlig på meg at du skulle ha bullemi eller anorexi som følge av det å være underlagt psykisk helsevern. Å påstå at disse sykdommene har så enkle årsaker, ville jo egentlig være det samme som å si at spiseforstyrrede heller kan bes om å oppføre seg ordentlig istedenfor at annen behandling tilbys, siden det kun er en trassreaksjon. Mener du at det er sånn? Dersom du har utviklet en spiseforstyrrelse, så er årsaksforholdene høyst sannsynlig sammensatte hos deg som hos andre.

Du ser ut til å ha funnet en syndebukk for alt som er vanskelig i livet ditt. Syndebukken heter "Tvangsbehandling". Det å ha funnet en syndebukk har som regel den virkningen at man unnlater å gjøre det man kan gjøre noe med selv, men kan jo i stedet legge ansvaret på syndebukken. Å velge å tilbringe livet sitt sammen med syndebukken sin, kan på lang sikt være et ganske kjipt valg.

Skrevet

Forstår det med bivirkninger da...

Gjest svarttrost
Skrevet

Har du klaget til kontrollkommisjonen?

Problemet med din argumentasjon, er at du ser ut til å synes det er greit å bli psykotisk på nytt (du skrev noe om at du blir jo ikke så veldig gal). Samtidig har du også beskrevet en opplevelse av reduserte kognitive ferdigheter i forhold til tidligere. Når man da mener å vite at nye utbrudd av psykose med stor sannsynlighet medfører ytterligere svekkelse av kognitive funksjoner, så er det på sett og vis meningsløst at du ser ut til å mene at det er helt greit å ta sjansen. Dermed fremstår ikke dine tanker om egen situasjon og helsetilstand som rasjonelle.

En helt annen ting er at det må være legitimt å diskutere både nedtrapping, medisinendring - og også evt. seponering på et eller annet tidspunkt. Men det er forskjell på det å diskutere dette og det å lukke ørene for de argumentene som så avgjort taler mot seponering av AP.

Hva hvis svekkelsen av mine kognitive ferdigheter skyldes overmedisinering?. Jeg sover nesten hele dagen nemlig. Og da er det vanskelig å greie å lese seg opp på fag jeg har kunnet før. Dessuten - mine bivirkninger har vært alvorlige. Jeg har hatt flere epileptiske anfall pga overmedisinering, og har måttet trappe ned/endre dose og medisiner flere ganger.Dette kan også ha ført til skade av hjernen.

Grunnen til at jeg ofte ønsker psykosen er fordi det har føltes bedre enn å sove bort livet. Det er meningsløs. Da hadde jeg masse mennesker rundt meg til en hver tid og jeg fikk for en gang skyld oppmerksomhet. Målet mitt er selvsagt ikke å bli syk igjen, jeg ønsker å bli frisk og fungere som andre. Men jeg har skrevet mange innlegg om at jeg ønsker å ha tilbade psykosen min litt fordi jeg føler meg så fortapt og ensom nå. Det må jo være lov til å ha sånne tanker og lufte dem på forumet.

Men målet er å bli medisinfri, greie jobb/skole igjen. Være som andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...