Gå til innhold

Får ikke sove - krise, NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Sjette døgnet på rad "uten" søvn. Dvs, jeg sover i 1,5 til 2 timer før jeg våkner. Det tar også evigheter før jeg sovner denne lille stunden.

Er i en fase hvor Vallergan ikke funker, trenger en pause på 4-5 dager, mener jeg du har sag. Dette tenkte jeg for sent og økte Vallergan til 20 mg i forigårs natt. Sov ikke da heller. Var hos legen i dag og fikk 10 stk 7,5 mg Imovane. Tok 2 stk, pluss 30 mg Truxal. Hadde ta også tatt 5 mg Vival en time før.

Våknet etter 2 timer!!

Er nå helt vrak, skvetten, føler meg fysisk syk, begynner å "se" ting i sidesynet som ikke er der. Er helt utkjørt.

Jeg må vel gjennom dette nå før Vallerganen funker igjen, men det kan vel ta noen dager.

Hva skal jeg gjøre?? Er det noe jeg kan ringe legen min å be om å få?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Glemte å si at jeg også har forsøkt 20 mg Vallergan og 60 mg Truxal uten effekt. Våknet også da etter et par timer, men var fullstendig neddopa, uten å sove allikevel :-(

Onsdag1365380628
Skrevet

''Er det noe jeg kan ringe legen min å be om å få?''

Jeg synes ikke du skal tenke på å ringe legen for å "få" noe. Ikke piller ihvertfall. Du bør heller finne ut av hva som gir deg søvnvansker, og heller prøve å løse problemet derfra. Piller er krisehjelp, det vet du sikkert. Bruker man det for mye eller for lenge, ja da har det ingen hjelp. Det er ille å ikke få sove. Jeg hadde selv kroniske søvnproblemer over flere år. Jeg var sikkert innom det meste som er å få for å få sove. Det gav meg ingen god søvn, nettene var urolige og på dagen følte jeg meg ruset. Ikke før jeg kuttet pillene fikk jeg normal søvn. Det var ikke gjort over natten for å si det slik. Men idag har jeg normal god søvn. Og om jeg trenger "noe", er Melatonin et førstevalg.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Er det noe jeg kan ringe legen min å be om å få?''

Jeg synes ikke du skal tenke på å ringe legen for å "få" noe. Ikke piller ihvertfall. Du bør heller finne ut av hva som gir deg søvnvansker, og heller prøve å løse problemet derfra. Piller er krisehjelp, det vet du sikkert. Bruker man det for mye eller for lenge, ja da har det ingen hjelp. Det er ille å ikke få sove. Jeg hadde selv kroniske søvnproblemer over flere år. Jeg var sikkert innom det meste som er å få for å få sove. Det gav meg ingen god søvn, nettene var urolige og på dagen følte jeg meg ruset. Ikke før jeg kuttet pillene fikk jeg normal søvn. Det var ikke gjort over natten for å si det slik. Men idag har jeg normal god søvn. Og om jeg trenger "noe", er Melatonin et førstevalg.

Du bør lese innlegget mitt en gang til. Dette er en krisesituasjon og jeg bruker kun Vallergan for å få sove til vanlig. Du bruker jo selv sovemedisin! Jeg spurte om kun 10 stk Imovane nettopp fordi jeg ikke har tenkt å bruke de over lengre tid. Jeg har ikke "tid" til å være mindfull nå og gå i meg selv for å finne ut hvorfor jeg ikke sover. Begynner som sagt å se ting som ikke eksisterer, og jeg mener da det har gått for langt. Om det er noe annet jeg kan ta, evt i tillegg til Imovane, så gjør jeg det med god samvittighet. Helsa først!

Grunnen til at jeg ikke sover er evt manglende effekt og at jeg har gått inn i en hypoman fase, som det ikke er noe å gjøre noe med, det er en del av en kronisk psykdom.

Gjest poncho
Skrevet

Glemte å si at jeg også har forsøkt 20 mg Vallergan og 60 mg Truxal uten effekt. Våknet også da etter et par timer, men var fullstendig neddopa, uten å sove allikevel :-(

Jeg har tatt 150 mg truxal når jeg har vært hypoman. Man kan ta ganske stor dose av den medisinen. Men snakk med legen din om det først du.

Skrevet

Du bør lese innlegget mitt en gang til. Dette er en krisesituasjon og jeg bruker kun Vallergan for å få sove til vanlig. Du bruker jo selv sovemedisin! Jeg spurte om kun 10 stk Imovane nettopp fordi jeg ikke har tenkt å bruke de over lengre tid. Jeg har ikke "tid" til å være mindfull nå og gå i meg selv for å finne ut hvorfor jeg ikke sover. Begynner som sagt å se ting som ikke eksisterer, og jeg mener da det har gått for langt. Om det er noe annet jeg kan ta, evt i tillegg til Imovane, så gjør jeg det med god samvittighet. Helsa først!

Grunnen til at jeg ikke sover er evt manglende effekt og at jeg har gått inn i en hypoman fase, som det ikke er noe å gjøre noe med, det er en del av en kronisk psykdom.

Jeg er helt enig med deg, at du sover er svært viktig og spesielt nå. Jeg synes du skal ringe din lege, jeg er usikker på om det er din faste dags-medisin du heller bør gjøre noe med.

motorPrøysen
Skrevet

Kanskje Stilnoct er verd et forsøk en kort periode.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Seroquel?

Jeg tenkte faktisk på det...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har tatt 150 mg truxal når jeg har vært hypoman. Man kan ta ganske stor dose av den medisinen. Men snakk med legen din om det først du.

Jeg tok 60 mg uten effekt...har fått ny time hos legen i morgen. Så da blir det enda en søvnløs natt. Du skal se hvordan jeg ser ut. Øynene er blodskutte og sløve, ser ut som om jeg er dopa.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, at du sover er svært viktig og spesielt nå. Jeg synes du skal ringe din lege, jeg er usikker på om det er din faste dags-medisin du heller bør gjøre noe med.

Usikker på det jeg og. Fikk time i morgen, heldigvis.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Kanskje Stilnoct er verd et forsøk en kort periode.

Jeg spurte legen om det i dag på tlf, men han sa det ikke kom til å hjelpe da den har enda kortere halveringstid enn Imovane.

Gjest poncho
Skrevet

Jeg tok 60 mg uten effekt...har fått ny time hos legen i morgen. Så da blir det enda en søvnløs natt. Du skal se hvordan jeg ser ut. Øynene er blodskutte og sløve, ser ut som om jeg er dopa.

Uffda, høres jo ikke helt bra ut nei. Håper du får hjelp i morgen. Lykke til :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tilfeller må en prioritere å få igang søvn igjen og med et langtisvirkende stoff. Det innebærer at en også må akseptere noe hangover.

Minst dobbel dose Truxal anbefales. Kanskje så mye som 100 mg.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

I slike tilfeller må en prioritere å få igang søvn igjen og med et langtisvirkende stoff. Det innebærer at en også må akseptere noe hangover.

Minst dobbel dose Truxal anbefales. Kanskje så mye som 100 mg.

Ok, tusen, tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...