Gå til innhold

Hva er verst for mye elelr for lite penicillin?


Gjest HHP58

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    9

  • Colette

    8

  • frosken

    7

  • mariaflyfly

    4

Jeg har en venninne som hadde en langvarig betennelse i tannkjøttet. Etterhvert gikk disse bakteriene til hjertet og spiste opp hjerteklaffene hennes. Hun måtte ha en storoperasjon for å rette opp dette. Hun er mye syk og slapp etterpå også. Ikke til å spøke med, skal jeg si deg.

Er dette sant, eller tuller du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som hadde en langvarig betennelse i tannkjøttet. Etterhvert gikk disse bakteriene til hjertet og spiste opp hjerteklaffene hennes. Hun måtte ha en storoperasjon for å rette opp dette. Hun er mye syk og slapp etterpå også. Ikke til å spøke med, skal jeg si deg.

Hvorfor gikk hun ikke til tannlegen og fikk pencillin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sant, eller tuller du nå?

Dette er helt sant ja, kors på halsen. Må understreke at hun gikk lenge med den betennelsen da. Tannlegeskrekk. Det betyr jo heller ikke at alle får det sånn, men at det -kan- skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte å skremme opp prust;-)

Hva er det som er så skummelt?

For min del holder jeg på å kaste opp ved tanken på ei løs tann :(

Prust veit at jeg som har en noia for tannleger av en annen verden, så hun blir neppe skremt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Æææææh! Litt løs tann?! Betent kjeve!?!

*rømmer*

''

Ble litt skremt av det frosken sa - pluss at jeg kjente veldig godt etter i går kveld og nå i dag. Kunne fått time i dag, men jeg trodde jeg hadde et møte, så jeg sa nei (hadde møtet i morgen i stedet...) - men har fått time torsdag morgen i stedet.

Det er ikke som det skal være nei :-( Mannen min sier at han tror jeg må trekke den - men jeg kan da for søren ikke være uten tann - og tann på stift koster vel 30000 eller noe...? Det er jeksel nr to oppe på høyre side.

Æsj - for noe driiiid....

''Mannen min sier at han tror jeg må trekke den - men jeg kan da for søren ikke være uten tann''

Du snakker om den nest bakerste jekselen eller er den veldig synlig? Når jeg tenker meg om så trakk kjæresten den bakerste eller nest bakerste jekselen for noen år siden og det er slettes ikke synlig. Så dersom det er den du plages med så hadde jeg trukket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sant, eller tuller du nå?

Det hender at bakterier fra tannkjøttet går inn i blodårene og ned til hjertet - det er derfor hjertebarn og andre med hjertefeil ofte må ta antibiotika i forkant om de skal foreta større inngrep i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del holder jeg på å kaste opp ved tanken på ei løs tann :(

Prust veit at jeg som har en noia for tannleger av en annen verden, så hun blir neppe skremt ;)

Pyse;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mannen min sier at han tror jeg må trekke den - men jeg kan da for søren ikke være uten tann''

Du snakker om den nest bakerste jekselen eller er den veldig synlig? Når jeg tenker meg om så trakk kjæresten den bakerste eller nest bakerste jekselen for noen år siden og det er slettes ikke synlig. Så dersom det er den du plages med så hadde jeg trukket den.

Nei, ikke den jekselen ved siden av hjørnetanna, men den ved siden av. Så den er synlig når jeg smiler bredt eller ler. Bak den er jo 12 års jekselen og bak der igjen visdomsjekselen. Så jeg kan ikke et digert hål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt sant ja, kors på halsen. Må understreke at hun gikk lenge med den betennelsen da. Tannlegeskrekk. Det betyr jo heller ikke at alle får det sånn, men at det -kan- skje.

GRØSSSSSSS!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del holder jeg på å kaste opp ved tanken på ei løs tann :(

Prust veit at jeg som har en noia for tannleger av en annen verden, så hun blir neppe skremt ;)

Vet om skrekken din ja.

Jeg synes det er ille UTEN å ha tannlegeskrekk, og kan vel ikk ehelt fatte hvordan du har det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spre seg? Det høres creepy ut :-(

Nå har jeg hørt på deg, min kjære frosk, og fått time torsdag morgen hos tannlegen!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRØSSSSSSS!!!!!!

Jeg fikk meg ihvertfall en oppvekker. Har tannlegeskrekk selv jeg og det har gått 6-7 år mellom hver gang jeg har vært hos tannlegen. Dette har gjort at jeg nå har bestemt meg for annenhvert år, uansett om jeg ikke liker tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke den jekselen ved siden av hjørnetanna, men den ved siden av. Så den er synlig når jeg smiler bredt eller ler. Bak den er jo 12 års jekselen og bak der igjen visdomsjekselen. Så jeg kan ikke et digert hål der.

Etter hjørnetanna kommer jo 2,4,6, 12-årsjeksel og visdomstann. Det har sikkert oppstått en ny betennelse i rota. Du kan lese mer om det her under "Rotbetennelse i en allerede rotbehandlet tann:"

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/rotbetennelse.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hjørnetanna kommer jo 2,4,6, 12-årsjeksel og visdomstann. Det har sikkert oppstått en ny betennelse i rota. Du kan lese mer om det her under "Rotbetennelse i en allerede rotbehandlet tann:"

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/rotbetennelse.php

Ja, dette var jo hyggelig info.... :-P:

''Får man en rotbetennelse på en rotbehandlet tann har man i realiteten tre muligheter for å hjelpe tilstanden.

Man kan forsøke å lage rotbehandlingen om igjen i håp om å gjøre den bedre, dvs. mer tett i annen omgang. Dette kalles for en revisjon av rotfyllingen.

Hvis det sitter en stift i rotkanalen, eller man skjønner at man ikke kan gjøre det bedre ved en revisjon, kan man med et lite kirurgisk inngrep fjerne den syke rotspissen (rotreseksjon eller rotspiss-amputasjon). Samtidig skrapes det syke vevet ved rotspissen ut. For å gjøre rotfyllingen tett legges mange ganger en liten rotfylling i den avskårne rotspiss (retrograd fylling).

Hvis en rotbetennelse har ødelagt alt kjevebenet omkring roten, eller tannroten er revnet - det kan nemlig godt skje med en stift i rotkanalen - må tannen desverre trekkes ut.

''

Mener at jeg leste dette i vår, og sa det til tannlegen da kom tilbake til ham for vanlig kontroll - men han påstod at alt var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo hyggelig info.... :-P:

''Får man en rotbetennelse på en rotbehandlet tann har man i realiteten tre muligheter for å hjelpe tilstanden.

Man kan forsøke å lage rotbehandlingen om igjen i håp om å gjøre den bedre, dvs. mer tett i annen omgang. Dette kalles for en revisjon av rotfyllingen.

Hvis det sitter en stift i rotkanalen, eller man skjønner at man ikke kan gjøre det bedre ved en revisjon, kan man med et lite kirurgisk inngrep fjerne den syke rotspissen (rotreseksjon eller rotspiss-amputasjon). Samtidig skrapes det syke vevet ved rotspissen ut. For å gjøre rotfyllingen tett legges mange ganger en liten rotfylling i den avskårne rotspiss (retrograd fylling).

Hvis en rotbetennelse har ødelagt alt kjevebenet omkring roten, eller tannroten er revnet - det kan nemlig godt skje med en stift i rotkanalen - må tannen desverre trekkes ut.

''

Mener at jeg leste dette i vår, og sa det til tannlegen da kom tilbake til ham for vanlig kontroll - men han påstod at alt var normalt.

Ikke så hyggelig, nei. Men det er vel sannsynlig at det har oppstått en ny betennelse i og med at du har den kulen helt øverst på tannkjøttet. Det er jo der tannroten ligger. Jeg hadde en 6-årsjeksel som aldri ville slutte og verke, så den ble ikke engang forsøkt rotfylt, så den ble trukket.

Mest sannsynlig forsøkes det med ny rotfylling. Men rotfylling er jo aldri en behandling med garanti:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så hyggelig, nei. Men det er vel sannsynlig at det har oppstått en ny betennelse i og med at du har den kulen helt øverst på tannkjøttet. Det er jo der tannroten ligger. Jeg hadde en 6-årsjeksel som aldri ville slutte og verke, så den ble ikke engang forsøkt rotfylt, så den ble trukket.

Mest sannsynlig forsøkes det med ny rotfylling. Men rotfylling er jo aldri en behandling med garanti:-(

Fant den tråden jeg skrev i vår - 28. april:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4753532

Det var det samme ja, men akkurat da var det smerter, nå er det bare ubehag. Var jo til tannlegen 3. mai, men han sa at alt så fint ut. Men han så ikke skikkelig på tannkjøttet, husker jeg - bare på tanna og på røntgenbildet.

Æsj, for noe drid :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...