Gå til innhold

Smerter - kan de begrenses med tankene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest poncho
Skrevet

Det tror jeg helt sikkert. Det har mye å si hvilken innstilling man har til smerter. Er man redd f.eks., blir det verre, greier man å tenke at dette ikke er så ille, blir det kanskje bedre. Jeg tror tanker kan styre det meste...

Skrevet

Smerter kan være såp mye.Brekker man ett ben,hjelper gode tanker lite.

Men har man mye melkesyre i muskler,kan det være smertefult,og dette kan man sikkert takle mentalt,det går jo fot over.

Smerter i forbindelse med psykisk sykdom bør man vel her holde utenfor? Det er jo kun snakk om fysiske smerter i muskler og ledd.

Når jeg i perioder er så depressiv at jeg blir suicudal og får "vondt i hjertet" som barn kan si,er jeg IKKE i stand til å tenke positivt.

Eller mener du at jødene bare skal glemme hva som hendte i holocaust og heller ha "glade tanker".Litt sånn som Monty Pyton når de blir korsfestet? Always look at the bright side of life?

Skrevet

Det tror jeg helt sikkert. Det har mye å si hvilken innstilling man har til smerter. Er man redd f.eks., blir det verre, greier man å tenke at dette ikke er så ille, blir det kanskje bedre. Jeg tror tanker kan styre det meste...

Tanker kan styre mye,men ikke fysiske smerter,der tror jeg du tar feil.

Skrevet

hvis ikke mennesker hadde evne til å takle (og senere glemme) smerte hadde det ikke vært mange flerbarnsfamilier her i verden...

Gjest poncho
Skrevet

Tanker kan styre mye,men ikke fysiske smerter,der tror jeg du tar feil.

Ikke enig :-). F.eks. hvis jeg har hodepine og tenker: Jeg har helt sikkert svulst i hjernen, da blir ikke smertene noe bedre ihvertfall. Hvis jeg istedet tenker: Okey, jeg har hodepine, men den gir seg sikkert snart, det er ingenting galt, jeg kan ta en paracet, eller noe. I det siste tilfellet tror jeg smertene blir bedre, eller lettere å bære.

Jeg har forsøkt mindfullness meditasjon, hvor jeg lar tankene bare passere. Dette har hjulpet meg veldig når jeg er psykisk syk og får psykiske smerter. Virker også når jeg slår meg, eller noe.

Skrevet

hvis ikke mennesker hadde evne til å takle (og senere glemme) smerte hadde det ikke vært mange flerbarnsfamilier her i verden...

''hvis ikke mennesker hadde evne til å takle (og senere glemme) smerte hadde det ikke vært mange flerbarnsfamilier her i verden...''

*Fnis*

Skrevet

''mennesker'' Du mener kvinner. Hvis mann og kone skulle føde begge to, hvor mange barn tror du hadde vært da i verden?

Skrevet

Ikke enig :-). F.eks. hvis jeg har hodepine og tenker: Jeg har helt sikkert svulst i hjernen, da blir ikke smertene noe bedre ihvertfall. Hvis jeg istedet tenker: Okey, jeg har hodepine, men den gir seg sikkert snart, det er ingenting galt, jeg kan ta en paracet, eller noe. I det siste tilfellet tror jeg smertene blir bedre, eller lettere å bære.

Jeg har forsøkt mindfullness meditasjon, hvor jeg lar tankene bare passere. Dette har hjulpet meg veldig når jeg er psykisk syk og får psykiske smerter. Virker også når jeg slår meg, eller noe.

Hvis jeg hadde begynt å tenke på svulst i hjernen når jeg har hodepine hadde jeg helt sikkert glemt hodepinen og bekymret meg om svulsten.

Gjest Kroniker A2
Skrevet

Dette er vel ikke noe nytt?

Som kronisk smertepasient vet jeg inderlig godt at jeg takler kjent smerte mye bedre enn ukjent. Vet man hva smerten skyldes, så er det mye lettere å ignorere enn ny, ukjent smerte. Frykter man at en smerte skyldes noe farlig, så får det mye oppmerksomhet, og oppleves verre.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Både ja og nei. Det kommer an på hvor store smertene er.

Skrevet

Tankene styrer alt...

Men det er lettere sakt enn gjort.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Smerter kan være såp mye.Brekker man ett ben,hjelper gode tanker lite.

Men har man mye melkesyre i muskler,kan det være smertefult,og dette kan man sikkert takle mentalt,det går jo fot over.

Smerter i forbindelse med psykisk sykdom bør man vel her holde utenfor? Det er jo kun snakk om fysiske smerter i muskler og ledd.

Når jeg i perioder er så depressiv at jeg blir suicudal og får "vondt i hjertet" som barn kan si,er jeg IKKE i stand til å tenke positivt.

Eller mener du at jødene bare skal glemme hva som hendte i holocaust og heller ha "glade tanker".Litt sånn som Monty Pyton når de blir korsfestet? Always look at the bright side of life?

''.Brekker man ett ben,hjelper gode tanker lite''

Helt enig! Det hjelper selvfølgelig etterhvert når smerten er mer begrenset, men det hjelper ingenting i det det skjer, tror jeg da :-) Jeg ville sett den som greier og styre tankene i positiv retning i en slik situasjon :-)

Gjest Ja, det er jo mulig
Skrevet

Jeg har migrene og ofte hodepine også.

Dersom jeg mediterer klarer jeg å blokkere bort smertene noen sekunder.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''.Brekker man ett ben,hjelper gode tanker lite''

Helt enig! Det hjelper selvfølgelig etterhvert når smerten er mer begrenset, men det hjelper ingenting i det det skjer, tror jeg da :-) Jeg ville sett den som greier og styre tankene i positiv retning i en slik situasjon :-)

Eller forresten det er mulig det også, når jeg tenker etter.

Skrevet

Smertene er vel de samme, men avisinnslaget handler om hvordan man forholder seg til dem under harde konkurranser.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg trekker tilbake det forrige svaret og sier ja, det er mulig.

jasåsånnerdet
Skrevet

Heller denne metoden enn å bli avhengig av smertestillende, som jeg har sett at folk blir.

Skrevet

Både ja og nei. Som regel kan jeg blokke bort relativt sterke nakkesmerter med å konsentrere meg intenst om en spennende lydbok. Men - jeg har også vært i situasjoner der den fysiske smerten har vært helt overveldende og der ikke en gang morfin har hatt tilstrekkelig smertelindrende effekt. Da er det å tenke vanskelig nok.

Skrevet

Hvis jeg hadde begynt å tenke på svulst i hjernen når jeg har hodepine hadde jeg helt sikkert glemt hodepinen og bekymret meg om svulsten.

:-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...