Gå til innhold

Svingninger i sinnstilstand

Anbefalte innlegg

Gjest Solution
Skrevet

Hvordan forklare til nærmeste familie at man har en dårlig dag og ikke kan delta på alle familie middager?

Jeg vil at de egentlig skal prøve å skjønne det at jeg ikke har så lyst til å spise middag med noen når jeg er langt nede for da er jeg ikke noe godt selskap.

Og de dagene som jeg sier ifra at idag kan jeg ikke fordi jeg vil spise for meg selv, så får jeg sterke skyldfølelser for at jeg ikke deltar på middagen.Det blir nesten uutholdelig.

Og dette tapper meg for mye krefter.

Det må nevnes at min mor ganske ofte ringer og ber meg på middag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du forklarer noe av årsaken til at du ikke klarer eller orker er det alltid noe enklere å forstå og komme et menneske i møte. Dersom du også sier noe om hva som føles ok for deg når du har disse dårlige periodene gjør du det litt enklere å være pårørende.

Nå vet ikke jeg noe om deg, din familie eller din historie men jeg tenker at kanskje de opplever at det er hyggelig å ha deg der. Selv om du selv ikke føler du klarer å "prestere" som normalt er det relativt vanlig at andre sitter med en annen opplevelse.

Skrevet

"Kjære mor, jeg synes det er veldig trivelig at du ber meg på middag så ofte og jeg vil gjerne komme så ofte jeg kan, men jeg vil også at du må akseptere at jeg noen ganger må si nei fordi jeg ikke er i form til det." Noe sånt?

Gjest Solution
Skrevet

"Kjære mor, jeg synes det er veldig trivelig at du ber meg på middag så ofte og jeg vil gjerne komme så ofte jeg kan, men jeg vil også at du må akseptere at jeg noen ganger må si nei fordi jeg ikke er i form til det." Noe sånt?

Kanskje , men når jeg er langt nede så føler jeg ofte sinne og frustrasjon over livet for øvrig.Det et ikke så lett å snakke i en rolig tone da.Da må jeg prøve å bite i meg sinnet og frustrasjonen.

Skrevet

Kanskje , men når jeg er langt nede så føler jeg ofte sinne og frustrasjon over livet for øvrig.Det et ikke så lett å snakke i en rolig tone da.Da må jeg prøve å bite i meg sinnet og frustrasjonen.

Bare si du ikke orker, det er lov det. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet heller, er du dårlig har du nok med deg selv.

Gjest Solution
Skrevet

Bare si du ikke orker, det er lov det. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet heller, er du dårlig har du nok med deg selv.

Ja, det er det jeg heller mest mot selv også.Jeg er lei meg for at det skal være sånn , men humøret og dagsformen er ikke noe jeg styrer selv.

Skrevet

Kanskje er det best å snakke med dine nærmeste om dette på en god dag? Jeg har gjort det, og da holder det med at jeg sier "ikke i dag" de gangene jeg må melde avbud.

Gjest Solution
Skrevet

Kanskje er det best å snakke med dine nærmeste om dette på en god dag? Jeg har gjort det, og da holder det med at jeg sier "ikke i dag" de gangene jeg må melde avbud.

Ja, det er best å ta det på en god dag, for jeg merker at på de dårlige dagene så er det faktisk vanskelig å innrømme for seg selv og andre at jeg har en dårlig dag. Da er det som regel noen andre det er noe galt med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...