Gå til innhold

På bar med asperger syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har asperger syndrom fremdeles, men ifølge min psykiater er det å gå på bar ganske utypisk for min lidelse.

At jeg nå sitter alene på en bar i utlandet i en utfordrende kjole, og med campari er uvanlig for meg, men jeg syns det er gøy.

Derfor handler det mer om vane enn om diagnose, siden jeg har vært i kloster i noen år, er dette et ganske ukjent liv for meg, men det burde ikke være umulig å sette diagnosen på mennesker som går på bar.

Jeg føler på sykehuset at de mener alle vi med asperger syndrom er litt innesluttede, ser ned i gulvet og ikke har øyekontakt (dette er også delvis men med andre ord uttalt), men jeg hadde øyekontakt nå da jeg bestilte min campari. Vel ler gjestene noe høyt, og jeg hadde foretrukket om de skrudde ned musikken, men jeg er vel nå ikke lenger prototype eller noe skoleeksempel på asperger syndrom.

Jeg håper aat jeg nå har gjort de tingene jeg bør for å ikke være noe skoleeksempel. Jeg tror Børge Holden med fler ville hatt innvedinger hvis de så en slik asperger som meg som sitter i en bar, alene, med dundrende musikk, pc og masse mennesker på de andre bordene, med egenbestilt campari. og jeg hygger meg veldig, jeg klarer derfor bedre å takle den der plagsomme musikken.

Det var bare noen tanker om min egen diagnose og at min psykiater nok fastholder den selv om jeg nå har vært på bar, men jeg skal skrive kort til min psykiater nå og legge ved et bilde av meg selv, i denne utfordrende kjolen så får jeg se hva hun sier nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en kompis med asperger. Han elsker å ta seg en øl i baren og danser gjerne så svetten renner - Kjempesosial er han :)

Det eneste som gjør at jeg merker at han har asperger, er at han er utrolig opptatt av et bestemt område han kan så og si alt om - og denne tingen har han vært oppslukt av i alle år jeg har kjent ham :)

Kjenner også ei dame som nettopp fikk diagnosen asperger. Hun er nok en noe innesluttet og stille type, men var på julebord sammen med meg sist jul - og da satt hun i baren og drakk og koste seg sammen med oss andre :)

Jo eldre vi blir, jo mer våger vi - sånn er det sikkert for deg, sånn som for meg. Det har ingenting med asperger eller ikke å gjøre :)

Skrevet

Jeg syns denne psykiateren din har mange rare tanker om AS. Hun Kan vel ikke være helt oppdatert

Skrevet

Jeg har også Asperger... en slik diagnose som er satt sammen av mange deler kan gi bortimot uendelig antall "symtombilder". Jeg er sosial, men bare på mine egne premisser. Trenger mye tid for meg selv til å gire ned og holde på med egne ting, og tid til å forberede meg. Liker å prate når jeg omgås mennesker det er hyggelig å prate med. Men jeg trives ikke på barer. Og tåler ikke høye lyder, om det ikke er musikk jeg velger selv. Jeg ser vekk når jeg er overveldet av følelser eller må tenke ekstra hardt, ellers møter jeg andres blikk.

Jeg drømte i natt at jeg kjørte bil med din psykiater som sjåfør, hun var uforsiktig og fniste bare da vi akkurat unngikk en front-mot-front-kollisjon, og etterpå skulle vi finne deg, du var stupfull inne på et diskotek!

Skrevet

Jeg har også Asperger... en slik diagnose som er satt sammen av mange deler kan gi bortimot uendelig antall "symtombilder". Jeg er sosial, men bare på mine egne premisser. Trenger mye tid for meg selv til å gire ned og holde på med egne ting, og tid til å forberede meg. Liker å prate når jeg omgås mennesker det er hyggelig å prate med. Men jeg trives ikke på barer. Og tåler ikke høye lyder, om det ikke er musikk jeg velger selv. Jeg ser vekk når jeg er overveldet av følelser eller må tenke ekstra hardt, ellers møter jeg andres blikk.

Jeg drømte i natt at jeg kjørte bil med din psykiater som sjåfør, hun var uforsiktig og fniste bare da vi akkurat unngikk en front-mot-front-kollisjon, og etterpå skulle vi finne deg, du var stupfull inne på et diskotek!

Hei!

Å nei Bella Dotte jeg kunne aldri tenkt på å drikke meg full.

Jeg kjente på kvelden i går at jeg slett ikke kunne ta likør og mer etter middagen... si ingen problem med meg, du trenger ikke drømme slike tanker :)

Men morsomt på en måte...:)

Men jeg drikker nok langt mindre enn de fleste her og min kjole, den er utfordrende i mitt hode ikke andres. utfrodrende fordi den er litt gjennomsiktig og kort og ikke noe jeg ville tatt på meg i Norge, men her sier min mann det passer... sånn sett har vi nå en situasjon der kleskodene er helt annerledes, det man kan gå i hjemme, her kan man gå i bikini på strandpromenaden uten at det er sett på som usømmelig eller på noen måte vekker anstøt hos noen.

Jeg har de andre årene valgt et skjerf som hører til min bikini , i år har jeg gått uten og det syns min mann er helt greit :) jeg fikk også kompliment i går da en dame ikke kunne tro jeg hadde født så mange barn :)'''

Hun spurte sa " ha ha ha når begynte du å få barn?" jeg svarte henne eksakt årstall, men jeg vet ikke om hun hørte det eller var interessert i det, jeg tror dette var en situasjon de jeg ikke skulle svare, igjen ??

:)

Skrevet

Jeg syns denne psykiateren din har mange rare tanker om AS. Hun Kan vel ikke være helt oppdatert

Hei!

Hun er en av ekspertene i Norge

Noe jeg er enig i, da hun syns for mange får diagnosen, så hun er nok en av de kyndigste, ser ikke aspereger i alt og alle, og man trenger nettopp slike psykiatere.

Skrevet

Jeg har en kompis med asperger. Han elsker å ta seg en øl i baren og danser gjerne så svetten renner - Kjempesosial er han :)

Det eneste som gjør at jeg merker at han har asperger, er at han er utrolig opptatt av et bestemt område han kan så og si alt om - og denne tingen har han vært oppslukt av i alle år jeg har kjent ham :)

Kjenner også ei dame som nettopp fikk diagnosen asperger. Hun er nok en noe innesluttet og stille type, men var på julebord sammen med meg sist jul - og da satt hun i baren og drakk og koste seg sammen med oss andre :)

Jo eldre vi blir, jo mer våger vi - sånn er det sikkert for deg, sånn som for meg. Det har ingenting med asperger eller ikke å gjøre :)

Hei!

Men et problem er det at for mange får diagnosen asperger syndrom, dette fordi de går på private sentere, og ikke på sykehusene, der de er langt strengere.

Jeg syns også vi med autisme er tjent med at ikke alle som sier de "tror de har asperger" får diagnosen, det bør stilles krav om at man kan påvise vansker hele barndommen igjennom hvis det er en autismediagnose og ikke bare en pf diagnose.

Skrevet

Hei!

Hun er en av ekspertene i Norge

Noe jeg er enig i, da hun syns for mange får diagnosen, så hun er nok en av de kyndigste, ser ikke aspereger i alt og alle, og man trenger nettopp slike psykiatere.

Det finnes sikkert en god del voksne som ikke har fått diagnosen, men som allikevel har AS. Nettopp for at dette kan være vanskelig å oppdage, men blir ofte forvekslet med psykiske tilstander. Det er mulig at du ikke har AS, ut fra det lille jeg kjenner deg, men så vet jeg også at AS kommer til uttrykk på mange måter, og at kvinner og menn kan være svært forskjellige.

Skrevet

Hei!

Men et problem er det at for mange får diagnosen asperger syndrom, dette fordi de går på private sentere, og ikke på sykehusene, der de er langt strengere.

Jeg syns også vi med autisme er tjent med at ikke alle som sier de "tror de har asperger" får diagnosen, det bør stilles krav om at man kan påvise vansker hele barndommen igjennom hvis det er en autismediagnose og ikke bare en pf diagnose.

Jeg tror at det med AS kan klare seg mye bedre med å vokse opp i en vankselig bardom en andre barn. Det som jeg da tror avgjør mye dette, er om foreldrene eller de i nære relasjoner til barnet har pålagt dem for mye krav eller forventninger.

Skrevet

Jeg tror at det med AS kan klare seg mye bedre med å vokse opp i en vankselig bardom en andre barn. Det som jeg da tror avgjør mye dette, er om foreldrene eller de i nære relasjoner til barnet har pålagt dem for mye krav eller forventninger.

Hei!

Enig med deg.

Min psykiater tror også av erfaring at mennesker med AS klarer seg merkelig bra selv når de kommer fra hjem med omsorgssvikt.

Jeg har mine egne tanker om hvorfor :)

Skrevet

Det finnes sikkert en god del voksne som ikke har fått diagnosen, men som allikevel har AS. Nettopp for at dette kan være vanskelig å oppdage, men blir ofte forvekslet med psykiske tilstander. Det er mulig at du ikke har AS, ut fra det lille jeg kjenner deg, men så vet jeg også at AS kommer til uttrykk på mange måter, og at kvinner og menn kan være svært forskjellige.

Hei!

Jeg tror jeg har AS selv, dette fordi alt for mange psykiater har tatt feil, uavhengig av hverandre, fra barndom til i dag, men selv ser jeg det ikke så klart som andre :)

Men andre mennesker merker det mye :)

Skrevet

Hei!

Jeg mente dette: Siden jeg fikk diagnosen barneautisme mistenkt på 70 tallet så mener jeg for mange må ha tatt feil så jeg tror de har rett i diagnosen AS, de andre ser dette, men selv merker jeg det ikke like lett, det var det jeg mente :)

Gjest saussean
Skrevet

Jeg har, aspergers og går, ikke på bar i, Norge men når, jeg er på ferie i utlandet, gjør det, meg ikke noe, å gå på bar alene.

Skrevet

Jeg har, aspergers og går, ikke på bar i, Norge men når, jeg er på ferie i utlandet, gjør det, meg ikke noe, å gå på bar alene.

Hei!

Okey, jeg hadde nok ikke klart det uten denne sprayen, jeg er blitt mer sosial :)

De fleste med autisme er ikke så utadvendte, men unntakene fins sikkert som deg :)

Jeg liker erfaringene jeg gjør nå, at jeg klarer ting selv og finner ordene :)

Skrevet

Hei!

Enig med deg.

Min psykiater tror også av erfaring at mennesker med AS klarer seg merkelig bra selv når de kommer fra hjem med omsorgssvikt.

Jeg har mine egne tanker om hvorfor :)

Det må du gjerne fortelle meg, hva du tenker om det.

Skrevet

Det må du gjerne fortelle meg, hva du tenker om det.

Hei!

Om jeg får tid nå... er jo på ferie :)

Men nevner bare kort at i vertfall jeg som opplevde omsorgssvikt, levde litt/ganske mye i min egen verden/ boble, og alt som skjedde rundt meg fikk jeg ikke helt med meg,

D jeg giftet meg var det mye min mann som reagerte på behandlingen av meg, da begynte jeg gradvis å forstå at den dårlige følelsen i meg hadde sin grunn, angsten en forklaring osv...

Men dette er et stort tema, så jeg skal svare deg mer utfylnde om det senere :)

Om du har noen tanker om dette vil jeg gjerne høre det :)

Skrevet

Herlig lesning! Gleder meg til reisebeskrivelse :-)

Skrevet

Hei!

Å nei Bella Dotte jeg kunne aldri tenkt på å drikke meg full.

Jeg kjente på kvelden i går at jeg slett ikke kunne ta likør og mer etter middagen... si ingen problem med meg, du trenger ikke drømme slike tanker :)

Men morsomt på en måte...:)

Men jeg drikker nok langt mindre enn de fleste her og min kjole, den er utfordrende i mitt hode ikke andres. utfrodrende fordi den er litt gjennomsiktig og kort og ikke noe jeg ville tatt på meg i Norge, men her sier min mann det passer... sånn sett har vi nå en situasjon der kleskodene er helt annerledes, det man kan gå i hjemme, her kan man gå i bikini på strandpromenaden uten at det er sett på som usømmelig eller på noen måte vekker anstøt hos noen.

Jeg har de andre årene valgt et skjerf som hører til min bikini , i år har jeg gått uten og det syns min mann er helt greit :) jeg fikk også kompliment i går da en dame ikke kunne tro jeg hadde født så mange barn :)'''

Hun spurte sa " ha ha ha når begynte du å få barn?" jeg svarte henne eksakt årstall, men jeg vet ikke om hun hørte det eller var interessert i det, jeg tror dette var en situasjon de jeg ikke skulle svare, igjen ??

:)

''Hun spurte sa " ha ha ha når begynte du å få barn?" jeg svarte henne eksakt årstall, men jeg vet ikke om hun hørte det eller var interessert i det, jeg tror dette var en situasjon de jeg ikke skulle svare, igjen ??''

Hehe, jo et konkret svar var på sin plass!

Skrevet

''Hun spurte sa " ha ha ha når begynte du å få barn?" jeg svarte henne eksakt årstall, men jeg vet ikke om hun hørte det eller var interessert i det, jeg tror dette var en situasjon de jeg ikke skulle svare, igjen ??''

Hehe, jo et konkret svar var på sin plass!

Hei!

OI ? skulle jeg komme et et eksakt svar der? Det er jo helt umulig å vite når ??

Takk :)

Skrevet

Hei!

OI ? skulle jeg komme et et eksakt svar der? Det er jo helt umulig å vite når ??

Takk :)

''OI ? skulle jeg komme et et eksakt svar der? Det er jo helt umulig å vite når ??''

Neida, det er noe jeg pleier å si til venner som er på tur fordi jeg er interessert, ingen forpliktelser :)

Men det hadde vært interessant med en høyst frivillivig reiseskildring :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...