Gå til innhold

Demper D-vitamin depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe forskning på dette? I Nord-Norge er det lite sol om vinteren,det kalles mørketida.Men om de spiser mye fet fisk vil tap av sol og kroppen egen d bvitaminfarbrikk kompanseres med tilskudd av fet fisk.

Betyr dette at barn som er for lite ute i sola OG ikke spiser fisk,bør ta d-vitamin i tablettform? Depresjon er en meget farlig sykdom.Det kan de 500 menneskene "i himmelen" hvert år sikkert bekrefte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bevist i flere tester i USA. At D-vitamin motvirker depresjon. Jeg har tatt Tran i minst 20 år. Aldri hatt svev av depresjon.

Dessuten var det en overlege ved en en kreft-klnikk i Norge - som sa, vis vi fikk i oss i mer enn annbefalt dose d-vitamin - hadde de en forebyggende på effekt over 3000 kreftsykdommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som for alle andre vitaminer: Om en er i en mangelsituasjon, vil inntak forbedre helsen. Overskudd kan vi ikke nyttiggjøre oss.

Skrevet

Som for alle andre vitaminer: Om en er i en mangelsituasjon, vil inntak forbedre helsen. Overskudd kan vi ikke nyttiggjøre oss.

Synes det var litt dårlig svar NHD.

Forskning viser jo at D-vitamin demper depresjon. Og det som er grensen for legestanden er 50 et eller annet man måler på blodprøve, mens de som er opptatt av det mener at man skal ha langt mer ca 130?

Og dessuten lider jo svært mange nordmenn av mangel på dette. Men har de rundt 50 synes legen det er fint, mens man kanskje burde ha mer for å motvirke depresjon.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6185332

Her er også et veldig bra foredrag om vitamin D. Det er på svensk og tar en time, men kan få noen og enhver til å bli motivert til å ta sin tran og sin sol.

Skrevet

Han - kreft-legen, mente at vi få alt får lite av D vit. som er et hormon.

Skrevet

Det er bevist i flere tester i USA. At D-vitamin motvirker depresjon. Jeg har tatt Tran i minst 20 år. Aldri hatt svev av depresjon.

Dessuten var det en overlege ved en en kreft-klnikk i Norge - som sa, vis vi fikk i oss i mer enn annbefalt dose d-vitamin - hadde de en forebyggende på effekt over 3000 kreftsykdommer.

Jeg, har alltid tatt litt mer enn annbefalt dose...

Skrevet

Hei!

Trodde jeg skrev svar til deg, men ser blitt borte.

Vel saken er at det er flere studier på UIO om D vitamin, en studie tar for seg nedstemthet ved mangel på D vitamin, men husker ikke hvor jeg leste.

Skrevet

Han - kreft-legen, mente at vi få alt får lite av D vit. som er et hormon.

Vitaminer og hormoner er to vidt forskjellige ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...