Gå til innhold

Nytt treningsregime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg akkurat skrevet et innlegg som jeg klarte å slette. Snøft! Vel, det gikk ut på at jeg i de sene nattetimer bestemte meg for noe: Jeg skal gå tur i nabolaget mandag og fredag. Tirsdag og torsdag skal jeg på treningssenter. Jeg skal kun gå på elipsemaskin til meg blir varm og så ta styrketrening. Den smerte liker jeg! Bring it on! Så får jeg heller bli utholdende etterhvert.

Men hva gjør jeg når jeg treffer folk på mine vandringsturer? Grøss og gru. Og så kjente da! Jeg har blitt ganske flink til smalltalk og smiling etterhvert, men det tar på. Skulle ønske jeg kunne synke i jorden.

Jeg har begynt på boken til Susan Cain: Quite. the power of introverts in a world that cant stop talking. Så langt har det vært en åpenbaring for meg. La meg være i fred! Nei, jeg trenger absolutt ikke de synsinntrykkende. Er det greit at jeg sier minst i familieselskaper? Jeg liker å være for meg selv. Ikke ring meg å fortell meg hvordan jeg skal leve livet mitt! Ikke fortell meg hvordan jeg skal kle meg! La meg være i fred!

Så hvordan skal jeg takle bekjentskaper? Jeg vet det jo. Smil og smalltalk og så føle seg fullstendig utmattet etterpå.

Snart skal jeg begynne på Enhet for rus og psykiatri i min bydel. Det gleder jeg meg til. Jeg bruker alkohol for å døyve livsinntrykkene. Styre unna den smertefulle klarheten.

Jeg har øket fra 0 mg fluanxol til 4 mg igjen og synes det hjelper. Kanskje jeg skulle ta 5 mg i denne perioden? Får høre med psykiateren min. Det tuller seg bare til.

Jeg vil bare være i fred!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Men hva gjør jeg når jeg treffer folk på mine vandringsturer? Grøss og gru. Og så kjente da! Jeg har blitt ganske flink til smalltalk og smiling etterhvert, men det tar på. Skulle ønske jeg kunne synke i jorden.''

Ta på ørepropper og putt enden på ledningen i lomma, du trenger jo ikke høre på musikk om du ikke vil. ;o) Så smiler du bare blidt og haster videre om du treffer noen - da ser du jo kjempeopptatt ut!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trenger ikke en gang å bruke lillemus sitt triks. Du bare smiler, nikker og fortsetter på din tur.

Turer er herlig smalltalkfrie :-)

Nei til tørrprat!

Skrevet

Du trenger ikke en gang å bruke lillemus sitt triks. Du bare smiler, nikker og fortsetter på din tur.

Nei til tørrprat!

''Du trenger ikke en gang å bruke lillemus sitt triks. Du bare smiler, nikker og fortsetter på din tur.''

Det pleier jeg å gjøre også, om jeg treffer noen jeg ikke har lyst til å snakke med der og da så smiler jeg bare og haster hurtig videre som om jeg er fryktelig opptatt. Går så fint så. :o)

Skrevet

Som de andre sier, man trenger ikke stoppe å prate med alle bekjente man treffer på tur.

Det er helt unntaksvis at jeg stopper og slår av en prat med folk jeg treffer på gåtur/joggetur. Som regel er det bare et smil, nikk eller et kort "hei" i forbifarten.

Skrevet

Jeg er glad for å høre dette, og stolt på dine vegne for at du vil og klarer å sette grenser! Det å ta vare på seg selv innebærer både å velge aktivitet som passer for en selv og å skjerme seg mot forstyrrelser.

Stå på! Du bestemmer selv over ditt eget liv!

Skrevet

Jeg er glad for å høre dette, og stolt på dine vegne for at du vil og klarer å sette grenser! Det å ta vare på seg selv innebærer både å velge aktivitet som passer for en selv og å skjerme seg mot forstyrrelser.

Stå på! Du bestemmer selv over ditt eget liv!

Tusen takk for støtten!

Skrevet

''Men hva gjør jeg når jeg treffer folk på mine vandringsturer? Grøss og gru. Og så kjente da! Jeg har blitt ganske flink til smalltalk og smiling etterhvert, men det tar på. Skulle ønske jeg kunne synke i jorden.''

Ta på ørepropper og putt enden på ledningen i lomma, du trenger jo ikke høre på musikk om du ikke vil. ;o) Så smiler du bare blidt og haster videre om du treffer noen - da ser du jo kjempeopptatt ut!

:-) God idè. Jeg har fått ny tlf og kan laste ned masse god musikk. Min eldste sønn kan hjelpe meg med det tekniske rundt dette, så kan jeg bare nikke og smile når jeg treffer noen.

Skrevet

Nei til tørrprat!

Hei!

Hva er forskjellen på smaltalk og tørrprat?

Skrevet

Hei!

Språk. :0) Small talk er engelsk for det samme som tørrprat på norsk.

Skrevet

Språk. :0) Small talk er engelsk for det samme som tørrprat på norsk.

Hei!

Okey :) takk'

De fleste mennesker liker tørrprat (rart ord..man får lyst til å hoste) Syns det engelske smaltalk er bedre, liten-prat.

Man bør beherske dette for å bli oppfattet som sosial, hyggelig og omgjengelig, jeg har det som et lite delmål, med oxytocin kan jeg nå dette :) Jeg har mine grenser for hvor mye jeg orker, men til damen på stranden nå så kan man si jeg "initerte til det" da jeg sa " jentene leker så fint sammen" jeg var likevel uforberdet på en ordflom om alt fra leiebiler, til norske turister visa russiske osv...men heldig for meg kom hennes mann med pizza da fikk jeg slippe :) Jeg sa da " kos deg med maten" også smilte jeg.

Skrevet

Hei!

De fleste mennesker liker tørrprat (rart ord..man får lyst til å hoste) Syns det engelske smaltalk er bedre, liten-prat.

Man bør beherske dette for å bli oppfattet som sosial, hyggelig og omgjengelig, jeg har det som et lite delmål, med oxytocin kan jeg nå dette :) Jeg har mine grenser for hvor mye jeg orker, men til damen på stranden nå så kan man si jeg "initerte til det" da jeg sa " jentene leker så fint sammen" jeg var likevel uforberdet på en ordflom om alt fra leiebiler, til norske turister visa russiske osv...men heldig for meg kom hennes mann med pizza da fikk jeg slippe :) Jeg sa da " kos deg med maten" også smilte jeg.

Jeg er så god på denslags at folk elsker meg. Men jeg liker det ikke noe større, det er fint med korte ordvekslinger når man treffer på noen på blåbærtur. Men ikke lange utredninger. Skjønt jeg er så mye alene egentlig at det er litt fint å snakke uforpliktende med noen. Om alt og ikke noe.

Det henger igjen i meg fra den tiden hvor jeg var "alles slave og helt usynlig i verden".

Det er fint å være sammen med noen som man kan være stille sammen med. Eller en som orker å høre når man selv snakker om de tingene som ingen andre orker å høre på! :0D

Skrevet

Hei!

Smalltalk kan utvikle seg til å bli en herlig forfriskende opplevelse i hverdagen :) Det ville vært kjedelig om man aldri kunne smalltalke, men at all samtale måtte være "dyp" etc... Ja, til smalltalk der det passer best :)

(Til TS: Når jeg jogger, så stopper jeg aldri for å smalltalke med mindre det er en person jeg kjenner veldig godt)

Skrevet

Smalltalk kan utvikle seg til å bli en herlig forfriskende opplevelse i hverdagen :) Det ville vært kjedelig om man aldri kunne smalltalke, men at all samtale måtte være "dyp" etc... Ja, til smalltalk der det passer best :)

(Til TS: Når jeg jogger, så stopper jeg aldri for å smalltalke med mindre det er en person jeg kjenner veldig godt)

Hei!

Jeg har tre gode erfaringer med smaltalk nå, alle situasjoner ledet til god informasjon om alt fra leiebil, til severdigheter verdt å se, anbefalte spisesteder, og en ordveksling om russere.

Mye nyttig, samt at jeg gjorde noen erfaringer med mennesker, den første damen var det som å trykke på en knapp også raste ordene ut, jeg ble helt forskrekket, den neste damen var mer som meg, litt forsiktig men sosial og hyggelig nok, men jeg rakk også å si litt, samt stille noen spørsmål da det var noen pauser der jeg fikk stilt visse spørsmål. Så kom hennes mann og vi avtalte at vi overtar deres bil i morgen hvis i orden for bil utleier.

Men min mann... han er helt kjempeimponert av å se meg sitte i strandkanten eller her og der og avtale og småsnakke med andre, ja men jeg er ikke en sånn person som snakker uten stans, jeg syns man må få gå videre til sitt, men jeg gjør noen hyggelige erfaringer, dessuten har jeg fått mange tanker av dette.... hvis den oxytocinen gjør det så mye enklere for meg å finne ordene kan jeg egentlig gå ut i jobb... det vil jeg jo men helst etter min utdanning, vet ikke hvordan NAV vil tenke om dette, men nå er det altså lite grunner for at jeg ikke skal greie et i vertfall 80 % arbeide ved siden av barn og mann.

Håper du skjønner mine tanker.

Skrevet

Hei!

Jeg har tre gode erfaringer med smaltalk nå, alle situasjoner ledet til god informasjon om alt fra leiebil, til severdigheter verdt å se, anbefalte spisesteder, og en ordveksling om russere.

Mye nyttig, samt at jeg gjorde noen erfaringer med mennesker, den første damen var det som å trykke på en knapp også raste ordene ut, jeg ble helt forskrekket, den neste damen var mer som meg, litt forsiktig men sosial og hyggelig nok, men jeg rakk også å si litt, samt stille noen spørsmål da det var noen pauser der jeg fikk stilt visse spørsmål. Så kom hennes mann og vi avtalte at vi overtar deres bil i morgen hvis i orden for bil utleier.

Men min mann... han er helt kjempeimponert av å se meg sitte i strandkanten eller her og der og avtale og småsnakke med andre, ja men jeg er ikke en sånn person som snakker uten stans, jeg syns man må få gå videre til sitt, men jeg gjør noen hyggelige erfaringer, dessuten har jeg fått mange tanker av dette.... hvis den oxytocinen gjør det så mye enklere for meg å finne ordene kan jeg egentlig gå ut i jobb... det vil jeg jo men helst etter min utdanning, vet ikke hvordan NAV vil tenke om dette, men nå er det altså lite grunner for at jeg ikke skal greie et i vertfall 80 % arbeide ved siden av barn og mann.

Håper du skjønner mine tanker.

Det er jo spennende hvis du tror du kunne greid å jobbe, så du kan jo sjekke med NAV om det er mulig å få prøve seg på arbeidsutprøving? Flott at du har så god effekt av medisinen :)

Skrevet

Hei!

Jeg vil si det er en stor forskjell på smalltalk og tørrprat! Smalltalk er hyggelig, eller har potensiale til å bli hyggelig, kanskje morsomt og interessant - tørrprat er ren og anstrengt høflighet uten annen hensikt enn å få tiden til å gå og late som man er hyggelig.

Smalltalk kunne kanskje oversettes med "småprat"? (Men det høres litt rart ut, som om man snakker med små barn eller noe. Engelsken tar over.)

Skrevet

Jeg vil si det er en stor forskjell på smalltalk og tørrprat! Smalltalk er hyggelig, eller har potensiale til å bli hyggelig, kanskje morsomt og interessant - tørrprat er ren og anstrengt høflighet uten annen hensikt enn å få tiden til å gå og late som man er hyggelig.

Smalltalk kunne kanskje oversettes med "småprat"? (Men det høres litt rart ut, som om man snakker med små barn eller noe. Engelsken tar over.)

Hei!

Småprat har jeg en del erfaring med nå, det er hyggelig, jeg har fått adresse til en dame som har studert ved NTNU og vi skal utveksle bilder.

Hun var litt forsiktig og vi har barn på samme alder, jeg likte hennes mann også :) Tørrprat får meg til å ville hoste, men det gjør man kanskje når man kjeder seg, ja mulig tørrprat er noe annet, men jeg har mest hørt begrepet smaltalk, småprat syns nå jeg er en fin oversettelse :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...