Gå til innhold

Stoffskifte og psykisk helse.

Anbefalte innlegg

Gjest kommer han til å dø?
Skrevet

Kjæresten min virket veldig sliten og deprimert, og jeg overtalte ham til å oppsøke legen. Han har mange symptomer på angst og depresjon, men fikk påvist lavt stoffskifte. Han har gått på levaxin en stund, men blir dårlig av det. Har derfor gått av og på en del ganger. Jeg har nå lest litt på nettet, og ser at lavt stoffskifte i verste fall er dødelig.

Er det en mulighet for at det ikke er stoffskiftet det er noe galt med? At det rett og slett dreier seg om "vanlig og ufarlig" psykisk sykdom? Hvordan kan vi være sikre på at det virkelig er stoffskitet som er problemet? Tester? Hva kan vi gjøre når han blir dårlig av levaksin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enkelte som ikke tåler Levaxin, men det finnes andre medisiner han kan prøve. Lavt stoffskifte kan de se av blodprøvene, men det kan jo være at han har en depresjon eller noe i tillegg? Slapp av og få ham til legen. Jeg tror det er uhyre sjelden at noen dør av lavt stoffskifte, selv om det kan føles som man er døden nær. Jeg trodde jeg var alvorlig syk før jeg visste hva som var galt. Det tok meg flere timer å samle krefter nok til å komme meg opp trappa til andre etasje, og jeg var så langt nede som jeg ikke trodde det gikk an å komme. Så var det bare stoffskiftet. Man må gjerne gå på medisinene en god stund før man merker noen endring. Bedringen kommer ofte like langsomt og snikende som sykdommen kom.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det trenger ikke være enten/eller. Det kan være både /og.

Siden blodprøver viser hypotyreose, er det nok lavt stoffskifte, men det kan være depresjon i tillegg.

Om han ikke tåler levaxin, er time hos spesialist/endokrinolog neste steg. Dette skal la seg ordne.

Gjest kommer han til å dø?
Skrevet

Det trenger ikke være enten/eller. Det kan være både /og.

Siden blodprøver viser hypotyreose, er det nok lavt stoffskifte, men det kan være depresjon i tillegg.

Om han ikke tåler levaxin, er time hos spesialist/endokrinolog neste steg. Dette skal la seg ordne.

Men hvorfor blir han dårlig av levaxin? Og hvorfor benekter alle leger at det er mulig? Hver gang vi har nevnt det har vi fått til svar at levaksin (tyroksin) er et hormon kroppen selv lager, og derfor ikke gir bivirkninger. Hvis det stemmer, hva kan da være grunnen til at han blir dårlig (andre symptomer) når han tar dem? Kan en angstlidelse komme mer frem når stoffskiftet blir bedre? Som det er nå, er situasjonen uholdbar. Han fungerer verken med eller uten, og har derfor gått av og på. Noe som skal ha skadet hypofysen? Ventetiden for endokrinolog er flere måneder, minst et halvt år har vi fått vite, og det er alt for lenge.

Skrevet

Men hvorfor blir han dårlig av levaxin? Og hvorfor benekter alle leger at det er mulig? Hver gang vi har nevnt det har vi fått til svar at levaksin (tyroksin) er et hormon kroppen selv lager, og derfor ikke gir bivirkninger. Hvis det stemmer, hva kan da være grunnen til at han blir dårlig (andre symptomer) når han tar dem? Kan en angstlidelse komme mer frem når stoffskiftet blir bedre? Som det er nå, er situasjonen uholdbar. Han fungerer verken med eller uten, og har derfor gått av og på. Noe som skal ha skadet hypofysen? Ventetiden for endokrinolog er flere måneder, minst et halvt år har vi fått vite, og det er alt for lenge.

Hei!

Det er en veldig god endokrinolog, privat, i Nydalen i Oslo,

Dr Oftebro, (oftebro helse AS) han bor et annet sted, men har kunder i oslo 2 ganger pr uke.

En konsultasjon koster 2000. kr, men han er veldig flink.

Skrevet

Hei!

Det er en veldig god endokrinolog, privat, i Nydalen i Oslo,

Dr Oftebro, (oftebro helse AS) han bor et annet sted, men har kunder i oslo 2 ganger pr uke.

En konsultasjon koster 2000. kr, men han er veldig flink.

Det hjelper jo ikke hvor flink han er når man skal ha mat resten av måneden til ungen og seg sjøl.

Skrevet

Det hjelper jo ikke hvor flink han er når man skal ha mat resten av måneden til ungen og seg sjøl.

Hei!

beklager jeg fikk ikke med meg akkurat det.

Det forstår jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...