Gå til innhold

Jobber du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har snakket mye om problemer her inne,men er det noen av dere som jobber 25-75%.

Hvis du jobber 100% hvordan klarer du det med din sykdom?

Medisiner,mosjon og lite stress på jobben? Om du jobber,bor du da alene?

Klarer ikke å forstille meg å ha en psykisk sykdom,ha en ektefelle eller ett barn og måtte jobbe 25-50% i tilleg.

Klarer ikke å forestille meg psyke mennesker som klarer å leve såkaldte normale liv.Ikke i en stor by,ikke 100%,ikke man ektefelle og barn.Umulig i min verden.

Jeg har slitt i 7 år nå med å finne ut om jeg ønsker å leve.I dag kan jeg ikke si ja,men kanskje.Jeg har lyst 55% av tiden.Dette er nok for meg.

NAV sier at de skal skaffe meg jobb om jeg alene klarer å rydde hele huset mitt med 3 soverom,stue,kjøkken og to bad.De kunne like godt ha spurt meg om jeg ikke ville ta en tur til månen for å sjekke om det står en amerikansk flagg der.

Jeg har den 1/10 bodd her i 5 år,og har brukt den tiden på å rote og søpple til huset mitt,garasjen min og tomta mi.

Jeg leker ikke gal,jeg er gal.Jeg blir forbanmnet når folk tror at min suicudale instilling er noe jeg ikke har.Til de kan jeg si at jeg hadde vært død i 2005 om jeg ikke hadde barn.

Begynner også å bli lei min egen rundans der jeg nekter å gjøre noe for min egen situasjon.Jeg klager,men nekter å ta imot råd.Jeg VIL absolutt være alene,ha det jævelig og ikke se noe håp.

Er det fordi jeg har sagt til flere at jeg ikke skal ta mitt liv ,em at jeg har tatt det første steget i trappen til lykken og det gode liv?

Føler at jeg kan sammenligne min "sak",med slik som alkoholikere og narkomane har det."Det er ikke min feil,det er sykdommen"

Jeg er gal og det var ikke jeg som gjorde det!

Har også en meget lei uvane at jeg begynner å gå på en grusvei,og før jeg vet ordet av det så er jeg langt ute på kålåkeren,og kan ikke en gang se veien.Jeg får stoppe og speide etter biler og støv.

Vet ikke helt om jeg vil jobbe,er jeg lat også i tilleg til å være totalt sinnsyk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt sinnsyk er du ikke men du er syk. Dessverre hjelper det svært lite å ha den holdningen om at det er alle andres feil (noe jeg forøvrig ikke opplever du har i akkurat dette innlegget). Å bli bedre krever beinhard jobbing, ansvarsfølelse, og sette seg små realistiske mål. Klarer du ikke 50% kan det være du klarer 3 timer en gang i uken, men du må ville det.

Skrevet

'' Hvis du jobber 100% hvordan klarer du det med din sykdom? '' Psykisk sykdom er da så mangt...

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke klarer å rydde?

Skrevet

Jeg har jobbet 100 % i 30 år og det er jeg både stolt og glad for. Jeg er både glad og takknemlig for behandlingen jeg har fått og at jeg har funnet en medisin som gjør at jeg stort sett fungere godt. Det og være psyk er det verst jeg vet og jeg gjør alt for å bli bra og for å holde meg frisk. Det har/er ikke vært enkelt, men jeg har klart det så langt. Bor alene og ingen barn, men jeg har gode venner, familie, kollegaer og meget god fast lege og psykiater.

Skrevet

Totalt sinnsyk er du ikke men du er syk. Dessverre hjelper det svært lite å ha den holdningen om at det er alle andres feil (noe jeg forøvrig ikke opplever du har i akkurat dette innlegget). Å bli bedre krever beinhard jobbing, ansvarsfølelse, og sette seg små realistiske mål. Klarer du ikke 50% kan det være du klarer 3 timer en gang i uken, men du må ville det.

Har ikke tid nå,må rydde opp ute da naboen skal selge huset til 2 mill og helst ikke vil ha lavere takst.Han håper på 2,2.

Fotografen kommer på Tirsdag så da blir det stress i 2 dager.

Gjest maiapril
Skrevet

Jeg har jobbet 100 % i 30 år og det er jeg både stolt og glad for. Jeg er både glad og takknemlig for behandlingen jeg har fått og at jeg har funnet en medisin som gjør at jeg stort sett fungere godt. Det og være psyk er det verst jeg vet og jeg gjør alt for å bli bra og for å holde meg frisk. Det har/er ikke vært enkelt, men jeg har klart det så langt. Bor alene og ingen barn, men jeg har gode venner, familie, kollegaer og meget god fast lege og psykiater.

''Jeg har jobbet 100 % i 30 år og det er jeg både stolt og glad for.''

Så fint for deg. Men et menneske som greier dette og i tillegg fungerer bra sosialt med venner og familie, kaller ikke jeg sykt. Så i mine øyne er ikke du syk. Sorry, men det mener jeg.

Gjest maiapril
Skrevet

'' Hvis du jobber 100% hvordan klarer du det med din sykdom? '' Psykisk sykdom er da så mangt...

''Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke klarer å rydde?''

Som du selv sier; Psykisk sykdom er så mangt...

Gjest maiapril
Skrevet

Har ikke tid nå,må rydde opp ute da naboen skal selge huset til 2 mill og helst ikke vil ha lavere takst.Han håper på 2,2.

Kanskje er det et slikt "puff i ræva" du trenger for å få kommet i gang med noe? Det er mange ganger lettere å få gjort noe når en MÅ.

Skrevet

Jeg jobber og har vært i jobb i flere ti-år, ikke har jeg psykiske problemer og har så og si aldri vært fysisk dårlig heller.

Jeg prøver så langt det er mulig å holde meg frisk og har vært svært heldig med det så langt i livet.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg har 100% stilling. Har ikke noe diagnoser annet enn når jeg blir syk og oppsøker lege, har da fått diagnosen depresjon flere ganger, men lever med mer eller mindre psykiske plager hele tiden. Har ekstremt dårlig søvn også, det hjelper ikke. Det er tøft. Kjenner meg altid utafor på jobb, vondt å bli konfrontert med hver dag. Jeg kjenner at jeg ofte ville ønsket å være helt alene, ikke ha noen å ta hensyn til. Tror ikke jeg kan greie å være kjæreste og iallefall ikke samboer. Ved depresjoner vil jeg bare være i fred, ikke lett for en partner i flere måneder. Jobb betyr mest, nesten mer enn partner. Viktig for selvtilliten, når jeg er 100% på jobb føles det utrolig bra, da er jeg frisk. uansett hvor mye det koster. Det er mye stress på jobb. Mulig jeg noen ganger kunne unngått største nedturer hvis jeg fikk ro i og fred fra det stresset. Men det får man aldri vite, står på helt til jeg blir deprimert. Sånn går det da, opp og nedturer.

Skrevet

Du mener at når du MÅ så kan du? :-)

Skrevet

''Jeg har jobbet 100 % i 30 år og det er jeg både stolt og glad for.''

Så fint for deg. Men et menneske som greier dette og i tillegg fungerer bra sosialt med venner og familie, kaller ikke jeg sykt. Så i mine øyne er ikke du syk. Sorry, men det mener jeg.

Fullt mulig. Komboen er god terapi, gode medisiner og god egeninnsats.

Skrevet

Jeg jobber og har vært i jobb i flere ti-år, ikke har jeg psykiske problemer og har så og si aldri vært fysisk dårlig heller.

Jeg prøver så langt det er mulig å holde meg frisk og har vært svært heldig med det så langt i livet.

Når jeg poster ett inlegg her på Psykiatri er det ikke de friske jeg vil ha i tale.Det er for å få en oversikt over om alle psykisk syke er 100% uføre alle!

Denne maldingen var altså ikke til deg Mrxx

Gjest Moderator
Skrevet

Når jeg poster ett inlegg her på Psykiatri er det ikke de friske jeg vil ha i tale.Det er for å få en oversikt over om alle psykisk syke er 100% uføre alle!

''Når jeg poster ett inlegg her på Psykiatri er det ikke de friske jeg vil ha i tale.Det er for å få en oversikt over om alle psykisk syke er 100% uføre alle!

Denne maldingen var altså ikke til deg Mrxx''

Ethvert innlegg på doktoronline.no kan besvares av enhver bruker. Du bes vennligst respektere dette. Du bes også om å overlate moderering av nettsiden til oss, og ikke avgi kommentarer i hytt og pine om hva som kan postes hvor.

Skrevet

Jeg prøver iherdig å få folk i tale som ikke er friske I DAG,men som jobber 0-75% NÅ. Så får jeg kanskje en oversikt.

Mulig at jeg har en alt for negativ holdning til rehabilitering?

Men da hjelper det lite for meg at ca halvparten av de som svarer enten er helt friske i dag eller over 90%,altså har hatt en 100% jobb i mer enn 6 mnd.

Skrevet

Nei,det var jo bare jeg som ville gifte meg med Frk x,og ikke henne.Det var jo hun som ville skilles,og ikke jeg.Det var også hun som har løyet så mye til mine barn at de ikke vil ha kontakt med en gal mann som meg.Alt dette er jo selvfølgelig min feil alt sammen.

Jeg har gått på en skole for å fjernstyer tankene til min x-kone.Desverre fusket denne overføringen etter 10 år,og vi ble skilt alikevel.

Fint at det finnes så mange hobby psykologer her inne som kan fortelle at alt sammen er min egen feil.

Er det nå jeg skal finne fram tauet og ta meg en tur i skogen?

Det selvfølgelig bare menn som gjør feil,aldri kvinner.

Orker snart ikke mer av DOL,her er det kvinnemakta som rår!

Ødelagt58,Norknight,Sysifos Oksen Ferdinand. og divrse andre.

Skrevet

Nei,det var jo bare jeg som ville gifte meg med Frk x,og ikke henne.Det var jo hun som ville skilles,og ikke jeg.Det var også hun som har løyet så mye til mine barn at de ikke vil ha kontakt med en gal mann som meg.Alt dette er jo selvfølgelig min feil alt sammen.

Jeg har gått på en skole for å fjernstyer tankene til min x-kone.Desverre fusket denne overføringen etter 10 år,og vi ble skilt alikevel.

Fint at det finnes så mange hobby psykologer her inne som kan fortelle at alt sammen er min egen feil.

Er det nå jeg skal finne fram tauet og ta meg en tur i skogen?

Det selvfølgelig bare menn som gjør feil,aldri kvinner.

Orker snart ikke mer av DOL,her er det kvinnemakta som rår!

Ødelagt58,Norknight,Sysifos Oksen Ferdinand. og divrse andre.

''Fint at det finnes så mange hobby psykologer her inne som kan fortelle at alt sammen er min egen feil.''

Ingen sier at alt er din feil, derimot er vi mange som sier at du til tider er flink til å legge skylden på alle andre enn deg selv. Du er flink til å fraskrive deg nærmest alt ansvar.

''Er det nå jeg skal finne fram tauet og ta meg en tur i skogen?'' Det er for tidlig å ut å finne juletre enda vent til desember.

''Det selvfølgelig bare menn som gjør feil,aldri kvinner.''

Alle kjønn gjør feil.

''Orker snart ikke mer av DOL,her er det kvinnemakta som rår'' Igjen, total fraskrivelse av ansvar. Dette handler ikke om kjønn eller den inngrodde bitterheten du har til din exkone, noe du forøvrig burde få hjelp til å komme over, men om at du som regel skylder på alt og alle. Du kan gjøre noe med hvordan du lever men du velger å la være. I sommer håper jeg du i det minste hopper i vannet og skrubber deg godt så du er ren frem til jul :-)

Skrevet

Jeg prøver iherdig å få folk i tale som ikke er friske I DAG,men som jobber 0-75% NÅ. Så får jeg kanskje en oversikt.

Mulig at jeg har en alt for negativ holdning til rehabilitering?

Men da hjelper det lite for meg at ca halvparten av de som svarer enten er helt friske i dag eller over 90%,altså har hatt en 100% jobb i mer enn 6 mnd.

Hei HHP58 :)

Det jeg egentlig mente med svaret mitt, var at "psykisk sykdom" jo er et veldig vidt spekter bestående av ymse ting. Dermed sier svarene du får, egentlig ingenting. Ei heller har det noen betydning for deg -eller meg- om andre med "psykisk sykdom", er i jobb eller ikke.

Poenget må jo være: hvordan har _du_ det? Klare du å arbeide? Hvis ikke, så er uføretrygd det riktige. Hvis du derimot klarer å jobbe, mye eller lite, så er det riktige å gjøre noe med den saken :)

Svar på spørsmålet ditt: psykiske ting er årsaken til at jeg har vært 100% ute av arbeidslivet i over 10 år.

Jeg kan selvsagt ramse opp alle grunner til dette. Traumatiske ting i min fortid, livssituasjonen, diagnoser... Men det er lite interessant, for slik er det jo med de aller fleste som sliter psykisk: de har opplevd en del vanskelige ting i sitt liv.

Skrevet

Vel, etter å ha vært her en god stund så burde du vel ha fått med deg at alle kan svare på det de vil.

Forøvrig så kunne du ha sagt i fra at du kun ønsket svar i fra psyke, men selv da kan hvem som helst svare.

Forørvig så tenkte jeg tanken på at jeg kunne få ett slikt svar i fra deg, så helt uventet var det ikke.

Gjest maiapril
Skrevet

''Det er for å få en oversikt over om alle psykisk syke er 100% uføre alle!''

Ja, jeg er psyk og er 100% ufør. Uførheten skyldes ikke psykdom aleine, men også et sammensurium av fysiske sykdommer, svær bekymring for all sykdom og dritt i familien og en dæsj med sosiale vansker. Sammenlagt gjør alt dette meg 100% ufør. Alt dette tapper meg såpass for krefter at jeg ikke kan fungere i arbeidslivet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...