Gå til innhold

Psykose? - hallusinasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i det siste opplevd depressive symptomer og tvangstanker.(cirka 1 og 1/2 måned) Men først i natt skjedde det noe virkelig utenom det vanlige. Jeg våknet opp klokken 05:00 og kunne ikke røre meg. Jeg så et rart mørkt fenomen på soverommet som jeg ikke kunne identifisere. Jeg fikk helt panikk og prøvde å rope på hjelp fra foreldrene mine, men fikk bare til et lite skrik i lys tone, som ingen hørte. Etter noe som virket som 10 sekunder hadde jeg igjen fullstendig kontroll over kroppen min og reiste meg raskt opp, for å se at denne skapningen jeg hadde sett, naturligvis ikke var tilstede. Det første som slo meg var at jeg hallusinerte; symptomet jeg har fryktet aller mest i denne tilstanden jeg er i. Rett og slett fordi at det tyder på galskap. Jeg turde ikke å gå og legge meg igjen etter det, og gruer meg nå voldsomt til neste natt. (la meg understreke at jeg overhodet ikke tror på spøkelser, jeg er fullstendig klar over at dette var en hallusinasjon) Så det jeg lurer på er: Hva i all verden er det som foregår meg meg? Er jeg på veien til å bli schizofren? Er det mulig at jeg vil oppleve dette igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hadde jeg ofte før, kroppen stivnet og jeg klarte ikke lee meg eller si noe. Noen sa det var søvnparalyse, kunne se skikkelser og høre ting mens det pågikk. Når jeg tar ap får jeg ikke dette lenger :)

Det er veldig skremmende, så forstår godt at du ble redd.

Skrevet

Det der hadde jeg ofte før, kroppen stivnet og jeg klarte ikke lee meg eller si noe. Noen sa det var søvnparalyse, kunne se skikkelser og høre ting mens det pågikk. Når jeg tar ap får jeg ikke dette lenger :)

Det er veldig skremmende, så forstår godt at du ble redd.

Tusen takk for svar! Godt og høre at dette ikke bare har hendt meg :) Er dette på noen måte farlig? Har lest nå at det kan vare i opp til 10 minutter! høres grusomt ut. Er det en teknikk man kan bruke for å raskt komme seg ut av dette, i tilfelle det skulle skje igjen?

Skrevet

Tusen takk for svar! Godt og høre at dette ikke bare har hendt meg :) Er dette på noen måte farlig? Har lest nå at det kan vare i opp til 10 minutter! høres grusomt ut. Er det en teknikk man kan bruke for å raskt komme seg ut av dette, i tilfelle det skulle skje igjen?

Det er ikke farlig, jeg har hatt det hele livet men ubehagelig er det. Hvis jeg klarte å slappe av kunne jeg få gode opplevelser, jeg svevde ut av kroppen og det var herlig. Det er både psykologiske og alternative forklaringer på dette.

Jeg vil sletts ikke ha disse opplevelsene, det er for skremmende. Jeg måtte bare ligge å vente til det var over, ellers hjelper det tydeligvis å ta ap. Det er deilig å slippe :)

Skrevet

Det er ikke farlig, jeg har hatt det hele livet men ubehagelig er det. Hvis jeg klarte å slappe av kunne jeg få gode opplevelser, jeg svevde ut av kroppen og det var herlig. Det er både psykologiske og alternative forklaringer på dette.

Jeg vil sletts ikke ha disse opplevelsene, det er for skremmende. Jeg måtte bare ligge å vente til det var over, ellers hjelper det tydeligvis å ta ap. Det er deilig å slippe :)

Hei!

Hvor liten var du som barn da du hadde slike opplevelser?

Skrevet

Hei!

Hvor liten var du som barn da du hadde slike opplevelser?

Tror jeg har hatt det hele livet. Husker jeg lå i senga med foreldrene mine, fikk det ofte da og. Kunne faktisk høre at de snakket, men jeg var helt stiv og klarte ikke snakke heller. Prøvde å rope "hjelp" men det gikk ikke. Og de forstod jo ingenting når jeg prøvde å forklare det.

Skrevet

Tror jeg har hatt det hele livet. Husker jeg lå i senga med foreldrene mine, fikk det ofte da og. Kunne faktisk høre at de snakket, men jeg var helt stiv og klarte ikke snakke heller. Prøvde å rope "hjelp" men det gikk ikke. Og de forstod jo ingenting når jeg prøvde å forklare det.

Hei!

Jeg viste ikke at psykose startet så tidlig, er dette kjent?

vedlig interessant, håper du skriver mer om det. Nå må jeg snat på en gresk aften med dans, så må gå å kle meg for kvelden og sminke meg for min mann, det er vel sånn det er :)

Skrevet

Hei!

Jeg viste ikke at psykose startet så tidlig, er dette kjent?

vedlig interessant, håper du skriver mer om det. Nå må jeg snat på en gresk aften med dans, så må gå å kle meg for kvelden og sminke meg for min mann, det er vel sånn det er :)

Kos deg masse :-)

Vet ikke om det er psykose eller søvnparalyse...

Skrevet

Kos deg masse :-)

Vet ikke om det er psykose eller søvnparalyse...

Jeg har sett at mange som opplever disse søvnplagene, tror at dette har unaturlige forklaringer. Der skiller ihvertfall jeg meg ut, og antar at det ikke er en psykose, nemlig fordi at en psykotisk person ikke vet at det er noe galt med dem, og vil derfor anta at det han ser er ekte.

Skrevet

Jeg har sett at mange som opplever disse søvnplagene, tror at dette har unaturlige forklaringer. Der skiller ihvertfall jeg meg ut, og antar at det ikke er en psykose, nemlig fordi at en psykotisk person ikke vet at det er noe galt med dem, og vil derfor anta at det han ser er ekte.

Men det er jo ekte det som hender, og ja jeg tror på det. Men tåler det ikke. Og jeg tror en psykotisk person kan vite at han er syk, han vet han ikke har det godt.

Men om dette er søvnparalyse eller psykotiske ting er vanskelig å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...