Gå til innhold

Er det ikke behandling for ADHD?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til jente med adhd
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/08/11/nyheter/innenriks/bolig/boligkrise/nav/22912695/

Han har bodd i bilen i 5 år. Har Adhd og har endelig blitt varig ufør. Så vidt jeg kunne lese var det ingen andre diagnoser.

Finnes det ikke behandling for Adhd? Kan de ikke bli friske?

Er det bare medisiner som kan hjelpe (og hvorfor virker det i såfall ikke på han) - hva med samtaleterapi - kan ikke det hjelpe?

Bekymret for fremtiden til datteren min som har diagnosen...

Jeg må si at jeg forstår meg ikke helt på diagnosen. Jo det er greit at de har en del utfordringer - men kan man ikke jobbe med dem? Alle mennesker har jo sine ting de må jobbe med?

Datteren min må jobbe med temperamentet sitt. Men hun klarer det jo - stort sett. Hun er blandt de beste i klassen faglig. Ikke "geni" men hun klarer seg greit. Blir spennende nå i 5 klasse. Er velorganisert og har ikke problemer med konsentrasjonen. Er ikke noe urolig i timene eller noe. Så diagnosen er kun satt pga temperamentet og de problemene det skaper for henne ift venner. Jeg tror vel ikke egentlig at hun har Adhd...

Vi gir henne vitaminer og Eye Q. Vi jobber mye med selvfølelsen og å tenke positivt hjemme. Hun får ikke medisiner da jeg er veldig skeptisk til det. Men klart blir alt mye verre så må vi kanskje vurdere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kanskje din datter har asperger syndrom? De er ofte flinke på skolen og har ikke problemer med konsentrasjonen, de som kun har asperger, eks jeg har bare asperger.

Mange jenter med asperger blir ikke oppdaget, dette fordi jenter er flinkere enn gutter sosialt selv om de har asperger og en del av jentene har ikke utpregede særinteresser slik jeg og mange/de fleste gutter har.

Mannen i artikkelen sa de dette om ''Han slår blikket bort i samtaler'', hvem vet kanskje han også har asperger ?

Aspergere har sjeldent rusproblemer sa noen/ lurer på om det var Tony Attwood, slik at man har mange muligheter for et godt liv hvis man er "beskyttet" mot rusproblemer, kanskje pga av gode evner til å ressonere/tenke.

Skrevet

Hei!

Kanskje din datter har asperger syndrom? De er ofte flinke på skolen og har ikke problemer med konsentrasjonen, de som kun har asperger, eks jeg har bare asperger.

Mange jenter med asperger blir ikke oppdaget, dette fordi jenter er flinkere enn gutter sosialt selv om de har asperger og en del av jentene har ikke utpregede særinteresser slik jeg og mange/de fleste gutter har.

Mannen i artikkelen sa de dette om ''Han slår blikket bort i samtaler'', hvem vet kanskje han også har asperger ?

Aspergere har sjeldent rusproblemer sa noen/ lurer på om det var Tony Attwood, slik at man har mange muligheter for et godt liv hvis man er "beskyttet" mot rusproblemer, kanskje pga av gode evner til å ressonere/tenke.

Hei - ja det har både du og Bella Dotte sagt før og det var det vi var bekrymret for den gangen vi utredet henne.

Men de mente altså at hun ikke hadde det.

Nå er det jo snart 4 år siden vi begynte å søke hjelp. Hun har kommet seg veldig så jeg tror vel ikke egentlig at hun har Asperger nå. Men det kan jo være at hun har lært ting - og ikke at det har kommet naturlig for henne - hvis du forstår hva jeg mener.

Men det med å slå blikket bort - det gjør hun ikke

Skrevet

Hei - ja det har både du og Bella Dotte sagt før og det var det vi var bekrymret for den gangen vi utredet henne.

Men de mente altså at hun ikke hadde det.

Nå er det jo snart 4 år siden vi begynte å søke hjelp. Hun har kommet seg veldig så jeg tror vel ikke egentlig at hun har Asperger nå. Men det kan jo være at hun har lært ting - og ikke at det har kommet naturlig for henne - hvis du forstår hva jeg mener.

Men det med å slå blikket bort - det gjør hun ikke

Hei!

Jeg har fått med meg at en del eksperter mener slett ikke alle autister slår blikket ned.

Dessuten kan vistnok jenter langt på vei klare seg, men ingen ser hvordan de sliter inni seg, derfor bør du være på vakt. Om hun ikke får diagnosen, så trenger man noen der som likevel kan forstå at man kan slite med det samme selv om man ikke når helt opp til diagnosen.

I enktelte land eks USA får kanskje for mange diagnosen på et ganske tynt grunnlag, men trenger hun den kan hun sikkert få den senere, når hun bli eldre..

Mange jenter lider i stillhet, da bør man ha dette i bakhodet, jeg er glad for å lese at du ikke bare godtar alt de sier, og at hun ikke får medisiner når hun kanskje bare har asperger vansker.

Hvis man ikke har adhd kan medisiner gjøre en svært syk!

Skrevet

Hei!

Jeg har fått med meg at en del eksperter mener slett ikke alle autister slår blikket ned.

Dessuten kan vistnok jenter langt på vei klare seg, men ingen ser hvordan de sliter inni seg, derfor bør du være på vakt. Om hun ikke får diagnosen, så trenger man noen der som likevel kan forstå at man kan slite med det samme selv om man ikke når helt opp til diagnosen.

I enktelte land eks USA får kanskje for mange diagnosen på et ganske tynt grunnlag, men trenger hun den kan hun sikkert få den senere, når hun bli eldre..

Mange jenter lider i stillhet, da bør man ha dette i bakhodet, jeg er glad for å lese at du ikke bare godtar alt de sier, og at hun ikke får medisiner når hun kanskje bare har asperger vansker.

Takk - ja jeg følger virkelig med henne. Av og til føler jeg hun er helt normal men så er det plutselig ting som gjør at jeg stusser.

For eksempel - hun liker ikke skumle filmer. Og hun liker ikke så godt å gå på kino - for der er det stor skjerm og høy lyd.

På skolen ser de av og til skumle eller triste filmer. Det liker hun ikke. Så rett før sommerferien hadde hun i stedet for å være med de andre å se film vasket alle hyllene i klasserommet!

Hun sier at hun føler seg som den rareste jenta på trinnet. Det er jo ikke så rart når hun gjør slike ting. Jeg visste det ikke før i går da hun fortalte meg det.

Hun liker godt å jobbe med praktiske ting. Hun liker ikke tanken på å gå på tur - men når man først er ute så er hun veldig flink og utholdende både på ski, jogging og gåturer. Men det blir alltid mye syting først så det skal litt til at vi kommer oss ut...

Skrevet

Hei!

Ang det med film, de brukte det som et argument for adhd diagnosen at hun ikke alltid så ferdig en film, men begynte å gjøre noe annet i stedet. De tok det som et tegn på konsentrasjonsvansker.

Men det er jo ikke det - er det en film hun liker har hun ingen problemer med å se den i ett strekk. Hun har heller ikke problemer med konsentrasjon på skolen. Og hun utagerer ikke i timene etc.

Hun vil som sagt ikke se filmer hun er redd for er skumle - eller veldig triste så hun begynner å gråte.

Men hun har veldig tydelig kroppspråk - det taler vel imot en Asperger diagnose. Hun bestod også en del tester, som Theory of Mind.

Ellers har hun ujevn evneprofil med veldig høy skår på noen ting mens litt over/rundt gjennomsnittet på de andre.

Skrevet

Takk - ja jeg følger virkelig med henne. Av og til føler jeg hun er helt normal men så er det plutselig ting som gjør at jeg stusser.

For eksempel - hun liker ikke skumle filmer. Og hun liker ikke så godt å gå på kino - for der er det stor skjerm og høy lyd.

På skolen ser de av og til skumle eller triste filmer. Det liker hun ikke. Så rett før sommerferien hadde hun i stedet for å være med de andre å se film vasket alle hyllene i klasserommet!

Hun sier at hun føler seg som den rareste jenta på trinnet. Det er jo ikke så rart når hun gjør slike ting. Jeg visste det ikke før i går da hun fortalte meg det.

Hun liker godt å jobbe med praktiske ting. Hun liker ikke tanken på å gå på tur - men når man først er ute så er hun veldig flink og utholdende både på ski, jogging og gåturer. Men det blir alltid mye syting først så det skal litt til at vi kommer oss ut...

Hei!

''Hun sier at hun føler seg som den rareste jenta på trinnet. ''

Det tror jeg mange barn med utviklingsforstyrrelser har følt det samme om :)

Jeg har det, og jo mer du skriver om din datter jo mer syns jeg du bør ta henne til noen med bedre kompetanse på asperger syndrom og jenter!

Min datter skal til utredning til høsten, hun passer ganske bra til mange av dine beskrivelser, og triste/skumle filmer kan hun ikke se, hun lever seg slik inn i dem at hun lider, særlig filmer med dyr som lider osv... Jeg har prøvd å se med henne, mange ganger den samme film, men hver gang er hun like opprørt, så nå sier hun selv at det går ikke.

Min datter er veldig fokusert på ting som fenger hennes interesse, men eks filmer som ikke engasjerer blir som en interesse man ikke har, man klarer ikke da ha fokus og konsentrasjon mot dette og det er jo veldig typisk for asperger syndrom.

Skrevet

Ang det med film, de brukte det som et argument for adhd diagnosen at hun ikke alltid så ferdig en film, men begynte å gjøre noe annet i stedet. De tok det som et tegn på konsentrasjonsvansker.

Men det er jo ikke det - er det en film hun liker har hun ingen problemer med å se den i ett strekk. Hun har heller ikke problemer med konsentrasjon på skolen. Og hun utagerer ikke i timene etc.

Hun vil som sagt ikke se filmer hun er redd for er skumle - eller veldig triste så hun begynner å gråte.

Men hun har veldig tydelig kroppspråk - det taler vel imot en Asperger diagnose. Hun bestod også en del tester, som Theory of Mind.

Ellers har hun ujevn evneprofil med veldig høy skår på noen ting mens litt over/rundt gjennomsnittet på de andre.

Hei!

Så dumt er deres argument. Da mitt ene barn ble diagnostisert med uspesifikk utviklingsforstyrrelse for manglet det de klassifiserte som særinteresse, tenkte jeg ja vel så er det sånn.

Men siden har Tony Attwood og Svenny Koph oppgitt ristet på hodet av at filolin i Norge ikke blir sett på som en særinteresse, men at man er opphengt i at alle autister er matematiske genier, med sans for realfag eller togtabeller, det er derfor mange jenter ikke får diagnosen lurer jeg på.

Jeg tror jeg var mer opplagt, mine sønner likeså, men særlig var det matematikk som for meg virket som det avgjørende..?

Hvorfor det? Glenn Gold verdens fremste pianist hadde mest sannsynlig asperger syndrom, men i Norge i dag klarer man ikke så godt å se at særinteresser kan være så mangt.

Min psykiater sa at hun unntaksvis hadde erfaring med mennesker med asperger syndrom som nærmest har mennesker som særinteresser og de er ofte gode på kroppsspråk :) så det at din datter er god på det kan være kun at hun er smart, våken, har fokus på en måte på noe viktig, det betyr ikke egentlig at hun ikke har asperger syndrom.

Barnepsykiateren Svenny Koph er den eneste i norden med god kompetanse på jenter med asperger syndrom, hun har tilbudt å hjelpe oss, jeg kan gi deg hennes mailadresse hvis du vil, men da må dere til Sverige, Hun har doktorgrad på jenter med asperger syndrom og autisme.

Gjest Mamma til jente med adhd...
Skrevet

Hei!

Så dumt er deres argument. Da mitt ene barn ble diagnostisert med uspesifikk utviklingsforstyrrelse for manglet det de klassifiserte som særinteresse, tenkte jeg ja vel så er det sånn.

Men siden har Tony Attwood og Svenny Koph oppgitt ristet på hodet av at filolin i Norge ikke blir sett på som en særinteresse, men at man er opphengt i at alle autister er matematiske genier, med sans for realfag eller togtabeller, det er derfor mange jenter ikke får diagnosen lurer jeg på.

Jeg tror jeg var mer opplagt, mine sønner likeså, men særlig var det matematikk som for meg virket som det avgjørende..?

Hvorfor det? Glenn Gold verdens fremste pianist hadde mest sannsynlig asperger syndrom, men i Norge i dag klarer man ikke så godt å se at særinteresser kan være så mangt.

Min psykiater sa at hun unntaksvis hadde erfaring med mennesker med asperger syndrom som nærmest har mennesker som særinteresser og de er ofte gode på kroppsspråk :) så det at din datter er god på det kan være kun at hun er smart, våken, har fokus på en måte på noe viktig, det betyr ikke egentlig at hun ikke har asperger syndrom.

Barnepsykiateren Svenny Koph er den eneste i norden med god kompetanse på jenter med asperger syndrom, hun har tilbudt å hjelpe oss, jeg kan gi deg hennes mailadresse hvis du vil, men da må dere til Sverige, Hun har doktorgrad på jenter med asperger syndrom og autisme.

Hei - så ikke dette innlegget før nå - jeg skal tenke på det du skriver her. Takk skal du ha!

Gjest Hulderen
Skrevet

Du ar rystende angel på kunnskap om ADHD, med tanke på at din datter ar det. ADHD er ingen sykdom som man kan kureres for. Det er en tilstand man må leve med. Og med god tilrettelegging og oppfølging kan man få et godt liv.

Men det er ikke så enkelt som at datteren din bare må jobbe med sine problem som "alle andre". Det er ekstra vanskelig for henne.

Hvorfor i huleste vil du ikke la henne teste ut medisinering! Er du klar over at de kan gi henne et mye bedre og enklere liv hvis medisinen hjelper? Ville du nektet henne insulin om hun hadde diabetes?

Skrevet

Hei - så ikke dette innlegget før nå - jeg skal tenke på det du skriver her. Takk skal du ha!

Hei!

Tenk på det du :)

Men din datter er i en kritisk alder for jenter med autisme, jeg selv hadde det svært vanskelig i denne tiden, jeg følte veldig på in gene annerledeshet.

Jeg ble ganske godt ivaretatt av klassekamerater/jenter så det gjorde nok mye enklere for meg.

Skrevet

Hei!

Jeg vil bare igjen skrive at jeg tenkte på at mødre som deg som tenker mer og ikke bare aksepterer hva andre sier, er en slik ressurs, for ditt barn.

Du vet bedre enn noen alt ved ditt barn, husk at har man bare asperger syndrom kan man bli svært syk av medisiner for adhd, det tar tid, men så kommer andre vansker som nervøsistet, søvnproblemer, uro m.m hvis man tar sentralstimulerende uten å ha adhd. Jeg skriver dette av egen erfaring, da virker de sentralstimulerende som amfetamin, og du kan bare lese om hva som er langtidsvirkningen av det....

Aldri mer om jeg vil prøve det for økt våkenhet, da får jeg heller leve med min autisme= fjernhet, man kan få god hjelp og veiledning ved samtaler meg kyndige mennesker for å få et bedre liv :) Dessuten kommer nå oxytocin før eller siden til å bli en behandling, jeg prøver det ut nå, og det har god effekt på meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mange spørsmål i din tråd.

1. Ja, det finnes god behandling for ADHD. Medisiner demper symptomene, men forskningen viser at funksjonen ikke bedrer seg nevneverdig med mindre en setter inn målrettede tiltak. Kogntiv terapi og Psykoedukasjon i grupper er meget virkningsfulle tiltak. Den samme foskningen viser at det går langt bedre med dem som får medisiner tidlig enn der hvor det drøyer med medisinering.

2. Jeg forstår din tvil vedr din datters diagnose. Be om en second opinion foretatt av en spesialist.

3. Erfaring har lært meg å være svært skeptisk til slike oppslag som du linker til. Min erfaring er at det er mye vesentlig informasjon som ikke kommer frem/holdes tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...