Gå til innhold

Skal det mye til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det mye til for å havne utenfor arbeidslivet i dag?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det avhnger i hovedsak av viljen/holdningene dine.

Skrevet

Jeg trodde det kom an på graden av sykdom og tilrettelegging eller mangel på det, for kronisk syke i samfunnet.

Skrevet

Er dette noe du sier om meg spesielt? Eller er det en mer "politisk" uttalelse?

Skrevet

Er dette noe du sier om meg spesielt? Eller er det en mer "politisk" uttalelse?

Det bygger på årelang erfaring med mennesker.

Jeg kjenner ikke deg og kan ikke si noe spesifikt om deg.

Skrevet

Det bygger på årelang erfaring med mennesker.

Jeg kjenner ikke deg og kan ikke si noe spesifikt om deg.

Ok. :-)

Jeg får prøve å skjerpe meg da. Selv om det selvsagt ikke er noe "prøve", det er jo bare å gjøre det.

Skrevet

Det er mange ting som spiller inn, men viktigst er nok hvordan man selv er som person og hvordan man selv ser på utfordringer i livet.

Da jeg ble separert for to år siden, hadde jeg en grusom periode i livet der hele meg var i følelsesmessig ubalanse og jeg nesten ikke visste hvordan jeg skulle komme meg videre. Det samme følte selvsagt min eksmann også. Han orka ikke tanken på å gå på jobb, og ble sykemeldt. Jeg orka ikke tanken på å gå hjemme for å tenke, så jeg MÅTTE la livet gå som normalt, og gå på jobb. Her følte vi det helt ulikt.

For min del er det vel nesten enkelt å gå på uføretrygd framfor å jobbe, siden jeg er døv og på "papiret" 100 % ufør pga 100 % døvhet. Svært mange i min situasjon er uføretrygda fordi de ikke greier tanken på å jobbe da de føler det blir for slitsomt, eller fordi de føler seg "utenfor" sosialt på jobben osv. Jeg har selvsagt også hatt slike dager, men jeg har tatt et valg om å ikke fokusere på det. Jeg må fokusere på det som er bra med jobben, og jeg må fokusere på hvordan jeg skal organisere fritida mi for å få overskudd til å kunne jobbe fullt. Det siste der tror jeg er utrolig viktig!

Skrevet

Nav er jo ganske treige så folk som vil jobbe får ikke alltid et tilbud, mye avhenger av dem og. Men selsagt en selv og.

Skrevet

Med "vilje" og "holdninger", mener du også familiebakgrunn, barndomserfaringer, økonomi, helse, nettverk, psyke, osv osv, i det hele tatt summen av belastninger og evne/forutsetninger for å takle dem?

Skrevet

Det er mange ting som spiller inn, men viktigst er nok hvordan man selv er som person og hvordan man selv ser på utfordringer i livet.

Da jeg ble separert for to år siden, hadde jeg en grusom periode i livet der hele meg var i følelsesmessig ubalanse og jeg nesten ikke visste hvordan jeg skulle komme meg videre. Det samme følte selvsagt min eksmann også. Han orka ikke tanken på å gå på jobb, og ble sykemeldt. Jeg orka ikke tanken på å gå hjemme for å tenke, så jeg MÅTTE la livet gå som normalt, og gå på jobb. Her følte vi det helt ulikt.

For min del er det vel nesten enkelt å gå på uføretrygd framfor å jobbe, siden jeg er døv og på "papiret" 100 % ufør pga 100 % døvhet. Svært mange i min situasjon er uføretrygda fordi de ikke greier tanken på å jobbe da de føler det blir for slitsomt, eller fordi de føler seg "utenfor" sosialt på jobben osv. Jeg har selvsagt også hatt slike dager, men jeg har tatt et valg om å ikke fokusere på det. Jeg må fokusere på det som er bra med jobben, og jeg må fokusere på hvordan jeg skal organisere fritida mi for å få overskudd til å kunne jobbe fullt. Det siste der tror jeg er utrolig viktig!

Det er nok desverre vilje det står på ja...

Men kan man bare hoppe rett i det? Hvis en ikke får til det, er det da viljen det står på?

Skrevet

Med "vilje" og "holdninger", mener du også familiebakgrunn, barndomserfaringer, økonomi, helse, nettverk, psyke, osv osv, i det hele tatt summen av belastninger og evne/forutsetninger for å takle dem?

Nei, med vilje og holdninger mener jeg vilje og holdninger.

Skrevet

Nei, med vilje og holdninger mener jeg vilje og holdninger.

Men er det bare å hoppe rett i det? Eller forutsetter dette med viljen/holdningene at man gjør det gradvis? Åssen funker det dette?

Skrevet

Men er det bare å hoppe rett i det? Eller forutsetter dette med viljen/holdningene at man gjør det gradvis? Åssen funker det dette?

Hva ville du gjort om målet var å delta i Birkebeinerrennet?

Skrevet

Hva ville du gjort om målet var å delta i Birkebeinerrennet?

Ser poenget... takk for svar. :-)

Skrevet

Det er nok desverre vilje det står på ja...

Men kan man bare hoppe rett i det? Hvis en ikke får til det, er det da viljen det står på?

Ting er som regel mer komplisert enn som så.... men jeg tror nok langt flere enn de som gjør det idag, bare kan bestemme seg for å ta et valg om å jobbe - og gjøre det.

I mange land har man aldri noe valg, og der tipper jeg det er langt færre uføretrygdede og sykemeldte enn her i landet....

Skrevet

Ting er som regel mer komplisert enn som så.... men jeg tror nok langt flere enn de som gjør det idag, bare kan bestemme seg for å ta et valg om å jobbe - og gjøre det.

I mange land har man aldri noe valg, og der tipper jeg det er langt færre uføretrygdede og sykemeldte enn her i landet....

Jeg har alltid trodd at man i andre land hadde tilsvarende like mange tiggere, og fattigfolk... men ikke vet jeg... jeg vet ikke om "tvang" er noe som funker bra mot dette? Uansett har du sikkert rett da, at det er viljen det går på.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at man i andre land hadde tilsvarende like mange tiggere, og fattigfolk... men ikke vet jeg... jeg vet ikke om "tvang" er noe som funker bra mot dette? Uansett har du sikkert rett da, at det er viljen det går på.

Vil atter en gang presisere at jeg tror det "ofte kan skorte på viljen, men at det sjelden er så sort-hvitt at man alltid kan skylde på det" ;)

Skrevet

Vil atter en gang presisere at jeg tror det "ofte kan skorte på viljen, men at det sjelden er så sort-hvitt at man alltid kan skylde på det" ;)

Det er jeg enig i. :-)

Men i en viss grad føler jeg at viljen min er underlagt sykdom... slik at hvis jeg er frisk så har jeg vilje, ellers ikke... slå den, du.

Skrevet

Det er jeg enig i. :-)

Men i en viss grad føler jeg at viljen min er underlagt sykdom... slik at hvis jeg er frisk så har jeg vilje, ellers ikke... slå den, du.

Det er klart det er langt tøffere å "ta seg selv i nakken" når man er syk, enten det er psykisk eller fysisk....... Man må nok jobbe mye, mye hardere for å sette seg mål i livet når man ikke er frisk.

Gjest svarttrost
Skrevet

Hvis det hadde vært enkelt så kunne vel NAV bare tatt noen tlf for deg og ordnet en praksisplass. Men så enkelt er det ikke. Man må søke om alt selv, og ofte så gir man opp etter en stund. jeg er ute etter en praskisplass men får ikke noe hjelp til dette. Så jeg har gitt opp. Vilje er ihvertfall ikke nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...