Gå til innhold

God praksis eller ikke? NHD

Gjest komplekst smertesyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du anledning til å besvare spørsmålet om legen vs. apotekets rolle. http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4797141

For ordens skyld: det er ikke argumentene for eller mot bruk av medikamentet jeg ønsker tilbakemeldinger på (det kan godt hende fastlegens vurdering er den beste), det er kun fremgangsmåten i saken jeg gjerne vil vite om kan anses som "god praksis" eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er ikke heldig for pasienten at det er en slik uenighet mellom spesialisthelsetjenesten og fastlegen. Tillater meg å nevne på generelt grunnlag at mange leger mener smerteklinikker er noe rause med forskriving av smartestillende samtidig som de overlater de negative sidene ved praksisen til fastlegene.

2. Jeg tror ikke fastlegen kan tilbakekalle vikarens resept. Det er det bare vikaren selv som kan gjøre. De er ikke i et overordnet/underordnet forhold. Det hadde vært klart best at legen selv hadde ringt pasienten, men jeg kjenner ikke til at det er noen regel for dette.

3. Apotekets håndtering av dette har jeg ingen kommentar til.

Skrevet

1. Det er ikke heldig for pasienten at det er en slik uenighet mellom spesialisthelsetjenesten og fastlegen. Tillater meg å nevne på generelt grunnlag at mange leger mener smerteklinikker er noe rause med forskriving av smartestillende samtidig som de overlater de negative sidene ved praksisen til fastlegene.

2. Jeg tror ikke fastlegen kan tilbakekalle vikarens resept. Det er det bare vikaren selv som kan gjøre. De er ikke i et overordnet/underordnet forhold. Det hadde vært klart best at legen selv hadde ringt pasienten, men jeg kjenner ikke til at det er noen regel for dette.

3. Apotekets håndtering av dette har jeg ingen kommentar til.

Takk for svar. Jeg tror heller ikke at ikke fastlegen nødvendigvis tar feil i sin oppfatning av hva som er hensiktsmessig, men syntes fremgangsmåten var kritikkverdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...